Brieven - deel 4
Iedereen heeft zijn eigen innerlijke Meester, zijn onfeilbare
innerlijke Gids, en een waar mens valt samen met zijn innerlijke
Meester, zoals alle kleine kinderen doen. Een waar en echt mens heeft
zijn Zelf (zichzelf) teruggevonden en valt samen met zichzelf en heeft
teruggevonden en aanvaard wat hij altijd al geweten heeft. Een waar
mens, een ware Meester, kan je dus eigenlijk alleen vertellen wat je
altijd al diep in je hart geweten hebt, maar waar je uit angst vergeten
hebt om naar te luisteren, uit angst om afgewezen te worden, uit de
groep te vallen, om gek gevonden te worden en dus uiteindelijk voor de
lieve vrede. Een ware Meester vertelt de waarheid en de waarheid is
gruwelijk en dat wil zeggen dat als je de woorden van een ware Meester
hoort je ervaart dat je ego klem komt te zitten tussen het
gepersonifieerde Zelf en je eigen Zelf en dat voelt uiterst bedreigend.
En waarschijnlijk zullen de meeste mensen reageren als de rijke
jongeling in Lukas 18:18, wanneer jezus hem vraagt hem alles wat hij
bezit achter te laten "en toen hij dat hoorde, werd hij zeer bedroefd,
want hij was zeer rijk." Niet alleen rijk aan bezittingen, maar ook aan
meningen, overtuigingen, tradities en vooroordelen. Tegenwoordig worden
de meeste mensen razend, boos en voelen zich beledigd en gekrenkt. Waar je niet anders dan uit op zou kunnen maken dat de waarheid pijnlijk, onrendabel, voor de hand liggend, hoon en verkettering opleverend, onwaarschijnlijk, ketters, onwetenschappelijk, anarchistisch, revolutionair, niet te betalen, eenvoudig, beschamend en ondoenlijk is en niet bedacht kan worden. Lang geleden was, zoals je in de Bergrede kunt lezen, was het evangelie een eenvoudige blijde boodschap, maar alleen acceptabel voor de armen van geest, de treurenden, de zachtmoedigen, voor hen die hongeren en dorsten naar rechtvaardigheid, de barmhartigen, de reinen van hart, de vredestichters en de vervolgden terwille van de waarheid. Het is nog steeds niet anders. Wat mijzelf betreft heb ik nooit het idee gehad dat ik iets wilde worden. Ik heb mijn familie niet uitgekozen, ik heb de religie van mijn ouders niet gekozen, ik heb er niet voor gekozen Nederlander te zijn, ik heb mijn manier van leven niet gekozen, de manier van communiceren, mijn omstandigheden, de manier van denken, de sociale klasse, de verwachtingen van mijn ouders, hun tekortkomingen en hun verleden, zoals zij daar ook niet voor gekozen hebben. Ik heb mijn broers en zussen niet uitgekozen. Ik nam slechts de plaats in die mij werd toebedeeld en speelde vervolgens hú n spel, met hú n regels en hú n normen. Ik leerde leuk te vinden waar zij van vonden dat het leuk was, normaal wat zij normaal vonden, mooi wat zij mooi vonden. Ik moest wel naar mijn ouders luisteren en als ik dat niet deed werden ze boos, of erger: teleurgesteld en op z'n ergst: verdrietig. Geen kind wil zijn ouders teleurstellen en alle kinderen ervaren al heel vroeg dat zij de stemming van hun ouders ten goede of ten kwade kunnen beïnvloeden en hebben al gauw door dat de stemming van hun ouders op hun hoofdjes terugkeert. Dus was ik wel genoodzaakt om braaf en gedwee te zijn voor de lieve vrede. Ik leerde dat kinderen verantwoordelijk zijn voor het geluk van hun ouders en me schuldig te voelen als zij dat niet waren, zoals mijn ouders en hun ouders dat ook in hun jeugd ervaren hadden. Ik koos mijn school niet uit, ik koos mijn studierichting niet uit en zelfs als ik de weg van de minste weerstand koos, was er iets dat mij die keuze deed maken. De vrije wil en vrije keuze zijn mythen en hersenschimmen en een hardnekkig geloof. En dat was de manier waarop ik iets werd en mijn ouders waren trots op me omdat ik het ver in de maatschappij geschopt had en ik betaalde daar uiteindelijk een zware tol voor en dat was mijn keerpunt, omdat ik toen wilde weten waarom mij dat overkomen was. Dat was niet de keuze van Adam en het was mijn keuze niet, maar iets in mij dat mij die keuze liet maken. Noem het maar genade. Niemand is verantwoordelijk voor zijn tekortkomingen maar
iedereen lijdt wel onder de gevolgen van die tekortkomingen en is
medeverantwoordelijk voor het continueren van het lijden van zijn
medemensen door wel hun tekortkomingen te zien en te horen, maar
daarover te zwijgen. Het conditioneren en aanpassen van de kinderen
geschiedt door hun geconditioneerde en aan de maatschappij aangepaste
opvoeders. De maatschappij is slechts een begrip, niemand heeft ooit
"de maatschappij" gezien, want er zijn alleen maar mensen en wat wij de
maatschappij noemen is een gemeenschappelijke manier van denken en
gedrag, afspraken hoe mensen over zichzelf en de anderen moeten denken.
