Home
Brieven – deel 8
Misschien is het woord litteken een wat ongelukkige keuze als
ik het heb over littekens op de ziel, hoewel iemand zich door een
gebeurtenis gewond of verscheurd kan voelen. Wat er in wezen gebeurd is
bij elke pijnlijke, angstige en kwetsende gebeurtenis in onze jeugd is
dat wij daardoor automatismen aangeleerd hebben om die in het vervolg
te vermijden en daardoor een overlevingsstrategie hebben aangeleerd.
Wij zijn ons best gaan doen, hebben geleerd te zwijgen, in te schatten
wat een ander van ons verwacht, we zijn voorzichtig en gereserveerd
geworden, zijn tot de conclusie gekomen dat je anderen niet kunt
vertrouwen, dat het gevaarlijk is om te zeggen wat je denkt. Wij werden
gestraft en beloond, omdat wij moesten worden wat onze ouders vonden
dat we moesten worden, zoals zij geworden zijn wat hun ouders vonden
dat ze moesten zijn, enzovoort. Alle pijn en verdriet uit onze jeugd
heeft geen littekens achtergelaten maar een scala van automatismen,
reactiepatronen, waar we ons heel lang niet van bewust zijn geweest,
die ons in alle analoge situaties die wij daarna tegenkwamen, lieten
doen wat wij geleerd hadden om te doen om pijn en kwetsing te
vermijden. Wij verscholen ons achter flinkheid, opgewekt en vrolijk
doen, want wij moesten de lieve vrede bewaren omdat wij niet konden
vluchten en tot onze opvoeders gedoemd waren.
Elke keer als je dan weer in een analoge, want onze automatismen kennen
alleen maar analogieën en stereotypieën, situatie
geconfronteerd wordt, verval je weer in een automatisme dat lang
geleden een beschermende functie had, maar nu je onbevangenheid in de
weg staat. Het automatisme, je aangeleerde software plaats eerst de
ander in een hokje, het hokje van dé man, dé vrouw,
dé gelovige, dé baas, dé Marokkaan, enzovoort, en
daaruit reageer je dan met alle consequenties van dien. En hun reacties
triggeren dan weer pijnlijke momenten uit je verleden.
Om een voorbeeld te geven. Wij hebben geleerd om attent te doen, niet
omdat wij dat wilden, maar omdat wij ervaren hebben dat je dan aardig
gevonden wordt. Wij doen dat dus in principe voor onszelf en zijn dus
zeer teleurgesteld als de ander daar niet op reageert, zoals wij hopen
dat ze reageren. Dat attent doen is een automatisme geworden en je kunt
daar alleen van af komen door er mee te stoppen. Niet meer bang te zijn
voor wat anderen van je vinden, niet meer doen wat je denkt dat anderen
van je verwachten. Zo kun je alle automatismen ontzenuwen en blijf je
uiteindelijk geheel onbevangen over. Dan ben je weer het onbevangen
kind wat je ooit was.
Je kunt niet van littekens groeien en veranderen, maar alleen van de
pijn, angst en verdriet, dat je nú tegenkomt en dat
teweeggebracht wordt door de sporen uit je verleden. Je kunt het
verleden alleen begrijpen als je het heden begrijpt en als je het heden
begrijpt, valt het verleden weg. Als situaties nu nog pijn doen komt
dat niet door het verleden, maar doordat je een reactie uit het
verleden herhaalt, in hetzelfde reactiepatroon vervalt. Als ik bang ben
voor een ander, roept de manier waarop ik hem bejegen van hem een
reactie op waardoor ik in mijn angst wordt bevestigd. Honden bijten
alleen als ze merken dat je bang voor ze bent en je valt juist van de
trap als je bang bent om van de trap te vallen. Als ik me aangevallen
voel wil dat zeggen dat ik iets te verdedigen heb en dat de ander aan
mijn verdedigingslinie morrelt.
Voor lichamelijke littekens geldt hetzelfde. Littekens doen alleen pijn
als je je eigen aandeel daarin niet accepteert en begrijpt, als er nog
boosheid en verdriet achter zit en zolang dat niet is opgelost zullen
ze blijven trekken.
Het gaat er dus niet om dat je vergeet, maar dat je begrijpt en als je
begrijpt, wil dat zeggen dat je zonder pijn en verdriet naar alles wat
er in je verleden gebeurd is kunt terugkijken zonder dat het je meer
raakt. Het is niet het geheugen wat waarschuwt voor
grensoverschrijdingen, maar je gevoel of je geweten. Het geheugen,
waarin alle onverwerkte en dus onbegrepen ervaringen liggen opgeslagen
en dus al je automatismen is een loodzware ballast, waardoor je niet
echt kunt kijken en luisteren, omdat je je verscholen hebt achter je
muur, die ooit ter bescherming nodig was.
Ik heb geen littekens, noch automatismen meer. Ik kijk en luister en
ben voor niets en niemand meer bang.
Als wij het helemaal met elkaar eens zouden zijn zou er geen
onderscheid en afstand zijn, zoals dat er per definitie tussen mensen
die het met elkaar (en zichzelf) niet eens zijn, wel is. Alleen mensen
die zich niet meer in hun loopgraven, niet meer achter hun muren en
overlevingsstrategieën verschuilen, kunnen elkaar echt bereiken.
Alleen mensen die niets meer hebben en dus niets meer te verdedigen
hebben kunnen elkaar onbevangen tegemoet treden. Er is niemand die
blind of doof wil zijn, maar er zijn alleen bange mensen die niet zelf
durven te denken, te kijken en te luisteren, omdat ze niet met zichzelf
geconfronteerd durven te worden. Ze zijn alleen maar bang om zich bloot
te geven, bang om achter het scherm en masker waar ze zich altijd
veilig gevoeld hebben vandaan te komen, bang om door de mand te vallen
bij zichzelf en anderen, bang om toe te geven dat ze zich vergist
hebben, bang om een keer met de vuist op tafel te slaan en te zeggen
dat ze het niet meer pikken, bang om de lieve vrede te verstoren, omdat
dat met uitstoting gepaard gaat, bang om te zeggen wat ze denken, bang
voor de vrijheid en onafhankelijkheid.
Mensen hebben niet ieder hun eigen waarheid, maar alleen hun eigen
leugens, hun eigen zelfbedrog, hun eigen halve waarheden, hun eigen
leugentjes om bestwil, en dat is de waarheid. Als ik constateer dat
iemand niet eerlijk is, iets anders zegt dan wat hij laat zien, is dat
niet mijn waarheid maar dé waarheid en die is per definitie
onaangenaam en mensen sluiten zich daarvoor af omdat ze dat uit angst
niet onder ogen willen zien. En daarom durven ze niet te veranderen,
omdat ze bang zijn om hun oude houvast te verliezen en dan nergens meer
te zijn, bang voor het niets, bang om hun ego, dat hen heeft laten
overleven in deze harde wereld, te verliezen.
Opgeven, loslaten, tot je opeens klaar bent. Daar gaan het
Thomasevangelie en de andere websites over.
* * *
Wij laten op onze websites zien hoe ziek en krankzinnig de
wereld is waarin wij allemaal moeten leven en waar niemand iets van
durft te zeggen. Een wereld waarin niemand durft te zeggen wat hij
denkt en waarin daarom zich in alle hoofden horror, angsten, haat,
agressie en wanhoop afspelen. Maar wij zijn beschaafd en hebben geleerd
ons te beheersen en daarom ziet het er aan de buitenkant allemaal zo
leuk en aardig uit.
“Er was een tijd dat de waarheid onopgemaakt onder de
mensen verkeerde, naakt als haar naam (letterlijk: de naakte waarheid).
En wie haar ook maar zag, wendde zich uit angst en schaamte van haar af
en zei dat ze niet welkom was. Zo trok de waarheid over de aarde,
ongewenst en verworpen. Op een dag ontmoette ze de parabel, die in een
mooi, veelkleurig gewaad in een gelukkige stemming op haar af kwam.
‘Waarheid, waarom ben je zo ongelukkig’, vroeg de parabel
vrolijk. ‘Omdat ik zo oud en lelijk ben dat de mensen mij
mijden’, antwoordde de waarheid.. ‘Onzin’, lachte de
parabel, ‘dat is niet de reden waarom de mensen je mijden. Hier,
neem enkele van mijn gewaden aan en zie wat er dan gebeurt’. Dus
trok de waarheid enige van de prachtige gewaden van de parabel aan en
zie, waar ze ook heenging, werd ze graag ontvangen! Moraal van dit
verhaal: de mensen verdragen eenvoudig de naakte waarheid niet; ze
geven er de voorkeur aan de waarheid aangekleed en prettig verpakt te
ontvangen.”
The Matrix is een parabel, een sprookje, een ontsnappingsverhaal, zoals
Papillon, The Truman Show, The Cube en duizenden andere verhalen en
sprookjes, die vertellen over mensen die het keurslijf niet meer
aankunnen en naar een uitweg zoeken, ontsnappen en nog lang en gelukkig
leefden. Niemand is tevreden met zijn leven, met zichzelf, en met de
maatschappij waar we in leven, maar bijna iedereen heeft zich erbij
neergelegd dat alles nu eenmaal zo is, dat een andere wereld toch niet
mogelijk is en dat pijn en verdriet nu eenmaal bij het leven horen.
Ontsnappen aan deze wereld is een moeizaam en pijnlijk gevecht, maar de
vrijheid die je uiteindelijk toevalt is onbeschrijflijk aangenaam. The
Matrix is een metafoor van deze maatschappij, waarin iedereen gestuurd
en gemanipuleerd wordt en met het spel mee moet doen (en dat laat
doen), op straffe van opgesloten in psychiatrische inrichtingen of
uitgekotst te worden, doodgezwegen en voor gek verklaard te worden.
“…Dat je een slaaf bent, Neo. Net als iedereen ben je
in gevangenschap geboren, geboren in een gevangenis die je niet kunt
ruiken, proeven of aanraken. Een gevangenis voor je geest.”
