Home
Correspondentie - deel 1
De vraag is of alle godsdiensten in wezen potentiële
splijtzwammen zijn en ik denk dat het niet anders is. In wezen zou de
religie de kloof tussen wat de mens is en hoe hij zou kunnen en moeten
zijn moeten slechten. Wat religies echter doen is dat overal het
priesterdom de kloof tussen de mens en zijn geprojecteerde god
overbrugt en zo de kloof, als een splijtzwam, gapend open houdt.
Verdeel en heers en houd je eigen bevoorrechte positie in stand. De
enige ware religie zou dus de religie zijn die zichzelf overbodig
maakt. Religies zoals wij die kennen pogen ons maatschappelijk bestaan
zin te geven, maar niet ons leven en in deze verdeelde wereld, van
verdeelde mensen, kunnen ze niet meer dan een schijncohesie bieden
binnen hun eigen genootschappen en sekten. De bedoeling van de
Verlichting was niet de vrijheid van godsdienst, maar de ontworsteling
van de goedgelovigen aan de godsdiensten. Zoals Kant schreef:
"Verlichting is daar waar mensen de
onmondigheid afleggen die
zij aan zichzelf te wijten hadden. Onmondigheid is daar waar mensen
niet in staat zijn hun verstand te gebruiken zonder zich daarbij door
een ander te laten leiden. Mensen hebben de onmondigheid aan zichzelf
te wijten wanneer dat onvermogen niet berust op een gebrek aan
verstand, maar op het ontbreken van de vaste wil en de moed om het
verstand dat zij hebben ook te gebruiken zonder zich daarbij door een
ander te laten leiden. Sapere aude! Waag het om het verstand dat je
hebt zelf te gebruiken! is dus het wachtwoord van de Verlichting."
Het resultaat is dat we de religies hebben ingewisseld voor de
wetenschappen en dogma's door hypothesen. Het heil wordt verwacht van
de wetenschapper en de goedgelovigheid viert onverminderd hoogtij. Wat
dus aanvankelijk bedoeld was als Verlichting heeft derhalve geleid tot
een steeds grotere Verduistering, waarin wij nu met z'n allen
ronddwalen en weg nog doel kennen. De multiculturele samenleving, de
samen-op-weg-kerken, de dialogen tussen de religies, kunnen op zijn
hoogst het grote compromis van het kleinst gemene veelvoud opleveren,
waarin niemand zich meer herkent. Het tegenovergesteld is de grootst
gemene deler, dat waarin de mensen gelijk zijn en dat is dat ze mens
zijn. De rest is franje, een veelkleurig kostuum wat ze aangetrokken
hebben en waardoor ze van elkaar verschillen en van elkaar gescheiden
zijn. Het gevecht gaat in wezen alleen om de snit van de verschillende
kostuums. waarin iedereen zichzelf verpakt heeft. De keuze is om het
kostuum uit te trekken, je jas van overtuigingen en vooroordelen, of
eindeloos door te vechten om het eigen gelijk. In een vreedzame wereld
kunnen alleen vreedzame mensen leven, tevreden mensen die in vrede met
zichzelf, hun medemensen en de wereld leven. Dat is het figuurlijke
Beloofde Land en de weg daar naar toe, compromisloos en consequent,
hebben wij op onze sites gezet. Het is al zo vaak gezegd maar er is nog
nooit geluisterd.
De vorm en de inhoud van de evangeliën blijft een
merkwaardig verhaal vol onverklaarbare gebeurtenissen als je het als
het verslag van historische voorvallen blijft bekijken. Onbegrijpelijk
blijft het feit dat alleen Flavius Josephus iets over ene jezus
vermeldt en zelfs daarvan is het de vraag of het geen latere toevoeging
is. Er zijn destijds veel meer evangeliën geweest maar de kerk
heeft er maar vier geannexeerd en de rest gewogen en te licht bevonden.