Aanpassen is niet verkeerd, maar het maakt alleen het oorspronkelijke
eenvoudige leven ingewikkeld en zwaar. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mens dat hij zijn
verwrongen kijk op de werkelijkheid onderkent, want hij zal toch eerst
moeten begrijpen dat alle ellende die hij in zijn leven tegenkomt te
wijten is aan die verwrongen kijk. Dat is de essentie van zijn
probleem. Vanaf zijn vroege kindertijd heeft hij geleerd om de
verantwoordelijkheid voor alles wat er in zijn leven gebeurt af te
wentelen op anderen, autoriteiten, ouders, artsen, priesters, juristen,
omstandigheden, toeval en lot. Er is geen goed of fout, want dat zijn
maar begrippen uit een dualistische wereld. Er zijn alleen dingen die
ervoor zorgen dat je je prettig of onprettig voelt. Het voelt wel of
niet goed, heet het tegenwoordig en Goethe zei al: "Das Gefühl
ist
alles". Als je je helemaal gelukkig en ontspannen voelt, voel je je
lichaam niet. Dat is ook de reden dat mystici, die mislukte heiligen,
zo vaak verzucht hebben dat ze van hun lichaam verlost wilden worden.
Als je je ongelukkig voelt, ziek, vermoeid, depressief, gespannen of
angstig, voel je dat in je lijf, dat de signalen van je opgekropte
emoties afgeeft en dan kan je de anderen of de omstandigheden daar de
schuld van geven en je kan er mee naar de dokter gaan, je kunt drugs,
pillen of alcohol nemen, maar in alle gevallen ontloop je dan de
verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. We are the hollow men Mystici hebben de meest afgrijselijke vooroordelen geventileerd en als voorbeeld een aantal citaten van die bewierookte en hooglijk gewaardeerde mysticus Rumi: "Maar God de Allerhoogste heeft aan de profeet een weg naar
kennis getoond die subtiel is en goed verborgen. Door te trouwen en de
tirannie van de vrouwen te verdragen en naar hun irreële
uiteenzettingen en aanvallen te luisteren kan men zich louteren. Door
de tirannie van anderen te verdragen, laat u hen zelf hun eigen fouten
dragen. Uw karakter verbetert door uw geduld, maar hun karakter
verergert door hun tirannie en agressie. Wanneer u dit eenmaal begrepen
heeft , louter dan uzelf en beschouw hen als een kledingstuk. Door dit
kledingstuk wordt u van uw bezoedelingen bevrijd en u wordt gelouterd.