Maar het tragische is dat mensen in de illusie verkeren dat ze in de
best denkbare wereld leven, dat ze niet eens meer beseffen hoe gevangen
ze zitten in relaties, verplichtingen, tradities, gewoonten, werk, hoe
vast ze zitten aan hun overtuigingen en bezittingen en hoe ze de meest
krankzinnige dingen geleerd hebben normaal te vinden en dat dus ook
normaal vinden.
* * *
Er zijn veel mensen die de wereld waarin wij leven ziek en
krankzinnig vinden, maar de enige logische consequentie die je daar
alleen maar uit kunt trekken is dat iedereen die het spel meespeelt
ziek en krankzinnig moet zijn. Zoals in de SIRE-spot zo helder gesteld
wordt: “de maatschappij, dat ben jij”. Aanpassing levert
lichamelijke symptomen en weigeren of niet in staat zijn je aan te
passen, maakt krankzinnig. Vluchten kan niet, tenzij je totaal met het
systeem breekt en een toeschouwer wordt. “Wordt
voorbijgangers”, staat er in het Thomasevangelie (logion 42), en
dat is de gruwelijke conclusie, waartoe je uiteindelijk zult komen en
dat levert een totaal andere visie op gezondheid en ziekte en de rol
van wat wij geneeskunde noemen. In 1928 schreef Thornton Wilder de
beeldschone novelle “De brug van San Luis Rey”, waarin de
hoofdpersoon Broeder Juniper ooggetuige is van het ineenstorten van een
brug, waarop zich op dat moment vijf personen bevonden. “leder
ander zou in stille vreugde tot zichzelf gezegd hebben “Binnen
tien minuten zou ikzelf.... !” Maar het was een heel andere
gedachte die bij Broeder Juniper opkwam: “Waarom gebeurde dit
juist met deze vijf?” Indien er ook maar enig systeem in het
heelal, indien er ook maar enige lijn in een mensenleven bestond, dan
zou deze zeker, geheimzinnig verborgen, ontdekt kunnen worden in deze
levens, die zo plotseling afgesneden waren. Of wij leven door een
toeval en sterven door een toeval, òf wij leven volgens een plan
en sterven volgens een plan. En op dat ogenblik besloot Broeder Juniper
een onderzoek in te stellen naar het innerlijke leven van deze vijf
personen, die juist toen door de lucht vlogen, en de reden van hun
heengaan op te sporen,” en dat eindigde voor hem natuurlijk op de
brandstapel. Niemand mag achter coulissen kijken, niemand mag weten
waarom alles gebeurt zoals het gebeurt, niemand mag zeggen dat mensen
zelf iets met hun ongeluk te maken hebben, niemand mag zeggen dat de
keizer geen kleren aan heeft
Mensen verkeren in de illusie dat ze hun geluk kunnen bouwen op het
ongeluk van anderen, dat wij in het Westen van onze materiele welvaart
kunnen genieten, waarmee wij ons ten koste van onze medemensen verrijkt
hebben. De tol die wij voor die onrechtvaardigheid betalen is onze
krankzinnige manier van leven, met onze pijn, verdriet, ziekten,
eenzaamheid, communicatie-stoornissen, en alles wat een gelukkig en
tevreden leven in de weg staat. Aan die leugenachtige wereld passen wij
onze kinderen aan, door ze net zo leugenachtig te maken. De
sleutelwoorden van de websites zijn eerlijkheid en rechtvaardigheid,
met dien verstande dat wie maar een greintje oneerlijk of
onrechtvaardig is, oneerlijk en onrechtvaardig is. Het is inderdaad
zwart/wit, of zoals in het evangelie staat: “omdat gij lauw zijt
en noch heet, noch koud, zal ik u uit mijn mond uitspuwen”. Wij
leven in een dualistische wereld van compromissen, halve waarheden en
halve leugens, van enerzijds en anderzijds, van en/en en niet of/of,
van eufemismen en lieve vrede, van hemel en hel, van god en mammon, van
verliezers en winnaars, van daders en slachtoffers, van rijk en arm,
van cultuur en natuur, van gevoel en ratio en wanhopig proberen mensen
daar een middenweg in te vinden, wat natuurlijk nooit lukt. Er is wel
een uitweg, en dat is iets heel anders dan de middenweg. Als je
compromisloos je hart (of geweten, geef het maar een naam) volgt, zul
je die uiteindelijk vinden en zoals in het Thomasevangelie staat:
“Laat hem die zoekt, zonder ophouden zoeken, totdat hij
vindt. En als hij vindt, zal hij in verwarring raken, en als hij in
verwarring geraakt is, zal hij zich verwonderen, en hij zal heersen
over het Al.”. Pijn en verdriet drukken je met de neus op
het feit dat vermijden niet in je eigen belang is. Pijn en verdriet wil
niet zeggen dat je het, zoals dat in deze wereld heet, niet goed doet,
maar dat je dingen moet laten, wil je die pijn niet hebben.
Zoals Wittgenstein zo treffend schreef: “als er een probleem
is in het leven moet je het leven zo veranderen dat het problematische
verdwijnt”. Maar mensen hebben geleerd dat je problemen moet
oplossen, zodat ze op dezelfde manier verder kunnen leven en er dus
nooit iets van leren. Het is allemaal veel eenvoudiger dan je denkt en
het beschamende is, als je uiteindelijk alles begrijpt, dat je je wel
voor je hoofd kunt slaan dat je niet gezien hebt wat je eigenlijk
altijd al geweten hebt en wat altijd zo voor de hand liggend is geweest,
* * *
Niemand is volmaakt gezond en dat wil dus niets anders zeggen
dan dat iedereen wel een beetje ziek is, en een beetje ziek is ziek,
net zozeer als niet volmaakt wit, grijs is. En krankzinnig wil zeggen
dat je zinnen krank zijn en dat betekent dat je niet hoort wat je hoort
en niet ziet wat je ziet. Iemand die bijvoorbeeld “een mooi
kunstwerk” ziet, ziet niet wat hij ziet, maar laat zijn denken
bepalen wat hij ziet. Iemand die “economisch herstel” ziet
ziet niet wat hij ziet, maar denkt dat hij ziet wat hij ziet. Iemand
die “mooie muziek” hoort, hoort niet wat hij hoort, maar
heeft geleerd dat wat hij hoort mooi is. Iemand die zegt dat biefstuk
lekker is, vindt dat niet lekker, maar heeft geleerd dat biefstuk
lekker is en proeft dus niet wat hij proeft. “Weet je, ik
weet dat deze steak niet echt is. Ik weet dat als ik hem in mijn mond
steek, de Matrix mijn brein vertelt dat het sappig en heerlijk is. Weet
je wat ik nu, na negen jaar, besef? Onwetendheid is heerlijk,”
zegt Cypher in The Matrix.
Voorbijganger zijn betekent onthecht zijn, je door niets en niemand mee
laten slepen, je door niemand laten beïnvloeden, geen belangen
hebben, door niemand laten bepalen hoe je moet leven, je heden niet
door je verleden of toekomst laten bepalen, onafhankelijkheid van
iedereen en alles, niets meer willen, maar dan ook omgekeerd: niemand
meeslepen, niemand beïnvloeden, niemand vertellen hoe hij moet
leven (ook je kinderen niet), niets van anderen willen, niemand
vastpinnen op zijn verleden, kortom iedereen accepteren zoals hij is en
je voor iedereen verantwoordelijk voelen. Maar dat betekent dat je in
de ogen van de anderen krankzinnig, onverantwoord en onpraktisch bent,
dat je aan de heilige spelregels komt, dat je niet mee wilt doen, een
spelbreker bent. Zoals Ronald Laing schreef (in Knots):
Ze spelen een spel
Ze spelen dat ze geen spel spelen
Als ik ze laat zien dat ze dat doen, zal
Ik de regels overtreden en ze zullen me straffen.
Ik moet hun spel, van het niet zien dat ik het spel zie, spelen
Er is pas recht gedaan als iedereen rechtvaardig is en zoals
de ouwe anarchist Bakoenin ooit zei: “je bent pas echt vrij als
alle mensen vrij zijn.” Daar hoeft niemand iets voor te doen,
maar alleen voor te laten. Je terugtrekken uit de wereld is niet
letterlijk bedoeld, maar figuurlijk. Niet meer meedoen met het spel, je
niet meer laten beïnvloeden, niets meer willen, beseffen dat je
niets kunt weten, je mee laten drijven op het leven, alles loslaten,
onthecht zijn, nederigheid en bescheidenheid en je verantwoordelijk
voelen voor alles en iedereen. Het is geen drang om te vermijden, maar
angst voor de confrontatie, angst om los te laten, die je dwingt om de
lieve vrede te bewaren, om niet te zeggen wat je denkt, en “het
lichaam spreekt als de patiënt zwijgt”, schreef de arts
Victor von Weizsacker. Het lichaam laat zien wat de patiënt niet
durft te laten zien. De mens is gedoemd om (gelukkig) te zijn, hoezeer
hij zich daar ook tegen verzet.
* * *
Als je geen mening hebt en geen eigenbelang meer dient, heb
je ook niets meer te verdedigen. Dat betekent dan ook dat je in deze
wereld een buitenstaander, een alien, dus objectief bent, niet
gehinderd door gedachten. In “De mens als metafoor”
verwoordt Douwe Draaisma dat heel helder als hij schrijft: “De
vraag naar de aard van de persoonlijkheid of het wezen van de mens komt
hierop neer, dat iets in het systeem uit het systeem stapt om iets over
het systeem te zeggen alsof het buiten het systeem staat.”