Clemens Alexandrinus verklaart dat met het feit dat er ook maar vier
windstreken zijn en zo zijn we dus aan dit christendom gekomen. Er is
dus alle reden om te twijfelen aan de historiciteit van "Jezus" en in
het verleden is dat ook vaak gebeurd maar dan nog blijft de betekenis
van de evangeliën duister. In 1976 schreef de
communicatiedeskundige Pierre Krijbolder een origineel en in mijn ogen
geniaal boekje, "Jezus de Nazoreeër, een studie over de
historiciteit van Jezus en de oorsprong van het christendom"
(Wetenschappelijke uitgeverij ISBN 90 214 29217). Hij laat daarin zien
dat het evangelie een gecomponeerde metafoor is van een messianistische
beweging. Met andere woorden een sprookje met een boodschap. Philo
Alexandrinus had er al op gewezen dat je de Pentateuch allegorisch
moest verklaren en er was toch iets met het "kind" dat naar Egypte
vluchtte toen de grond onder zijn voeten te heet werd? Een andere
doodgezwegen en verguisde ketter was Prof. Fokke Sierksma, die in 1961
"Een nieuwe hemel & een nieuwe aarde" ( ISBN 90 6293 002 6)
schreef, over messianistische en eschatologische bewegingen en
voorstellingen bij primitieve volken. Hij waagt het daarin om het
oorspronkelijke christendom te vergelijken met andere messianistische
bewegingen. Alleen voor de VPRO heeft hij daarover in 1962 een aantal
lezingen mogen houden, maar het heeft hem wel zijn baan aan de
Universiteit Groningen gekost.
Met andere woorden: een gesprek reconstrueren tussen Pilatus en "Jezus"
is even onzinnig als je te buigen over een mogelijk gesprek tussen de
Gelaarsde Kat en de Markies van Carabas en zoeken naar overblijfselen
van de Ark van Noach is te vergelijken naar een speurtocht naar het
muiltje van Assepoester. Als je sprookjes en mythen als historische
verhalen leest, hoef je je niet te bekommeren om de betekenis ervan en
de boodschap die erin vervat is. Alle messianistische bewegingen, of je
nu het christendom neemt of de boodschap van Marx, zijn ontstaan in
chaotische tijden en zijn altijd gedragen door een hang naar een
rechtvaardige wereld. Altijd is het de gevestigde orde geweest en het
feit dat de initiators verstrikt zijn in de uitwerking van hun visie,
die de bewegingen gecorrumpeerd heeft. "Jezus" had in dat klimaat van
terreur en willekeur geen schijn van kans, maar stel je nu eens voor
dat er in deze tijd van het internet een dergelijke beweging zou
ontstaan?
Ik las je eerlijke verslag van je jarenlange moeizame
zoektocht. Het is
natuurlijk ook moeilijk als je geen duidelijke voorstelling hebt van
wat je nu precies zoekt en misschien nog moeilijker is als je beseft
dat je alles los moet laten maar niet goed weet wat daar allemaal onder
valt. Ik denk dat iemand die schrijft: "het er zijn is een zijnde, dat
niet alleen voorkomt onder een (ander) zijnde. Het wordt veeleer
daardoor in ontologische zin onderscheiden, dat het dit zijnde in zijn
zijn te doen is om dit zijn zelf. Tot deze zijnsrelatie van het er zijn
behoort dan echter, dat het in zijn zijn een zijnsrelatie heeft met dit
zijn", een absoluut warhoofd is al heet hij Heidegger. Ik denk dat
Wittgenstein gelijk had toen hij zei dat wat gezegd kan worden
eenvoudig gezegd kan worden. Misschien moet je het zijn niet denken
maar zijn en is dat het grote verschil tussen het leven wat de
beschaafde mens leidt met zijn hebben en willen en een leven in een
eeuwig nu. Kierkegaard schrijft in "Het begrip angst": "het eeuwige
betekent ook het heden zonder verleden en toekomst, en dat is de