En wanneer u geen weerstand kunt bieden aan de begeerten van uw ziel,
overleg dan bij uzelf op een rationele manier; veronderstel dat uw
vrouw niet een echtgenote is maar een hoer. iedere keer dat de begeerte
in u opkomt gaat u naar haar toe. Op deze manier bevrijdt u zichzelf
van jaloezie, partijdigheid en fanatisme" Het is volslagen duister voor me als je schrijft: "wat betreft
religie: ik bedoel met religie: de manier van leven". Is de American way of living dan ook een
religie? Heeft religie een bedoeling of is het een doel op zich of is
het misschien een hulpmiddel om een doel te bereiken, zodat als je het
doel bereikt hebt je de religie niet meer nodig hebt? Is het zoiets als
een ladder die je niet meer nodig hebt als je boven bent? Chuang-Tze (http://www.sacred-texts.com/tao/sbe39/sbe39.htm) was de rebelse antireligieuze wijze, die de heersende godsdienst, met zijn priesters en rituelen, de opperpriester en hielenlikker van de gevestigde orde Confucius incluis, te kijk zette en probeerde de goedgelovigen uit hun klauwen te bevrijden. Omdat hij besefte hoe bedreigend zijn woorden waren, gebruikte hij gewoonlijk de stijlfiguur van het spreken over de Wijzen en Ware Mensen uit oude tijden, die hij liet zeggen wat hij wilde zeggen. Helaas zijn zijn woorden evenzeer vervuild als alle wijsheidsgeschriften door zijn zogenaamde volgelingen, maar nog steeds bevatten ze briljante parels. Als voorbeeld "Over kennis": "De kennis omtrent angels en haken is omvangrijk, maar de vissen worden erdoor in hun rust gestoord. De kennis gebruikt bij het zetten van vallen, netten en strikken is uitvoerig, maar de dieren des velds brengt men ermee van streek. De vaardigheid in het verzinnen van sluwe bedenksels, die al verderfelijker werken, in vernuftige bespiegelingen over wat hard is en wat wit en in pogingen tot opheldering en verzoening van tegenstrijdige inzichten is geweldig, maar de gewone wereld raakt in al die spitsvondigheden verward. Vandaar is er voortdurend grote verwildering in de wereld en de schuld daarvan ligt in de vermeerdering van kennis. Zo zoeken alle mensen naar kennis van wat zij nog niet hebben bereikt en zij zoeken niet naar de kennis van wat zij alrede in zichzelf bezitten. Zij weten wel te veroordelen wat zij niet goed vinden, maar weten niet te veroordelen wat zij aan zichzelf plegen toe te staan. Dit veroorzaakt de grote ongedurigheid en verwarring. Het is alsof boven de schittering van zon en maan werd verduisterd; alsof beneden de voortbrengende kracht van de heuvels en stromen opdroogde; en alsof daartussen de werking van de vier seizoenen ten einde kwam. Dan zou er geen enkel zwak en wriemelend insect meer zijn, geen enkele plant meer opgroeiend uit de aarde, die niet haar eigen natuur verloor. Verbijsterend is inderdaad de wanorde in de wereld, verwekt door die zucht naar kennis. Van de tijd der drie dynastieën af is het zo geweest. Het eenvoudige, eerlijke volk wordt veracht en de schoonschijnende verzinsels van onrustige geesten met graagte opgenomen; de rustige en onopvallende methode van het niet-doen heeft men verworpen en het genoegen in ideeën praatziek tot uitdrukking gebracht. Het is die woordenpraal, die de wereld in verwarring brengt." Het hangen aan materieel bezit is misschien wel een van de kleinere problemen en in feite slechts ontleend aan overtuigingen en vooroordelen en uiteindelijk is de basis daarvan alleen maar angst. Dat wil dus zeggen dat het vastzitten aan, zich slechts in je hoofd afspeelt en de angst is het resultaat van het niet begrijpen van jezelf en het niet begrijpen van de wereld om je heen. Mensen praten over toeval, geluk en ongeluk en de reden is dat ze met een kokerblik kijken en dus de wereld niet overzien. In wezen is het Evangelie van Thomas, even Egyptisch als Mozes, Philo en de Therapeuten, een zeer eenvoudig geschrift, want de enige boodschap die het bevat is dat je naar jezelf moet kijken en alles