En het wrange is dat wij altijd geleerd hebben dat vluchten niet meer
kan en ontsnappen helemaal niet. Maar ieder kind wordt buiten het
systeem geboren, iedereen die gedachteloos voor zich uitstaart, is even
los van het systeem, elke goede trip, elke mystieke ervaring, elk
orgasme is een kortstondig ontsnapping en tot slot is elk overlijden,
behalve het losraken van het leven, tevens een definitieve breuk met
het systeem. Al die kortstondige ontsnappingen hebben het nadeel, dat
je daarna weer terugkeert in de wereld en je hoofd zich weer acuut vult
met datgene waar je even van verlost was. In zijn boek “Drugs,
verslag in de breedte” citeert Frank van Ree zijn collega Ladee
die schrijft: : ‘Een enorm verschil tussen de ervaringen der
mystici en die welke met behulp van LSD worden verkregen, is niet
zozeer gelegen in de inhoud en intensiteit ervan, als wel hierin, dat
men de eerste slechts deelachtig kan worden na langdurige training,
ascese en groot uithoudingsvermogen, (wat in het Boeddhisme mahayana of
“Het grote voertuig” genoemd wordt) en dan nog met een
ruime onzekerheidsmarge; kortom na langdurig, vrijwillig zich opgelegde
ontzeggingen voor een alom hooggewaardeerd doel in dienst van God of
van de mensheid, voor slechts enkelen weggelegd. Thans lijkt voor velen
ongeveer hetzelfde bereikbaar te zijn, zonder enige opoffering of
inspanning, op een tijdstip dat het gemakkelijkst uitkomt, en zonder
dat enige bijzondere wilsinspanning wordt verlangd. Dit alles plaatst
deze belevingen in een totaal andere context.’ En even later
vervolgt deze auteur: ‘De zo gemakkelijk bereikbare chemisch
veroorzaakte belevingen waarin iemand open komt te staan voor een
“grote liefde”, een religieuze openbaring, een opdracht om
het mensdom gelukkiger te maken, enz., ontmoeten grote weerstand,
vooral ook door de meestal weinig werkelijk hout snijdende
verbaliseringen en gedachtenspinsels daarvan.’
De methode van de boeddhisten om het Nirvana of een leeg hoofd te
verkrijgen is een moeizaam en ingewikkeld procedé en wij laten
zien hoe eenvoudig het eigenlijk is en dat je in de wereld niet meer
van de wereld kunt zijn en een objectieve toeschouwer kunt worden. En
dat je daar helemaal geen ascese, kluizenaarschap, oefeningen of
meditatie voor nodig hebt, maar dat je daar alleen maar eerlijk voor
hoeft te zijn.
Als je zelf inconsequent bent, meningen hebt, vooroordelen koestert,
tegenstrijdigheden in je bergt, op gezag van anderen van alles normaal
hebt leren vinden, kun je nooit de inconsequenties, meningen,
vooroordelen en eigenaardigheden van een ander objectief zien, hoewel
mensen zich, omdat ze projecteren, daar wel aan zullen storen en zich
zullen ergeren aan eigenaardigheden van zichzelf, die ze bij anderen
ontwaren.
Iedereen is opgegroeid in een gezin, dat hij zelf niet uitgekozen
heeft. Je kunt je de mensen in hun onderlinge afhankelijkheid
voorstellen als ballen in een ballenbak. De positie van elke bal wordt
bepaald door alle andere ballen. Ergens in die bak komen kindertjes
terecht, en alle ballen die het omringen bepalen zijn territorium. De
koek is al verdeeld en zijn komst zorgt er dus voor dat de andere
ballen een plaats voor hem in moeten ruimen. Verandert ergens in het
midden één bal van plaats dan moeten alle andere ballen
hun positie aanpassen. Er zijn ook ballen die door het gewoel van de
andere ballen naar de rand worden gedrukt en een enkele keer wordt er
een over de rand geduwd. Die valt dus buiten de boot en dat is nou dat
merkwaardige moment van “het licht zien,” het moment waarop
de schellen van de ogen vallen, het moment waarop je als een
buitenstaander naar de Kolos op Lemen voeten kijkt. Het wonderlijke is
dat die ballen in de bak geleerd hebben dat ze een vrije wil hebben en
keuzes kunnen maken, dat ze zelf hun weg kunnen kiezen en dat ook nog
geloven. Maar waar ze dus ontstaan in de bak, door welke ballen ze
omringd worden, door welke motieven hun omringende ballen zich laten
sturen, is nooit hun eigen keuze. Er is nauwelijks een verraderlijker
mythe dan de mythe van de vrije wil.
Deze wereld is een grijze wereld, de wereld van compromissen, van
enerzijds/anderzijds, van en/en, van twee walletjes eten, twee paarden
berijden, van de menselijke tweespalt, van dualiteiten, van goed en
kwaad, van winnaars en verliezers, van rijk en arm, van meesters en
knechten, van God en de mammon dienen, van zwervers tussen hemel en
aarde.
NLP, RET, Rodgers, en al die andere therapieën hebben tot doel
mensen het spel slimmer te laten spelen, maar de vraag is niet hoe we
het spel moeten spelen, maar óf we het spel nog wel
mee willen spelen.
Alle mensen maken deel uit van een adembenemende wereld, maar ze
gedragen zich daar niet naar. De mensen hebben een andere wereld
geconstrueerd, die ze cultuur noemen, zijn daardoor ontworteld aan de
oorspronkelijke wereld en voelen zich niet thuis in de onherbergzame
wereld die ze zelf geschapen hebben en in stand houden en ook niet meer
thuis in de oorspronkelijke. Die twee onverzoenlijke werelden proberen
ze wanhopig met elkaar te verzoenen, een middenweg te vinden, de kool
en de geit te sparen, maar als je naar jezelf en om je heen kijkt, zie
je hoeveel ellende, onzekerheid, pijn en verdriet dat oplevert. Het is
dus niet natuur en cultuur, echt en onecht, hemel en hel, maar de keuze
tussen natuur of cultuur, echt of onecht, hemel of hel. Dat hebben alle
ketters altijd verkondigd, maar je weet hoe het met hen afgelopen is.
Wat zij vertelden werd in hun tijd net zo belachelijk, onpraktisch,
utopisch, bedreigend en krankzinnig gevonden als wat er op de websites
staat.
* * *
Ik lees net in een boekje over Meister Eckehart: Wij
weten dat de mensheid zich in een proces bevindt van steeds verder
voortschrijdend innerlijk ontwaken en rijpen, zodat voor datgene, wat
de mystici als eersten ervoeren en herkenden, alle mensen vroeger of
later ontvankelijk zullen zijn en zich er bewust van worden. Jij
denkt dat ook, net als zovelen met jou. Jullie denken dat de mensheid
op weg is naar iets groots, dat de wetenschappers binnenkort de Theorie
van Alles zullen vinden en dat als de mensheid maar doorgaat op de
eenmaal ingeslagen weg een glorieuze overwinning zal behalen. Je zegt
zelfs dat wij in een Gouden Tijdperk leven, maar dan leef je duidelijk
in een andere wereld dan ik. Ik kan me alleen voorstellen dat je
zo’n opmerking maakt als je geen kranten leest, niet naar het
Journaal kijkt, je afsluit voor alle ellende in de wereld, en kennelijk
ergens in een paradijselijke afzondering ergens in een ongerept stukje
natuur woont. Je werkt kennelijk niet in een kippenslachterij of een
psychiatrische inrichting. De aarde gaat naar de klote, de zeeën
worden leeggevist, de ziekenhuizen liggen vol, de meeste mensen gaan
kankerend ten onder, kunnen alleen in leven worden gehouden met
medicijnen, de mensheid zit in een onoplosbare crisis, Afrika gaat aan
AIDS te gronde, de rijken worden rijker en de armen armer in een wereld
die is gebaseerd op hebzucht en angst. En jij denkt dat de mensheid op
de goede weg is en dat aan het einde het grote licht gloort? Dan zullen
alle problemen opgelost zijn, worden mensen niet meer ziek (of worden
ze dan wel ziek en heeft de dokter dan voor elke ziekte een medicijn?)
heeft elk mens op aarde een koelkast, een X-box, twee auto’s voor
de deur, een huis met een tuin, dan is er geen armoede meer, want
iedereen is rijk, is er voor iedere wereldburger een overvloed aan
voedsel, geen luchtverontreiniging meer, geen mensen meer die in
fabrieken werken, geen ruzies en oorlogen meer, kortom een Gouden
Tijdperk, een Duizendjarig rijk van vrede en overvloed en jij zegt dat
de mensheid daar nu al in zit. Ik begrijp daar helemaal niets van.
Je gaat van nogal wat premissen uit. De mens zou zich moeten
ontwikkelen, maar is dat ontwikkelen niet steeds ingewikkelder worden?
En is de belangrijkste factor in dat ingewikkelder worden niet juist de
wetenschap?
Waarom zouden wij iets moeten weten over het verleden en de oorsprong
van ons bestaan en dan kom ik uit bij de belangrijkste vraag:
“Waarom ben jij in godsnaam op deze aarde?” Om te werken?
Om je te ‘ontwikkelen’? Om een ‘kosmisch
bewustzijn’ te bereiken en dan?
Als je door de ogen van een kind naar deze wereld kijkt (wat jij dus
ook ooit hebt gedaan) zie je een absoluut krankzinnige wereld, met
grote mensen die zich op een uiterst merkwaardige manier gedragen, die
niet weten wie ze zijn, die niet weten wat ze in deze wereld moeten
doen, die van alles geloven, vast zitten aan hun verleden, de weg niet
weten en die aan anderen wijzen, en als die kinderen dan hun onbevangen
vragen stellen, krijgen ze geen antwoord. Alsof een kind zich zou
willen ontwikkelen, alsof het naar school zou willen, alsof het niet
zou willen blijven wat het is!
Ik weet echt niet wat je bedoelt met esoterische kennis. Volgens het
woordenboek is dat kennis die alleen voor ingewijden is bedoeld, wie
zijn die ingewijden dan en waarom vertellen ze gewoon niet wat ze
weten, zodat iedereen ingewijd wordt?