volmaaktheid van het eeuwige". Karl Jaspers is waarschijnlijk
duidelijker als hij zegt dat de mens de dood, het lijden, de strijd, de
schuld en het noodlot moet aanvaarden en als hij dit in alle
eerlijkheid doet kan hij in de grenssituaties tot een echte existentie
komen. Ook hij noemt het dan een sprong uit de vertwijfeling naar het
zelf zijn. De sprong vanuit de angst naar de rust is de meest
fantastische sprong die de mens kan doen. Waarna hij tot de conclusie
komt dat je die sprong niet eigenmachtig kunt maken maar dat het de
ervaring is van het geschonken worden. Alleen met de rug tegen de muur,
als de mens niets meer te verliezen heeft, kan dat in deze maatschappij
gebeuren. Het is dus niet een sprong die je buiten de werkelijkheid,
maar juist de werkelijk in voert, maar wel uit de maatschappelijke
werkelijkheid. Je komt dan niet aan waar je je nergens meer aan kunt
hechten, maar juist omdat je nergens meer aan hecht kun je die sprong
maken. De val in de afgrond brengt je wel buiten het door ruimte en
tijd ingeklemde beschaafde bestaan, maar in een werkelijkheid waar
alleen nog maar de natuurwetten gelden en niet door mensen bedachte
wetten en normen.
Van jouw eigen 3e Patriarch van Zen zijn de woorden: "Het verschil van
één millimeter en hemel en aarde zijn van elkaar
gescheiden". Misschien moet je dus wel alle denken loslaten, of anders
gezegd, vanuit de onmiddellijkheid is denken niet meer mogelijk, zoals
kleine kinderen ook niet denken, die zijn gewoon. Alles loslaten is een
pijnlijk en moeizaam gevecht maar de beloning is onvoorstelbaar en als
je het eenmaal ziet kun je je niet meer voorstellen dat je het terwijl
het zo voor de hand lag nooit hebt durven zien. Het enige wat je nodig
hebt is een absolute eerlijkheid ten opzichte van jezelf.
Meister Eckehart lijkt misschien duister maar je moet
bedenken hoe
behoedzaam hij met het uitdragen van zijn visie moest zijn. In zijn
tijd werden overal om hen heen door de kerk ketters te vuur en te
zwaard bestreden. In zijn boek "Ketters" geeft Theun de Vries een
heldere beschrijving van het klimaat in die tijd. Het feit dat Eckehart
zich herhaaldelijk op de Meesters beroept zonder te specificeren wie
dat zijn, getuigt van zijn behoedzaamheid.
Het warhoofd Paulus, die zelf zegt dat hij "nu nog ziet als in een
spiegel", waarmee hij wil zeggen dat hij het ook niet begrijpt en
Augustinus die zelf een fervente ketterjager is geweest en een van de
grote verdedigers van het geïnstitutionaliseerde christendom
moesten dus wel in de ogen van Eckehart dwaalleraren zijn, waar hij
geen enkel beeld mee deelde. Je moet toch weten wat voor gruwelijke
ideeën beide heren over vrouwen koesterde.
Wij bepalen niet onze wil, maar wij willen van alles. Wij zijn niet
maar wij willen gelukkig zijn en daardoor jagen we iets na wat daardoor
per definitie onbereikbaar blijft. En daardoor is alles, waarmee wij
zwoegen en ons aftobben onder de zon, ijdelheid. Boeddha zei ook al dat
alle lijden van de begeerte, het willen, komt en in zijn verlengde zegt
Eckehart dus: "hij allen bezit werkelijk geestelijke armoede, die niets
wil, niets weet en niets wenst". Met andere woorden: wie niets meer wil
verzinkt in God, leeft naar zijn wil, of omdat God en de natuur
één zijn volgens de ketter Spinoza, leeft naar de natuur
en bereikt daarmee een leven zonder lijden, dus ook zonder ziekten en
pijn. In de ogen van Karin Spaink moeten Boeddha en Jezus de ultieme
kwakdenkers zijn.