wat je vanuit je binnenwereld op de buitenwereld projecteert moet onderkennen en los moet laten. Contemplatie moet zelfonderzoek zijn of eigenlijk ik-onderzoek, wegen en te licht bevinden. Het is de enige manier om stap voor stap je ego om zeep te brengen totdat je bijna klaar bent en de laatste stap wordt je dan geschonken en dan ga je het Koninkrijk binnen of je bereik je de apatheia en wordt je een voorbijganger en toeschouwer in een krankzinnige wereld. Al die mensen hebben de illusie dat de "American way of living" de enig ware en mogelijke manier is en vanuit dat merkwaardig wereldbeeld projecteren ze al hun problemen op anderen. Intussen proberen ze een geschrift te begrijpen dat hen laat zien dat het verderfelijk de anderen de schuld te geven. Bush, die er prat op gaat dat hij zelf een wedergeboren christen is, vergeet dat er geschreven staat dat je je vijanden lief moet hebben en dat je de andere wang toe moet keren als je op de ene geslagen wordt. Wat hij doet is het ware vloeken en de naam van de Heer uw God ijdel gebruiken. Je beweert dat er slechts Een Wezen is. Hoe weet je dat? Heb
je dat wezen wel eens gezien en hoe zag het er dan uit? En wat moet ik
me voorstellen bij een Rijk? Heeft het een regering en burgers, een
leger om zijn grenzen te verdedigen, priesters en scholen en misschien
kerken en religies? Heb ik daar nog een bijbel of de Koran nodig? Heb
ik een paspoort nodig om het in te gaan en kan ik er weer uit? Waarom
zou ik eigenlijk mijn best moeten doen om erin te gaan? En stel je voor
dat ik erin slaag om erin te gaan wat zal dan mijn houding ten opzichte
van mijn voormalige medelijders in deze wereld zijn? Of wordt ik een
spiritueel wezen en zal ik dan voor mijn voormalige medeburgers
onzichtbaar zijn? En stel je nu eens voor dat alle mensen hun blindheid
opgeven. Zal een priester dan een priester blijven en een dokter een
dokter? Is het Rijk alleen voor speciale personen zoals Rumi zegt: Ik denk dat mensen zich beledigd voelen als je het over hun
blindheid hebt (ik wist echt niet dat er ook zoiets is als een
spirituele blindheid. Betekent dat dat wij ook ergens spirituele ogen
hebben?) omdat door hen te bekritiseren je een ziener in het land der
blinden pretendeert te zijn en ik ben bang dat jij hen niet duidelijk
kunt maken wat jij wel ziet, waar zij blind voor zijn. "Ik zie, ik zie,
wat jij niet ziet". Bovendien zien ze je tekortkomingen en horen en
lezen je vooroordelen en het enige wat ze dan denken is dat je beter
eerst de balk uit je eigen oog kunt halen, voordat je kritiek hebt op
de splinter in je broeders oog. Pas als je volmaakt bent, dat wil
zeggen dat je de balk in je eigen oog volledig verwijderd hebt, zie je
helder en ik veronderstel dat je niet volmaakt bent. Als je niet
volmaakt bent, ben je blind, zie je door de balk in je eigen oog de
werkelijkheid vertekend en meer of minder blind blijft gewoon blind, of
je bent wakker of je slaapt, of je bent levend of je bent dood en daar
zit niets tussen. We leven in een fascinerend tijdperk, de wereld staat in brand en het Systeem desintegreert overal en draait dol, de onvrede is nog nooit zo enorm geweest, de oorlog in Irak is een desolate en wanhopige poging van de macht om een tanende controle te handhaven en zij durven het zelfs het verdedigen van de vrijheid te noemen. Er is zoveel ingehouden haat en agressie, die tot nu toe meestal niet exploderen maar imploderen in depressies, kanker en suïcides, maar er is maar een vonk nodig om het hele kruitvat te laten exploderen. Mensen zijn zo bang, zo moe van deze manier van leven, dat ze uitstekende voedingsbodems zijn voor epidemieën en de SARS was nog maar een kleine voorbode. Het is fascinerend om te zien hoe de wetenschappers paniek zaaien en gebruik maken van de goedgelovigheid van hun slachtoffers, niet beseffend dat door paniek te zaaien de weerstand van de mensen alleen maar afneemt en zij dus oogsten wat ze zelf gezaaid