Wat moeten wij van oude beschavingen leren? Het belangrijkste wat wij
van oude beschavingen weten is dat ze allemaal zijn verdwenen, aan
onderlinge verdeeldheid ten onder zijn gegaan en dat wat ze hebben
achtergelaten voor ons eerder een waarschuwing zou moeten zijn dan iets
anders. Mensen kijken vol bewondering naar de piramiden, maar het enige
wat je je af zou moeten vragen is hoe een volk zo collectief knettergek
is kunnen worden dat ze met bloed zweet en tranen dit soort
krankzinnige bouwwerken (door slaven) hebben kunnen bouwen. Dat ze de
onzin van het priesterdom voor zoete koek hebben geslikt en voor die
mafkezen van heersers, dit soort waanzinnige dingen hebben kunnen doen.
Maar mensen vinden het nog steeds prachtig, vinden het prestaties,
bewonderenswaardig, maar je hoeft je maar te verplaatsen in zo’n
slaaf, die daarbij betrokken was om je te realiseren hoe bizar dit
soort dingen zijn.
Beschavingen ontstaan alleen maar als er ongelijkheid onder mensen is,
als er ‘ingewijden’ zijn, machthebbers, ordebewaarders,
legers, politie, belastingen worden geheven, er rijken en armen zijn en
alle onaangepasten, ketters, mensen die het niet eens waren met de
status quo werden afgemaakt, verbannen, opgesloten en jij denkt dus dat
die oude beschavingen iets kunnen leren. En dan nog iets: mensen die
oude beschavingen onderzoeken, zijn niet objectief omdat ze
representanten zijn van onze beschaving en dus een heleboel dingen als
vanzelfsprekend en normaal beschouwen en door die gekleurde bril
proberen zij aan de hand van overblijfselen te construeren hoe en
waarom die mensen destijds leefden zoals ze leefden, terwijl ze zelf
niet eens weten waarom ze zelf zo leven.
Ik weet ook niet wat je bedoelt met mensen die geestelijk meer
ontwikkeld zijn. Hebben die een academisch opleiding gehad, zijn die
heel geleerd en hebben dus meer kennis in hun hoofd gestopt? Zijn die
ingewijden geworden in kennis die voor het gewone volk niet
toegankelijk is, omdat ze nog alleen maar heel ingewikkeld kunnen
praten?
Je kunt inderdaad aan het uiterlijk van mensen zien wat ze allemaal in
hun hoofd hebben en als je door de stad loopt en ziet wat dat allemaal
heeft aangericht met hun lijven stemt dat toch niet echt vrolijk, hoe
goed ze het ook proberen te camoufleren, maar op het strand zie je hoe
deformerend, invaliderend en vernietigend het leven in een cultuur is.
Je kijkt met stille bewondering naar de zegeningen van de technologie,
maar hoe zit het dan met al die wapenen, schepen die ze zee leegvissen,
kettingzagen die de oerwouden omzagen, fabrieken en auto’s die
deze aarde vervuilen, dat is toch ook allemaal een resultaat van
wetenschap en technologie?
Dan schrijf je ‘een zuiver mens met zuiver weten behoeft geen
ego.’ Je vergeet dan dat elke beschaving drijft op ego’s,
leugens en bedrog, manipulatie en macht en dat als er teveel
‘zuivere mensen’ zouden komen deze hele beschaving
onherroepelijk in moet storten. Daarbij komt dan ook nog dat bij
‘zuivere mensen’ een zuivere balans tussen ‘geest en
lichaam’ bestaat, en dat die dus niet meer ziek worden en wat
moet je dan met die hele farmaceutische industrie, al die ziekenhuizen
en de hele hulpverlening? En wie moet dan de coltan voor jouw mobiel,
de benzine voor je auto, de katoen voor je spijkerbroek, het vlees voor
je maaltijd en al die andere dingen waarvoor jij afhankelijk bent van
anderen, leveren?
We leven inderdaad in een heel spannende periode, deze maatschappij
staat op instorten, deze toren van Babel brokkelt af, wankelt op zijn
grondvesten, scheurt aan alle kanten en dan heb je echt niets aan
esoterische kennis, chakra’s, kristallen, spiritualiteit,
mineralen, en zogenaamd gezond eten.
Kijk nou eens gewoon zo onbevangen mogelijk om je heen, lees eens een
krant, kijk eens naar het journaal, hoor wat onze redders allemaal
beloven, terwijl ze er zelf niet in geloven, misschien kun je het
allemaal toch wat anders zien.
* * *
Ik zal je eerst proberen duidelijk te maken wat
‘geloven’ eigenlijk betekent. Mensen geloven iets op gezag
van anderen, en dat wil zeggen dat ze dat voor waar aannemen, terwijl
ze het eigenlijk niet echt weten, want als ze het zouden weten, zou het
geen geloven meer zijn. Als ik zo om mij heen mijn oor te luister leg,
hoor ik iedereen van alles beweren (aardig woord overigens: als
waarheid uitspreken) terwijl ze het helemaal niet weten, maar alleen
geloven. Zo wordt er al duizenden jaren lang een steeds uitdijender
complex van geloven, meningen en overtuigingen overgedragen, waarin
mensen geloven. Ze hebben al die dingen niet gezien, niet zelf ervaren,
maar ze geloven dat allemaal omdat anderen dat zeggen. En het tragische
van de complex van meningen of geloven is, dat het ook nog elke keer
verandert. Je zou het dus de waan van de dag kunnen noemen.
Jij gelooft vreselijk veel:
In jouw ogen zijn er toonaangevende filosofen. Die zijn er inderdaad,
maar dat toon aangeven wil alleen maar zeggen dat ze de waan van de dag
beïnvloeden met oude onzin in nieuwe zakken. Je mag ze dus geen
filosofen noemen, want dat zijn het niet, het zijn namelijk sofisten,
letterknechten, systeembouwers, mensen die denken dat ze iets nieuws
brengen en in hun kielzog slepen ze allerlei goedgelovigen mee. Blinden
die blinden leiden en je weet wat er dan gebeurt.
Om voor mij volstrekt onduidelijke redenen geloof je kennelijk in al
die praatjes van wetenschappers, archeologen en onderzoekers, die met
hun kokerblik iets zoeken wat ze nog niet hebben gevonden.
Je gelooft in de lariekoek van zogenaamde elitaire ingewijden, terwijl
elke eenvoudige boer meer gezond verstand heeft dan welke ingewijde dan
ook. Op een of andere manier wordt je geïmponeerd door
ingewikkelde theorieën van misvormde breinen, die pretenderen iets
over het leven te kunnen vertellen, sterker nog, dat zij zouden weten
hoe jij moet leven.
Je gelooft in het kwakdenken van de salveologie. Weer iemand die denkt
dat hij iets nieuws heeft bedacht en een gat in de markt heeft ontdekt.
Elke goeroe heeft zijn giro.
Je gelooft dat je je lichaam moet ontwikkelen. Ik kan mij daar echt
niets bij voorstellen.
Je gelooft dat mensen een vrije wil hebben. Dat heb je nooit zelf
ervaren, maar je gelooft dat en denkt dus ook dat mensen vrije keuzes
kunnen maken.
Je gelooft dat mensen waarheden willen weten, maar dat is echt het
laatste waar ze aan durven. Mensen durven helemaal niet te veranderen,
mensen zoeken hun ‘eigen’ gelijk.
Je gelooft dat het lichaam verborgen capaciteiten heeft. Ik kan mij ook
daar weer helemaal niets bij voorstellen.
Je gelooft kennelijk in buitenaardse wezens die hier op aarde piramides
zouden hebben gebouwd. Dat weet je niet, maar kennelijk zijn er mensen
geweest die dit soort fantastische hersenspinsels naar buiten hebben
gebracht. Je kunt ze inderdaad alleen maar op hun woord geloven, maar
weten is iets anders.
Je gelooft dat de wetenschap iets kan bewijzen en dat het dan waar is.
De wetenschap kan helemaal nooit iets bewijzen en als ze dan zeggen dat
ze iets hebben bewezen, dan hebben ze een aantal bewerkingen uitgevoerd
volgens regels die ze zelf hebben opgesteld.
Je gelooft in een zogenaamd kosmisch bewustzijn, maar kennelijk heb je
dat zelf niet, dus moet je ook dat weer geloven op gezag van anderen.
Je gelooft in een 4d niveau, want dat kun je je helemaal niet
voorstellen, want ook dat is een hersenspinsel, dat alleen maar in je
hoofd kan zitten. En dan zou je ook nog op een 4d niveau bewust moeten
denken. Ik kan mij daar wederom helemaal niets bij voorstellen.
Je gelooft dat je bewust gebruik kunt maken van de creatie van 24
beelden per seconde. Ik weet niet door wie je dit soort abracadabra op
de mouw hebt laten spelden, maar dit heeft echt helemaal niets meer met
gezond verstand te maken.
Dat geloof je dus allemaal, dat weet je niet, want dat heb je nooit
zelf ervaren. Ik ben er dus eigenlijk benieuwd naar wat je zelf vindt,
want daar heb ik nog niets van gehoord. Ik heb geen enkele boodschap
aan wat al die andere mensen vinden. Toen je een heel klein jongetje
was vond je niets, geloofde niets en dacht niets. Je leefde toen gewoon
en ik begrijp dat er sinds die tijd heel veel met je is gebeurd,
* * *
Jij denkt dat er een zogenaamde esoterische wijsheid is, die
geheim wordt gehouden, onderdrukt wordt en niet aan het licht mag
komen. Alles wat ooit esoterisch was en daar nog steeds voor doorgaat
kun je echter overal op het internet vinden, alles is geheel vrij
toegankelijk. Er is dus geen enkel geschrift wat niet op een of andere
manier verkrijgbaar is, en er is ook geen wereldwijd complot om mensen
dom te houden.
Er is namelijk iets heel anders aan de hand, iets wat trouwens de hele
mensengeschiedenis door heeft gespeeld en dus nog steeds speelt. Wat
jij esoterisch noemt bestaat in wezen gewoon uit taboes, dingen die
niet gezegd mogen worden, op straffe van voor gek verklaard te worden,
voor klokkenluider uitgemaakt te worden, naar de psychiater te moeten,
doodgezwegen te worden, uitgestoten te worden. Deze maatschappij, deze
vorm van leven, wordt bepaald (overigens zoals altijd) door de elite,
door de rijken, door het establishment, door de machthebbers, die
slechts uit zijn op het handhaven en versterken van hun eigen positie.