hebben. En dan te bedenken dat dit nog maar het begin is. Dit zijn de tekenen der tijd, de tekenen van een ineenstortende cultuur, tekenen van de hoogmoed der mensheid. En krampachtig bezweren onze leiders ons dat het maar een voorbijgaande crisis is en dat zij alweer licht in de duisternis zien en dat we rustig kunnen gaan slapen en allemaal tegen beter weten in. Deze tijd is zeer vergelijkbaar met het tijdperk ongeveer 2000 jaar, toen het Imperium Romanum de wereld regeerde en overal broeinesten en oproeren opdoken en het rijk uiteindelijk aan onderlinge verdeeldheid ten onder ging. "In de schemering vliegen de uilen van Minerva uit". Dus je moet op tijd figuurlijk uit deze wereld stappen om niet meegesleurd te worden in zijn val. Er is niet veel tijd meer over. Ik aarzel om het woord "god" te gebruiken, een woord voor het onuitsprekelijke is een contradictio in terminis, maar de enige oplossing is een radicale en absolute breuk met het verleden, een terugkeer naar de natuur, van humanoïden naar mensen, van cultuur naar natuur, van kennis naar wijsheid, van een onrechtvaardige wereld naar een rechtvaardige, van de hel naar het paradijs. En het eind zal dan als het begin zijn. Er is een immens verschil tussen ons gevoel en de strekking
van wat wij zeggen. We hebben er geen behoefte aan onze vreugde met al
dat soort superlatieven als de mystici gebruiken als zij over het
onuitsprekelijke praten, te beschrijven. Dat is nutteloos en het
ervaren is niet in woorden uit te drukken omdat het ervaren alleen
ervaren kan worden. Ik kan je alleen uit eigen ervaring vertellen dat
gelukzaligheid een constante afwezigheid van alle lijden, pijn,
problemen, angst, zorgen maken, boosheid en al die andere negatieve
emoties, is, onverstoorbaar door wat er ook om mij heen gebeurt, hoe
medemensen zich ook gedragen en wat zij ook zeggen. Het is geen kwestie
van verdringen of beheersen van emoties, maar uitsluitend van
begrijpen. Als je het leven alleen al heerlijk en ontspannen vindt, heb
je geen enkele behoefte aan zogenaamde leuke dingen doen en te
consumeren en ontspanning zoeken is overbodig geworden omdat je altijd
ontspannen bent. Die zogenaamde wedergeborene christenen, zijn het merkwaardigst en meest intolerant. Het is mij een volslagen raadsel wat zij daar overigens mee bedoelen als zij jezus in hun hartje gevonden hebben en ik heb nog nooit iemand daar een zinnig en begrijpelijk verhaal over horen vertellen. Met de beste wil van de wereld kan ik het niet meer dan woordenneuken vinden wat zij zeggen en schrijven, terwijl zij goochelen met begrippen en elkaar aftroeven met trivialiteiten en vooroordelen. Eigenlijk beschouw ik het als tijd verknoeien, maar ik blijf nieuwsgierig naar wat er zich overal in de wereld afspeelt. Het is een spannende tijd en voor mij is het fascinerend om te zien hoe de maatschappij in al zijn voegen kraakt en scheurt en de krampachtige pogingen van mensen om de schone schijn te handhaven, te doen alsof er niets aan de hand is en elkaar en zichzelf voorhouden dat het maar een dipje is en dat het allemaal wel weer goed zal komen, tegen beter weten in. Het is toch te gênant voor woorden dat deze maatschappij, dit systeem, dat gebouwd is op onvrede en ontevredenheid, slechts in stand gehouden kan worden door een steeds groeiende consumptie en dat de Dow Jones en de AEX de graadmeters van het geluk zijn? "Alles, wat voor de mens meer dan nodig is, is hem vijandig" zei Sextus de Pythagoreeër. Over de hele wereld zijn mensen op zoek naar zichzelf, naar
wijsheid en ware kennis en helaas vallen ze meestal in handen van
goeroes, leraren, zogenaamde verlichten, therapeuten en allerlei
merkwaardige sekten, die pretenderen de wijsheid in pacht te hebben,
maar het allemaal ook niet precies weten. De eenlingen, de loners, de
onafhankelijken, de doorzetters, de ware ketters en profeten, gaan
stilletjes hun eigen tocht en je hoort ze niet, maar het zijn er velen.