Zij bepalen de normen, zij bepalen wat goed en fout is, zij weten wat
normaal is (dat zijn zijzelf namelijk), zij maken uit of je erbij mag
horen en als je ketterse meningen verkondigt vlieg je er gewoon uit.
Dat geldt voor alle groepen, beroepsgroepen, godsdiensten, ministeries,
regeringen, families, gezinnen, niemand mag zeggen wat hij denkt. En
wat iedereen denkt, en niet mag zeggen, dat is de esoterische kennis
die jij bedoelt en wat in het verleden gewoon ketterijen werden
genoemd, waar mensen de brandstapel voor opgingen en werden afgemaakt
en waar mensen tegenwoordig gewoon voor worden opgesloten in
psychiatrische inrichtingen, want zoals je weet spreken alleen kinderen
en gekken de waarheid, gekken moeten aan de pillen en kinderen zeggen
zulke leuke dingen, waar je om kunt glimlachen. Mundus vult
decipi, ergo decipiatur, de mensheid wil bedrogen worden, dus
laten wij haar bedriegen. Maak het volk bang, houdt het dom, geeft het
brood en spelen, maar laat ze in godsnaam niet zelf denken, geef ze de
kans niet om deze wereld van leugen en bedrog te doorzien en de
bedriegers te ontmaskeren, maar laat ze zichzelf maar voor de gek
houden. En de grote truc van de elite is om een esoterisch jargon te
hanteren, ingewikkelde taal die alleen voor ingewijden is bestemd, die
heel knap klinkt en waardoor de leken zich laten imponeren. Zo hebben
kerk en wetenschap een esoterisch jargon, dat mensen eerst moeten leren
praten, om erbij te mogen horen, een taal die aan strenge, door de
beroepsgroep zelf, vastgelegde normen moet voldoen, een soort script,
dat de noviet zich eigen moet maken, en een manier van denken, die
dwingend is, voordat hij ingewijde kan worden.
Zo bezit jij dus een heleboel “esoterische” kennis over het
gezin waar jij uitkomt, over je familieleden, over je buren, vrienden,
bekenden, de mensen op je werk, en eigenlijk iedereen waarmee je in
contact komt, maar waar je nooit iets over mag zeggen, omdat dat
ongenadig wordt afgestraft, want je mag het spel niet verstoren, want
dan ben je een spelbreker en zo wordt alles met de zogenaamde mantel
der liefde bedekt, en rot en gist het daaronder verder. Dat is dus geen
esoterische kennis, maar dat zijn gewoon taboes, waar niemand aan mag
komen.
Niemand mag zeggen dat het gedrag van kinderen iets te maken heeft met
het gedrag van hun opvoeders, niemand mag zeggen dat ziekten iets te
maken hebben met een bepaalde manier van leven, niemand mag zeggen dat
mensen medeverantwoordelijk zijn voor hun eigen ellende en de ellende
in de wereld, niemand mag zeggen dat De Keizer Geen Kleren Aan Heeft en
dat mensen in deze wereld alleen maar elkaar bezighouden, en dat het
allemaal flauwekul is. Dat is de esoterische kennis, die occult
gehouden moet worden. Er rust een enorm taboe op eerlijkheid. Zo
eenvoudig is het.
* * *
Jij bedoelt met ‘esoterische kennis’ dus de
kennis van het spirituele en dan heb ik geen enkel idee wat je met dat
spirituele bedoelt. Ik zie in de Dikke van Dale dat spiritualiteit: het
onstoffelijke, het geestelijke, is en daar zou ik dan kennis over
moeten verkrijgen. Ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Ik
zou dus iets zinnigs over het onstoffelijke of geestelijke, wat dus
door geen enkel zintuig kan worden waargenomen, moeten kunnen zeggen.
Voor mij is dat onmogelijk.
Laat ik je proberen uit te leggen wat esoterisch en spiritueel vroeger
en nu betekent en welke rampzalige rol de zogenaamde mystiek en de
mystici daarin hebben gespeeld.
We zijn het er beiden over eens dat ‘esoterische kennis’
kennis is die voor ingewijden bestemd is, maar daar moet een reden voor
zijn. Óf het is een elitaire bedoening, waarbij mensen die zich
beter, knapper of wijzer vinden dan anderen, iets weten wat de anderen
niet mogen weten omdat anders de positie van de ingewijden in gevaar
zou kunnen komen. Óf het is kennis die voor de bezitters van die
kennis gevaarlijk is, omdat de gevestigde orde zich daardoor bedreigd
voelt. In het eerste geval gaat dat op voor alle filosofen, theologen,
wetenschappers, elitaire genootschappen zoals de Tempeliers,
Vrijmetselaars, Rozenkruisers, Theosofen en dat soort genootschappen.
Zij hebben eigenlijk helemaal niets te verbergen, want ze hebben
allemaal duistere, zelfs voor henzelf ontoegankelijke constructies
bedacht, waar zij alleen een rol in spelen. Zij hebben dus allemaal
goeroes, leiders, voorgangers, theoretici, rituelen, tradities en voor
hen heilige geschriften, waarvan zij zeggen dat ze esoterisch zijn,
maar die uiteindelijk allemaal uit gebakken lucht bestaan. Zoals Chuang
Tzu dat 2500 jaar geleden al zei: Het eenvoudige, eerlijke volk
wordt veracht en de schoonschijnende verzinsels van onrustige geesten
met graagte opgenomen (maar dus niet door de eenvoudigen van
geest). Dat is de categorie die het over Geest, Ziel, spiritualiteit,
esoterie, God, Hemel en Hel, en al die vele hersenspinsels heeft. Dan
heb je die tweede categorie en dat zijn de ketters, die over
“geheime kennis” beschikken, dat wil zeggen, kennis die
bedreigend is voor de gevestigde orde. Dat zijn dus mensen die de
krankzinnigheid en onrechtvaardigheid van de gevestigde orde doorzien
hebben en weten dat ze dat voor hun eigen veiligheid geheim moeten
houden. Dat zijn geen groepen, maar individuen, revolutionairen,
ketters, onaangepasten, mensen die zich los hebben gemaakt van de
maatschappij en maar één doel voor ogen hebben en dat is
een andere wereld, namelijk gewoon een rechtvaardige en eerlijke
wereld.
En die twee groeperingen worden verbonden door het gekweel van mystici,
die iets hebben ervaren en denken dat ze iets nieuws hebben ontdekt,
wat niet in woorden is uit te drukken, maar dat toch doen, met alle
consequenties van dien. Zij beseffen dat ze een onbegrijpelijke taal
spreken, maar houden toch niet hun mond. En dat heet tegenwoordig
esoterisch, maar het is per definitie geleuter.
Jij blijft je bewondering uitspreken over de wetenschap en staart je
blind op de zogenaamde zegeningen ervan. Jij kijkt naar een waterval en
ziet H2O naar beneden stromen en vraagt je af wat voor rendement eruit
te halen valt en dat noem je vervolgens evolutie.
Het wordt misschien wat gemakkelijker als je de dingen gewoon omkeert
en dus anders benoemt. Jij noemt het beschaving en ziet dat als
evolutie en vooruitgang, ik noem dat ontaarding en degeneratie en zie
het dus als teruggang. Jij denkt dat als mensen kennis vergaren, dat ze
zich ontwikkelen en knapper worden. Ik zie dat als mensen kennis
vergaren, ze alleen maar ingewikkelder worden en dommer. Jij denkt dat
de wetenschap heilzaam is, in mijn ogen is wetenschap rampzalig.
Jij laat je imponeren door het verhaal over DNA, terwijl dat gewoon
boerenbedrog en rampzalige onzin is, waardoor mensen alleen maar valse
hoop wordt gegeven, een gat in de markt is, en bovendien iedereen tot
mutant bestempelt. Vrouwen laten preventief hun borsten amputeren omdat
ze geloven in die onzin.
Angst en stress geeft DNA-veranderingen, en als mensen dus maar bang
genoeg worden gemaakt krijgen ze vanzelf waar ze bang voor waren.
‘Wat de goddeloze vreest, dat overkomt hem,’ staat in
Spreuken 10:24, en tegenwoordig heet dat een self-fulfilling profecy.
* * *
Eerst een taalkundige opmerking, over iets dat uiterst
gangbaar is maar in wezen onjuist. Jij gebruikt regelmatig het woord wij,
en dat kan per definitie niet. Jij staat op een andere
manier in de wereld dan ik, jij kijkt anders tegen van alles aan dan ik
dat doe, en dat wil zeggen dat je niet over wij kunt
spreken. Als jij en ik het volkomen met elkaar eens zouden zijn, dus
als jij en ik op dezelfde manier naar de wereld zouden kijken, pas dan
is er sprake van wij, maar dat is nog niet zo. Jij weet niet
wat ik bedoel, jij denkt dat ik iets zoek en dat ik nadenk. Dat doe jij
dus, maar je weet niet hoe dat bij mij is. “Wij” bestaat
dus niet en al die mensen, echtparen, gezinnen, groepen, die
‘wij’ gebruiken doen dat onterecht. Je kunt dus alleen maar
over jezelf praten en eigenlijk nog niet eens over jezelf, maar alleen
over alles wat er in je hoofd zit en dat ben jij helemaal niet.
Je schrijft: “Als ik jouw perspectief van schrijven niet zou
begrijpen, dan zou ik constateren dat er in het verleden tot heden
alleen maar t.b.v. het ego is gehandeld door iedereen, te allen tijde
en dat een ieder die meent iets te weten of te begrijpen over (wat nog
steeds door niemand is bewezen of beantwoord aan ons) het
onstoffelijke/niet-materialistische (c.q.
esoterische/spiritualistische) per definitie nooit volledig de waarheid
vinden omdat dit niet wezenlijk door je zintuigen kan worden
waargenomen?!?”
In mijn ogen is het volkomen juist dat in het verleden tot op heden
alleen maar vanuit en ten behoeve van het ego is gehandeld. Je zou in
plaats van dat ego, ook gewoon eigenbelang of egoïsme kunnen
schrijven. En al die mensen die zo druk met anderen, hulpverlening,
ontwikkelingshulp, enz. bezig zijn, doen dat op de eerste plaats uit
eigenbelang: je krijgt er zoveel voor terug, dankbaarheid, gevoel voor
eigenwaarde, waardering en dan ook nog betaald worden. Moeder Theresa
was daar een afschrikwekkend voorbeeld van.
Jij zoekt naar het verleden, (je eigen of dat van het mensdom?) maar de
oplossing ligt niet in het verleden, maar in het heden. Als je het
heden begrijpt, begrijp je ook het verleden. Dus het heeft geen enkele
zin om je met het verleden bezig te houden, zolang je niet weet wie je
bent, want zolang je dat niet weet kijk je door een gekleurde bril naar
je eigen verleden en de geschiedenis van het mensdom.
Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt als je schrijft dat je eerst de
waarheid van het ledige moet begrijpen voordat je het onledige kunt
begrijpen, maar in mijn ogen is het juist omgekeerd. Jouw hoofd zit nog
boordevol meningen en overtuigingen, dus met gedachten en pas als je
begrepen hebt dat die meningen en overtuigingen op niets anders zijn
gebaseerd dan op geloven, kun je je daarvan ontdoen en pas als je hele
hoofd leeg is kun je het ledige begrijpen.
Lao Tzu heeft helaas ook nog al wat onzin geuit (of het is natuurlijk
later ‘aangepast’) en een van die onzinstukken is nou net
wat je hebt geciteerd. Je zou bijvoorbeeld daaruit kunnen afleiden dat
hij het gebruik van wielen, vaten en huizen als iets zinnigs beschouwt,
en wat nog verraderlijker is dat hij het heeft over nut en
bruikbaarheid, terwijl hij juist het niet-doen als leidraad beschouwt.
Als je het over nut en bruikbaarheid hebt, kom je onherroepelijk uit
bij nut en bruikbaarheid van andere mensen en dat is de basis waar deze
wereld op steunt. Bovendien kom je dan terecht bij wat jij ‘alle
mogelijkheden van de mens’ noemt. Is leven dan niet genoeg?
Waarom zou ik iets anders moeten? Er is geen enkel schepsel dat iets
anders doet dan leven, maar mensen moeten zo nodig iets doen.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik meer over water zou moeten
weten dan dat het water is. Wat heb ik eraan als ik weet dat mensen het
punt waarop het vast wordt 0 graden noemen en als er belletjes in
ontstaan 100 graden? Ik hoef alleen te eten als ik honger voel en als
ik dorst heb, water dat aan dat onbehaaglijke gevoel een einde maakt,
maar verder hoef ik echt niets te weten over water.
Jij stelt dat er nooit iemand is geweest die wezenlijk heeft kunnen
uitleggen hoe wij zijn ontstaan en ons uitgelegd heeft wat het doel van
ons bestaan is. Word ik daar gelukkiger van als ik dat zou weten? Wordt
ik gelukkiger als ik weet dat de maan om de aarde draait? Heeft het
enige zin dat ik dat zou weten?
Ik vind overigens het beeld dat je schetst van al die draadjes die over
je heen zijn gespannen een aardig beeld. Het is dus alsof je in een
cocon zit, opgesloten in je eigen spinsel, maar er is geen enkele
vlinder die eerst alle draadjes gaat verwijderen, maar hij vreet er
gewoon een gat in en dan is het meteen gepiept. Dat lijkt me ook veel
efficiënter.
* * *
Verder is het in mijn ogen niet zinnig om tegen de
“bierkaai” te schoppen, want die schopt dan alleen maar
terug. Waar het om gaat is om de “bierkaai te ondermijnen, dat
wil zeggen het fundament ervan bloot te leggen en te laten zien dat het
allemaal op zand is gebouwd. Bovendien moet je je realiseren dat alle
godsdiensten op angst zijn gebouwd en angstige mensen hun strohalm
afpakken zonder dat je alternatief biedt is vragen om problemen.
Ook loop je het gevaar dat je uitsluitend voor eigen parochie preekt,
want bange mensen (Wie bang is kan niet denken!) sluiten zich per
definitie af voor alles wat hun schijnzekerheden, die ze voor
zekerheden houden, aan het wankelen kan brengen. Mensen lezen namelijk
doorgaans uitsluitend wat hun wereldbeeld (en zelfbeeld) bevestigt of
versterkt en wat daar niet mee strookt weigeren ze te lezen. Op de
Downloadpagina staat een fraai verhaal van William Clifford, die daar
al heel lang geleden op wees.
Tot slot is ook zinnig om je te realiseren dat de functie van de
Godsdienst en het priesterdom sinds de zogenaamde Verlichting naadloos
door Wetenschap en met name de Geneeskunde en het artsendom is
overgenomen, maar alleen nog veel slimmer en ondoorzichtiger. Zij zijn
de nieuwe hogepriesters, de nieuwe heilbrengers, die eerst de mensen
bang en ziek maken en hen vervolgens tegen betaling het nieuwe heil
beloven. Zo slim zijn zelfs de Jezuïeten niet geweest. Alle andere
parallellen kun je zelf wel bedenken. En zo is er een nieuwe categorie
van gelovigen ontstaan, die geloven in de evolutietheorie in plaats van
het creationisme, in de genetica in plaats van de erfzonde, in
medicijnen in plaats van gebeden, in chemotherapie en operaties in
plaats van de hel, in gezond eten en vitamines in plaats van de tien
geboden, die geloven dat je van roken longkanker krijgt, die geloven
dat sporten gezond is (want ze hebben gehoord dat je van een gezond
lichaam een gezonde geest krijgt), die geloven dat de dokter weet wat
goed voor je is, die denken dat de dokter hun problemen kan oplossen,
die geloven dat je van medicijnen beter wordt, die geloven dat als
mensen ingewikkeld praten en moeilijke woorden gebruiken ze ook wel
heel knap moeten zijn, die geloven in vooruitgang, kortom die van alles
geloven wat ze niet zien en denken dat ze het wel zien. Dat is de
nieuwe waanzin, mensen die aan hun wanen zin proberen te geven en ze
geloven het ook nog.
Als je je fixeert op de religie vergeet je dus waar het echt om gaat.
Mensen zijn verleerd om zelf te kijken en te luisteren omdat ze hebben
geleerd dat er deskundigen, meerderen, geleerden, en leiders zijn die
weten wat goed voor hen is. Ze schreeuwen om nieuwe leiders, die de
problemen die ze zelf maken zullen oplossen, die hen leiden in de mist.
De blinden roepen om andere blinden die hen hun zelfgecreëerde
doolhof uit zullen leiden. Het is nog allemaal veel waanzinniger dan je
denkt,
* * *
Er zijn twee verbondenheden, of webben, waar wij allemaal
deel van uitmaken. De ene is het oorspronkelijke ecosysteem, de Natuur
zoals ze vroeger zeiden, waarin alle mensen verbonden zijn, voor zover
ze mens zijn, en waarin iedereen dus gelijk, gelijkwaardig en
onafhankelijk is. Liberté, egalité, fraternité.
Maar dat oorspronkelijke web is overdekt door een ander web, een
kunstmatig web, verband, of verbondenheid, een door mensen zelf
gecreëerde afhankelijkheid van elkaar, het kunstmatige netwerk
waarin iedereen zijn plaats heeft en waar elke daad van elk persoon
zich over het hele netwerk uitbreidt. Dat is een web dat is gebaseerd
op macht van de een over de ander. Daarin leven geen mensen maar
leiders, arbeiders, priesters, de paus, bouwvakkers, schrijvers,
bakkers, secretaressen, dokters en al die andere rollen. Zoals
Shakespeare in zijn As you Like It schreef:
De hele wereld is een schouwtoneel
En mannen en vrouwen allemaal slechts spelers
Zij komen op en gaan weer af
En in zijn leven speelt ieder vele rollen
Of
zoals bij ons het gezegde luidt: “De wereld is een schouwtoneel,
ieder speelt zijn rol en krijgt zijn deel.” Mensen denken
kennelijk dat ze zijn wat ze doen, en hebben dus geleerd om zich met
hun rol te identificeren.
Dat verband wordt in stand gehouden (en iedereen doet daar aan mee)
door de evenzeer kunstmatige verbale communicatie in woord en
geschrift, waarmee mensen elkaar beïnvloeden, macht over elkaar
uitoefenen, elkaar manipuleren en elkaar op hun plaats houden. Als je
ooit een spinnenweb hebt bekeken heb je kunnen zien dat elke, zelfs de
meest geringe beweging zich over het hele net verspreidt. Alle mensen
zijn radertjes in het wereldomvattende zelfgecreëerde mechaniek en
dat wil dus ook zeggen dat je aanwezigheid in dat mechaniek het
mechaniek draaiende houdt. Dat geldt evenzeer voor de bouwvakker als
voor de hoogleraar, maar ook voor de outcasts, de randfiguren en de
Chorea Huntingtonianen. Dat wil dus ook zeggen dat de kracht die wordt
opgewekt door de vleugelslag van een vlinder in China,
medeverantwoordelijk is voor het ontstaan van een orkaan in het
Caraïbische gebied, alhoewel dat tot het oorspronkelijke verband
behoort.