Je hoort alleen de ijdelen, degenen die aan de weg timmeren, de
onbescheidenen en voor roem, macht en eer gezwichten. De ware zoekers
zijn voorzichtig als slangen en argeloos als duiven en laten zich door
niets en niemand tegenhouden. Zij hebben ervaren hoe gevaarlijk en vol
verleidingen de queeste en het tegen de richting, die de kudde volgt,
in te gaan is. "Betreedt niet de algemeen begane wegen, volg niet
de zienswijze de grote menigte, daar die onoordeelkundig en niet
eensluidend is" zei Pythagoras. Zij hebben geleerd dat het
verstandig is te zwijgen als je het nog niet allemaal begrijpt, in
tegenstelling tot al die eenogen die zich koning wanen in het land der
blinden. "Onwetendheid kun je maar beter verborgen houden" zei
Heraclitus, maar desondanks hoor, lees en zie je overal mensen
onbeschaamd de grootst mogelijke onzin verkondigen. "Maar zoek
eerst het Koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en al deze dingen
zullen je geschonken worden" staat er geschreven en dat betekent,
dat je eerst in een eenzaam gevecht met jezelf moet vinden en als je
gevonden hebt, heb je de Weg gevonden en dan besef je dat je daar niet
meer aan hoeft te timmeren. Dat betekent dat je heel voorzichtig moet
zijn met wat je zegt, omdat anders de achtergeblevenen je terug zullen
willen halen, je ervan zullen proberen te overtuigen om maar weer
"normaal" te doen en je gewoon weer aan te passen. Het is wrang, maar
in deze maatschappij is ellende een voorwaarde om de behoefte te voelen
te willen ontsnappen aan de gevangenis, het gareel, de sleur en de
kudde. Zolang het leven dragelijk is, is er geen verlangen naar een
ander leven. Waak voor de hulpverleners in deze maatschappij, want hun
enige doel is je weer aan te passen. De belangrijkste boodschap van de
websites is dat je het alleen zelf kunt doen, dat je alleen naar jezelf
kunt luisteren, zonder compromis en dat je de schijnbare arrogantie
moet durven hebben te begrijpen dat alle geleerden en alle zogenaamde
groten der aarde zich vergist hebben en zich nog steeds vergissen. De
eindconclusie zal zijn dat je niets kunt weten en niets hoeft te weten
om gelukkig te zijn. Kennis is strijdig met wijsheid. Je moet niet
alleen je kijk op het christendom veranderen, maar op religie in het
algemeen, maar ook op wetenschap en menselijke relaties. De valkuilen
zijn dus macht, ijdelheid en seks. Kierkegaard schreef: "in feite
is geloven verdergaan op een weg waar alle menselijke wegwijzers maar
één richting uit wijzen: terug, terug, terug." Luister
niet naar
hen maar volg je geweten, zelfs al klinkt het krankzinnig. Bevrijd
jezelf van The Matrix. We beseffen dat wat wij beweren volslagen anders is dan wat
algemeen als waar aanvaard wordt en dat is een van de criteria van
ketterij. Uit de geschiedenis ken je het lot van alle ketters, die niet
voorzichtig genoeg zijn geweest, slachtoffer van hun ijdelheid waren of
gezwicht zijn voor macht. Alle wijsheidsgeschriften zijn geschreven
door anonieme schrijvers, omdat zij altijd begrepen hebben dat wat zij
schreven altijd strijdig was met de gevestigde orde, zoals zovele
maatschappijcritici hun satires en vlugschriften (en Evangeliën)
onder
pseudoniem schreven. Lang geleden waren we zo naïef om te proberen
uitgevers te interesseren voor wat wij geschreven hadden, maar niemand
durfde er zijn vingers aan te branden. Gelukkig realiseerden we ons op
dat moment nog niet de consequenties van onze boodschap helemaal. Met
het verstrijken der jaren zijn we steeds voorzichtiger geworden omdat