Maar in het kunstmatige verband is het de buurman die boos wordt op
zijn zoon, waardoor dat jong zich chagrijnig op zijn kamer terugtrekt,
zijn vriendin belt die op haar fiets springt, aangereden wordt door een
auto, waarin de bestuurster net op weg was naar een vergadering,
daardoor te laat komt, waardoor er een order gemist wordt, waardoor
etc. Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat één
boosheid, die veroorzaakt werd door (en dan kun je weer een eindeloos
verhaal vertellen), een verstoring in het hele web veroorzaakt,
waardoor uiteindelijk in Moghadishu een huisvader zich suïcideert,
omdat daar het verhaal samenkomt. Zo plant ook elke daad die jij
verricht zich voort over het hele web, jij draagt daardoor bij aan een
minuscule verandering in het web, die uiteindelijk grote gevolgen kan
hebben. Jean Paul Sartre zei ooit dat iedereen vuile handen heeft en
dat komt dus omdat iedereen deel uit maakt van het mechaniek, dat
wapens levert aan Soedan, hongersnood veroorzaakt omdat maïs wordt
gebruikt om biobrandstof te maken, en waardoor priesters zich aan
kleine kinderen vergrijpen. Jij ademt niet alleen, maar jij kleedt je
ook met dingen die in China voor een rotprijsje worden vervaardigd, je
maakt gebruik van een PC die is gemaakt van grondstoffen die door
slaven zijn gedolven, je bent van iedereen afhankelijk om je spel te
kunnen spelen en daarom ben jij medeverantwoordelijk voor het seksuele
misbruik. Jij bent dus een radertje in het wereldwijde raderwerk dat
kritiek uitoefent op andere radertjes, die mede door jou toedoen
ronddraaien op een manier waar zij niet voor hebben gekozen, net zomin
overigens als je voor je eigen manier van meedraaien in het mechaniek
hebt gekozen. Hoe krankzinnig de Evangeliën ook zijn, de uitspraak
“Wie zonder zonden is werpe de eerste steen” is een
ijzersterke.
Lang geleden heb ik wel eens het plan opgevat om mijn eigen hele
verhaal te beschrijven, met mijn verleden, met alles wat mij
beïnvloed heeft, met mijn relaties, mijn werksituatie, met mijn
familieverbanden, maar ik begreep dat het er op neer zou komen dat als
ik alles zou moeten beschrijven, ik het hele netwerk zou moeten
beschrijven en dat ik daar dan een oneindig dik boek voor nodig zou
hebben.
De paus is ook maar een radertje in het mechaniek, dat alleen kan
draaien omdat het aan honderden miljoenen radertjes zijn draaiing
ontleent en al die radertjes zijn medeverantwoordelijk voor alle
beslissingen die de paus neemt, terwijl het hele web er
medeverantwoordelijk voor is dat er een behoefte is aan de schijntroost
die de religies bieden. In een gelukkige en rechtvaardige wereld
bestaat helemaal geen behoefte aan welke religie dan ook.
In dat wereldwijde mechaniek zitten ook radertjes die ze artsen en
wetenschappers noemen en hun functie is om alle radertjes die
beschadigd raken en kapotdraaien weer op te lappen en dat op een
wetenschappelijke manier te doen, zodat ze weer kunnen meedraaien. Die
artsen, die zelf deel uitmaken van het mechaniek en dat niet beseffen,
zijn dus onontbeerlijk om het mechaniek door te laten draaien. Ze
hebben helemaal geen boodschap aan het waarom, maar bestuderen de
beschadigingen, classificeren ze, en plakken uiteindelijk een etiket en
aan dat etiket kleeft een behandelingsplan vast, medicijnen, operaties,
vervanging van beschadigde tandjes en transplantaties. Dan zijn er ook
nog therapeuten en psychiaters, die radertjes die ontdekt hebben dat ze
radertjes zijn weer wijs moeten maken dat ze zich vergissen en dat het
meedraaien in het mechaniek het hoogste goed is wat een radertje zich
maar kan wensen en daar hebben ze ook medicijnen voor.
Maar dat is dus allemaal taboe, dat mag niemand weten en nooit iemand
zeggen want dan ben je gek.
Zo zijn er dus ook radertjes die het etiket Chorea van Huntington
hebben gekregen en die dus op die manier door de hulpverleners worden
behandeld. Ze hebben zelfs een fabricagefoutje bij die radertjes
ontdekt en kunnen zich niet voorstellen dat die zwakke plek erin is
gekomen door de plaats waar die radertjes moesten draaien, namelijk in
gezinnen en families waar meer van de geëtiketteerde radertjes
draaien en daardoor de nieuwkomers met hun kromme tandjes beschadigen,
waardoor ze net zulke kromme tandjes krijgen als de zieke radertjes.
Wetenschappers zeggen dan dat het erfelijk is. Maar ook dat is taboe,
dat mag nooit iemand zeggen, want je moet medelijden hebben met die
radertjes, die in het grote mechaniek, waar je zelf deel van uitmaakt,
worden vermalen. Dus jij bent ook medeverantwoordelijk voor al die
Huntingtons.
In deel I van The Matrix (jammer dat deel II en III bestaan) zegt
Morpheus: Het is de wereld die je ogen bedekt om je blind te maken voor
de waarheid.
Neo: Welke waarheid?
Morpheus: Dat je een slaaf bent, Neo. Net als iedereen ben je in
gevangenschap geboren, geboren in een gevangenis die je niet kunt
ruiken, proeven of aanraken. Een gevangenis voor je geest.
En vervolgens laat Morpheus hem de werkelijkheid zien en
zegt: Er zijn akkers, eindeloze akkers, waar menselijke wezens niet
langer geboren worden, maar worden gekweekt. Ik heb het heel lang niet
willen geloven, totdat ik de velden met eigen ogen zag. Zag hen de
doden vloeibaar maken zodat ze intraveneus aan de levenden gevoerd
konden worden. En ik stond daar, oog in oog met die zuivere
huiveringwekkende precisie, en ik werd me bewust van de overduidelijke
waarheid. Wat is de Matrix? Controle. De matrix is een
computergegenereerde droomwereld, gebouwd om ons onder controle te
houden met de bedoeling een menselijk wezen hierin te veranderen.
En
dan schrikt Neo zich rot en weigert om te accepteren wat hij ziet. De
waarheid is nog onvoorstelbaar veel gruwelijker dan je beseft, hoewel
de vraag is of het mechaniek een tragedie is of een klucht.
Kinderen worden opgevoed tot consumenten, tot radertjes in het
mechaniek, worden vergiftigd met denkbeelden van de huidige en vorige
generaties (doden die vloeibaar zijn gemaakt) en alleen maar om deze
gedrochtelijke wereld in stand te houden. Er moeten zelfs meer kinderen
worden verwekt om straks al die oude en versleten radertjes, die niet
meer op eigen kracht kunnen draaien in beweging te houden, maar niemand
mag iets van die waanzin zeggen, dat is taboe.
Maar er is hoop. Bij de spoorwegstaking van 1903 werd overal het
veelbetekenende affiche opgeplakt met de woorden: “Gans het
raderwerk staat stil, als uw machtige arm dat wil.” Maar er waren
veel teveel onwillige radertjes en het gold bovendien maar voor een
gedeelte van het raderwerk, dat hoe dan ook door moest blijven draaien
en dus nog steeds doordraait en Huntingtonnen produceert en alle andere
ellende die je om je heen ziet,
* * *
Als Stephen Hawking stelt dat ‘the human race is likely
to be wiped out by a doomsday virus before this Millenium is out,
unless we set up colonies in space’ dan begrijp ik daaruit dat
hij weinig inzicht heeft in het waarom van pandemieën en dat
brengt mij eigenlijk meteen bij wat jij schreef over de Chorea van
Huntington. Jij schrijft dat de Chorea Major wordt veroorzaakt door een
afwijkend gen op het 4e chromosoom en dat weet jij omdat de wetenschap
jou dat heeft verteld en omdat jij dat gelooft. Zoals je weet is de
geneeskunde op de eerste plaats gebaseerd op een scheiden van de mens
in een lichaam en geest en vervolgens ook nog op het
causaliteitsdenken. Dat zijn twee premissen waarin je moet geloven
omdat je anders niet mee mag doen.
Het causaliteitsdenken is een merkwaardige en bizarre constructie.
Zoals je weet is zelfs de wetenschap er inmiddels achter dat alles met
alles samenhangt en heeft daartoe de stringtheorie bedacht op weg naar
de Theory of Everything, die alwetendheid zal opleveren. Het
causaliteitsdenken houdt dan in dat je uit een eindeloze reeks
oorzaak/gevolg een heel klein stukje haalt en daarmee vervolgens de
oorzaak van een ziekte vaststelt. Maar het is nog veel erger want wat
de geneeskunde doet is stiekem van statistische verbanden causale
verbanden maken en ze geloven dat ook nog. Dat geldt dus ook voor de
chorea. Een chromosomale afwijking vinden en vervolgens beweren dat je
de oorzaak van de ziekte hebt gevonden is even bizar als de bellen in
kokend water beschouwen als de oorzaak van het koken en gevoeglijk
buiten beschouwing laten dat je eerst het pannetje op het vuur hebt
gezet. In 2002 kregen Barry J. Marshall en J. Robin Warren zelfs de
Nobelprijs omdat ze met hun helicobacter pylori de
“oorzaak” van maagzweren hadden gevonden, terwijl zelfs de
leek weet dat je een maagzweer kunt krijgen als je stront met je baas
hebt en Selye schreef vijftig jaar geleden al “dat chronische
emotionele prikkels precies als chronisch infectieuze, traumatische of
toxische prikkels tot reproduceerbare functionele stoornissen en
organische laesies, bij voorbeeld hypertensie of een ulcus, kunnen
leiden.” En hij toonde dat ook nog aan door ratten vast te binden
en vervolgens te pesten, wat toch heel erg lijkt op de kantoorsituatie
met een baas en een onderdaan. Ooit hoorde ik een baas zeggen:
‘ik krijg geen maagzweer, ik zorg wel dat de anderen er een
krijgen.’ Zo krankzinnig is die Nobelprijs en dat causale denken.
Zo zijn er statische verbanden tussen roken en longkanker, een te hoog
cholesterol en hart en vaatziekten, homoseksualiteit en het kwabje van
Swaab, borstvoeding en borstkanker, voetballen en meniscuslesies, vlees
eten en agressie, het houden van volièrevogels en longkanker, en
zo kun je er nog honderden opnoemen, maar om daar dan causale verbanden
van te maken is absurdistisch. Er is ook een statistisch verband tussen
het aantal artsen en het aantal zieken, namelijk hoe meer artsen hoe
meer zieken en misschien is dat wel een causaal verband, want hoe meer
artsen er komen hoe meer patiënten ze moeten hebben, zeker nu ze
sinds de marktwerking in de zorg per verrichting worden betaald.