we merkten dat mensen ons gingen mijden als we te direct waren, zelfs
als we alleen maar vroegen waarom zei iets zeiden of hoe ze bij hun
mening kwamen, als we vroegen waarom ze iets leuk vonden en waarom ze
deden wat ze deden. De vraag naar het waarom is een taboe, maar
misschien is de vraag hoe mensen aan hun meningen komen nog minder
bespreekbaar. Intussen bekleden we voor het oog nog steeds respectabele
posities in de maatschappij, wij zijn dus in de wereld maar niet van de
wereld en wij ervaren dat dat onze kracht is. Wat betreft logion 114 het volgende: Je hoeft niet achterdochtig te zijn. Wat wij schrijven is geen
lokaas, hoewel het voor de kinderen wel zo zou kunnen lijken, als het
verhaal van de Rattenvanger van Hamelen. Wij staan een absolute
eerlijkheid voor, omdat wij zelf ervaren hebben in het eerste deel van
ons leven hoe moordend en verstikkend het compromissen sluiten, de
lieve vrede bewaren, nooit durven zeggen wat je denkt, leugentjes om
bestwil en het spel meespelen, zijn geweest. In wezen zijn alle
ontsnappingsverhalen hetzelfde, of je nu ontsnapt uit de gevangenis, de
tirannie van een relatie of de maatschappij. Een belangrijk verschil
met jou is dat wij de aansporing "hebt uw vijanden lief" begrepen
hebben op de manier waarop die bedoeld is. Je hebt alleen vijanden als
je iets te verdedigen hebt en mensen gedragen zich alleen vijandig als
ze zich aangevallen voelen. In elke vijandschap zit dus een aandeel van
jezelf en alleen dat kun je veranderen. Als je de levensgeschiedenissen
van mensen die zich vijandig tegenover jou gedragen kent, hun angsten,
hun minderwaardigheidsgevoelens, hun onzekerheden, de angst voor
controleverlies, de angst om hun baan en status te verliezen, hun
onvermogen hun vergissingen toe te geven, is dat begrijpen ze vergeven.
"Heer, vergeef het hen, want zij weten niet wat ze doen". Wij hebben
niet teruggevochten, wij hebben niet gehandeld naar het oog om oog,
tand om tand, hoe vaak we ook de gelegenheid hebben gehad dat te doen.
Wij hebben ons altijd gerealiseerd dat de minste altijd de wijste is,
We zijn er altijd van overtuigd gebleven dat eerlijkheid het langste
duurt, hoewel we daar vele moeilijke jaren op hebben moeten wachten.
Wij hebben geen leedvermaak als we ze de mist in zien gaan en zelf in
de kuil vallen die ze voor ons gegraven hebben, we roepen niet dat het
hun eigen schuld is, maar we voelen mededogen met hen. Zij zijn ook
maar slachtoffers van hun opvoeding en de maatschappij. Het klinkt
misschien raar, maar eigenlijk zijn wij hen dankbaar dat ze ons uit hun
spel gedrukt hebben, ons daardoor met de rug tegen de muur gedrukt
hebben en de weg naar buiten hebben mogelijk gemaakt. Hun angsten
hebben hen een andere keuze doen maken en hen ogenschijnlijk de weg van
de minste weerstand doen kiezen, en als je hun levensgeschiedenis onder
ogen ziet, hun ongekozen jeugd en ouders, begrijp je de manier waarop
zij gehandeld hebben. Je veroordeelt alleen iemand als je niet in staat
bent je in zijn positie te verplaatsen. En wij hebben ons altijd
gerealiseerd dat wat zij over ons zeiden meer over hen zei dan over
ons. Niemand is vrijwillig een Agent, tenzij je vasthoudt aan het valse
concept van de vrije wil. Iedereen is een slachtoffer van zijn verloren
jeugd en verloren vrijheid en iedereen blijft gewoon een medemens en
het zijn hun onbewuste drijfveren die hen laten doen wat ze doen.
Iedereen is een slaaf van The Matrix en niemand is zich daar bewust
van. Zij weten dus inderdaad niet wat ze doen en het is niet eerlijk en
rechtvaardig ze dat te verwijten. |