We weten al lang dat langdurige stress zijn tol van de gezondheid en
van het uiterlijk eist, maar inmiddels blijkt dat het ook vreet aan de
basis van het bestaan, het DNA, dat daardoor verandert, waarmee ik niet
wil zeggen dat stress de oorzaak is van DNA-veranderingen, omdat aan
die stress in de oorzaak/gevolgreeks allerlei andere mechanismen vooraf
gaan.
Stel je nou voor dat in een, wat door de wetenschap een
Huntington-gezin (alle ziekten overigens!) is gedoopt, een kind wordt
geboren dat opgroeit in een uiterst bizarre situatie met een uiterst
merkwaardig manier van communiceren, waar angst als een grote schaduw
doorlopend aanwezig is en het gedrag van de gezinsleden bepaalt, wat
weer hun communicatie beïnvloedt enzovoort tot in het oneindige.
Dat wil dus zeggen dat het kind een uiterst merkwaardig voorbeeld
krijgt van hoe mensen met elkaar omgaan en vol wordt gestouwd met memen,
die op den duur zijn manier van denken bepalen. De appel valt nooit ver
van de boom. Het is dan een soort van vorm van verraad als het niet aan
dat circus meedoet en geen Huntington krijgt. Artsen, deze nieuwe
biologische deterministen, hebben doorgaans helemaal geen boodschap aan
hoe mensen met elkaar omgaan en met elkaar communiceren, want dat valt
buiten hun paradigma, daar zijn ze niet voor ingehuurd. Zij moeten
diagnoses stellen en liefst evidence based, zoals dat tegenwoordig
heet, de “ziekte,’ zoals zij hun eigenhandig geplakte
etiket noemen, behandelen. Mensen zijn niet ziek, maar hebben een
ziekte. Dat ADHD, PDD-NOS, ADD, en het syndroom van Asperger ook maar
iets te maken zouden hebben met de manier waarop ouders met hun
kinderen omgaan is even taboe als het hebben over de schizofrenogene
communicatie in een gezin dat een zogenaamde schizofreen oplevert,
ondanks alles wat Bateson, Laing en Cooper daarover hebben gezegd. De
hele geneeskunde is op drijfzand gebouwd, op bizarre hypothesen, op
valsheid in geschrifte, op ijdelheid, op het verketteren en negeren van
mensen die hun vinger op de zere plek durfden en durven te leggen, op
een hermetisch abracadabra, op macht en afhankelijkheid. En ook de
geëtiketteerde Huntingtons zijn daar een levend voorbeeld van en
aanklacht tegen. In 1974 schreef Ivan Illich, een van de mensen van de
kritische denktank in Cuernavaca, het boek Medial Nemesis, waarin hij
onmiskenbaar de verwoestende werking van de geneeskunde schildert maar
Illich is vergeten net als Prick, Bastiaans en Groen die het waagden om
te stellen dat Multiple Sclerose tussen de oren zit, net als het
myocardinfarct en diabetes mellitus. 60 Jaar geleden was het algemeen
bekend dat astma een neurose was, aanvankelijk van de ouders en dus ook
van het kind, maar je krijgt op de eerste plaats de
patiëntenvereniging op je nek en vervolgens de farmaceutische
industrie als je daar ook maar naar zou verwijzen. Van eczeem, colitis
ulcerosa, maagzweren, psoriasis, acne, sinusitis, hoofdpijn, diabetes
mellitus, hypertensie, coronairsclerose en vele andere
“ziekten” hebben we lang geweten dat ze tussen de oren
zaten en een aardig bewijs daarvoor is dat ze allemaal gunstig op
valium reageren. Maar niemand mag dat meer zeggen. Mensen hebben
volgens de wetenschap helemaal niets meer met hun ziek zijn te maken,
zij zijn de toevallige dragers van symptomen, genetische mutanten,
pechvogels, minkukels, materiaal om een fraai inkomen mee te verwerven,
zomaar slachtoffers die ook nog dankbaar zijn voor alles wat hen door
de medische kaste of andere kwakzalvers wordt aangedaan.
En boven dat alles spelen de godsdiensten een even fnuikende rol door
dat artsenwerk te legitimeren.
De aidswezen en straatkinderen zijn niet het gevolg van de richtlijnen
van het Vaticaan wat betreft het gebruik van condooms, maar die
kinderen zijn toch echt verwekt door neuken, gepaard met promiscue
gedrag. In 2000 opende de Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki het
13de Wereld Aids Congres met zijn controversiële standpunt dat
armoede, en niet HIV, de belangrijkste reden van AIDS was en hij heeft
gedeeltelijk gelijk. Neuken is namelijk, in de omstandigheden waarin de
Zuid-Afrikanen leven, een van de weinige escapes die ze hebben uit de
ellende waar ze in zitten, net als alcohol en drugs in het Westen voor
een groot deel debet aan die ellende is. Het libido is namelijk, net
als seksueel misbruik, een cultureel artefact dat wordt gevoed door
machtsverhoudingen.
Deze wereld is gebouwd en wordt in stand gehouden door mensen en de
hoekstenen van die wereld zijn de gezinnen. Daar gebeurt het allemaal,
daar worden de kiemen gelegd voor agressie, haat, het oog om oog tand
om tand, anderen en omstandigheden de schuld geven, niet zelf kijken en
luisteren, achter wetenschappers aanlopen omdat ze zo knap zijn, voor
afhankelijkheid, niet je gezond verstand gebruiken, hebzucht, geen
verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, achter leiders
aanlopen, oogkleppen op doen en je afsluiten voor wat je niet wil horen
en zien, dingen leuk, lekker en belangrijk vinden, een zogenaamde eigen
mening hebben, macht uitoefenen, onderdanig zijn, je eigengemaakte
problemen door iemand anders op laten lossen, beter zijn dan anderen,
presteren, iets worden, accepteren dat lijden nu eenmaal tot het leven
behoort, je aanpassen, en dat niet alleen maar geloven maar zelfs op
den duur weten. Ik verbaas mij er nog steeds over wat mensen allemaal
“weten” terwijl ze alles alleen maar geloven, omdat ze het
ergens hebben gelezen, van iemand anders hebben gehoord, omdat iedereen
dat zegt en de grootste dooddoener: omdat het “wetenschappelijk
is bewezen”. Het is allemaal boerenbedrog.
Wat overigens het boek van Krijbolder betreft: het belang van
het boek is in mijn ogen dat hij een helder beeld schetst van de manier
waarop de krankzinnige evangeliën zijn ontstaan als een product
van een aantal geflipte mystici, die dachten dat ze het ei van Columbus
hadden gevonden en toen een pamflet in elkaar hebben geknutseld. Een
soort Tom Poes en Ollie B. Bommel verhaal, waarin karakters worden
gepersonifieerd,
* * *
Wat de Zeitgeist over de godsdiensten vertelt klopt vrijwel
helemaal, maar ze vertellen niet waarom mensen behoefte hebben om een
God te creëren. Ze gaan eigenlijk helemaal aan de vraag naar het
waarom voorbij en dat is de zwakte van de film. Wat ze over de
godsdiensten vertellen is al honderden jaren bekend, beschreven,
onlangs nog door Freke en Gandy’s De mysterieuze Jezus, waar dat
allemaal vrijwel letterlijk in staat. Mensen willen bedrogen worden,
zegt men dan, maar ze beseffen dan niet hoe bang mensen zijn om uit de
groep te vallen of te worden gestoten, of dat nou de familie, de
voetbalclub of welk subcultuurtje dan ook is en daarom passen ze zich
aan, slikken wat ze eigenlijk helemaal niet willen slikken, en leren de
meest krankzinnige dingen normaal vinden.
Dat is geen complot en daarom is Zeitgeist een onzinnige en gevaarlijke
film. In het begin van de vorige eeuw werd in Rusland De protocollen
van Zion geschreven, waarin werd gefingeerd dat er een wereldwijd
complot van Joden bestond die de macht wilden grijpen en dat bewust
creëren van een vijand werd door vele antisemieten dankbaar
aangegrepen en je weet waar dat uiteindelijk toe heeft geleid. Winston
Churchill schreef daarover in 1920: “Deze beweging onder de Joden
is niet nieuw. Vanaf de tijd van Spartacus-Weishaupt, tot die van Karl
Marx en verder naar Trotski (Rusland), Bela Kun (Hongarije), Rosa
Luxemburg (Duitsland) en Emma Goldman (V.S.) is deze wereldwijde
samenzwering om de beschaving omver te werpen en een reorganisatie van
de maatschappij te bewerkstelligen op basis van een tegenhouden van
ontwikkeling, afgunstige kwaadwillendheid en onmogelijke gelijkheid,
gestaag gegroeid.”www.libertytothecaptives.net/protocols_elders_zion_forgery.html
Zeitgeist doet in wezen niets anders, schuldigen aanwijzen, complotten
zien waar ze niet zijn, angst en onrust verspreiden, zondebokken
creëren, paranoia en haat zaaien. Als de makers zich uitsluitend
tot de feiten hadden beperkt, zonder daar hun eigen invulling aan te
geven, was het een verhelderende film geworden, maar nu schiet die zijn
doel volstrekt voorbij. Feitelijk is de film dus juist, maar de
invulling is bizar en heeft absoluut niets te maken met wat er op de
websites staat. Als je het complotdenken van Zeitgeist gelooft, zie ik
niet waarom je niet zou geloven dat de hele opvoeding die jouw ouders
jouw hebben gegeven ook niet deel uitmaakt van een complot. Het is
namelijk het wereldwijde complot van de grote mensen om hun kinderen te
indoctrineren. Je bent toch met me eens dat dat ook onzin is.
* * *
Naar boven
Home
|