Als je jezelf moet leegmaken, van je bagage wilt ontdoen, moet je eerst
weten wat nu precies die bagage is. Lou de Palingboer zei daarover:
"Wie kent God? Niemand. Daarom moet je niemand zijn om God te kennen".
Het kenmerk van de mysticus is dat hij zich beperkt tot het wat en hoe
en geen eschatologie heeft. De enigen in de loop van de
mensengeschiedenis die het waarom hebben verduidelijkt en beseften wat
er zou gebeuren als mensen massaal tot zichzelf zouden inkeren, is de
groep die de metafoor "Jezus" gecreëerd hebben om hun boodschap
aan op te hangen. In het Oosten zouden zij hen Boddhisatva's genoemd
hebben, zij die niet rusten voor de laatste grashalm bevrijdt is.
Wie lijdt, ziek is, is dus niet leeg genoeg en weet dus aan zijn lijden
dat hij het anders moet doen. Lijden heeft dus niet zoals in onze
geneeskunde een oorzaak maar een betekenis. "Wie zijn kinderen
liefheeft spaart de roede niet" en "Gestrenge tuchtiging treft hen die
het rechte pad verlaat. Wie terechtwijzing haat zal sterven" staat in
Spreuken en daar kan onze geneeskunde niets mee. Lijden is lijden en
religieus lijden bestaat niet. De heilige Lidwina van Schiedam zou
tegenwoordig terecht als een theatrale borderliner gediagnosticeerd
worden.
Eckehart leed dus niet, had met zijn eigenbelangen zijn masker afgelegd
en was een Mann ohne Eigenschaften geworden, karakterloos en hij
doorzag het spel en was listig als een slang en argeloos als een duif.
Alleen als je samenvalt met jezelf, val je samen met je leven, is er
geen verschil meer tussen binnen- en buitenkant, heb je menselijke
tweespalt overwonnen en is je hoofd leeg geworden.
Het is allemaal niet zo moeilijk als je denkt, maar wel totaal anders
dan je ooit gehoord hebt. "Alleen iemand die nog veel gekker denkt als
de filosofen kan hun problemen oplossen", schrijft Wittgenstein.
Stel je nu eens voor dat Eckehart in zijn tijd over het WWW beschikt
had en onverbloemd had kunnen zeg wat hij echt had willen zeggen. Zou
de geschiedenis dan niet een heel andere loop genomen hebben?
Het zijn de stichters van de godsdiensten die zelf het
Nirwana, het
Koninkrijk Gods of de apatheia bereikt hadden en dus uitgestegen waren
boven lijden en verdriet, die de mensen de weg probeerden te wijzen,
naar wat zij zelf bereikt hadden. Helaas hebben de godsdiensten die op
hun leren zijn gebaseerd niets meer met die boodschap te maken. Het is
altijd het priesterdom dat zich van de leer heeft meester gemaakt uit
angst voor hun eigen hachje, en zo de uitweg voor de gelovigen
geblokkeerd heeft. Als je wilt weten wat de eigenlijke boodschap is
geweest is het zinniger om te rade te gaan bij de ketters. Vladimir
Sergevitsj Solovjov was met zijn visie een gevaarlijke ketter en heeft
dus tijdens zijn leven het lot ondergaan wat des ketters is. Misschien
is zijn bekendste verhaal "De legende van de Grootinquisiteur", dat
zijn vriend Dostojevski eigenlijk als een corpus alienum in zijn "De
gebroeders Karamazow" heeft geplakt. Zo voorzichtig was Dostojevski
tenminste. Te onzent schreef de spinozistische ketter Pontiaan van
Hattum rond 1660 "Een hemel op Aarde" en het is niet goed met hem
gegaan. Mensen dromen van utopieën, van ontsnappen uit de doolhof,
van aardse paradijzen, maar doorgaans wil de journalist ook in het
aards paradijs journalist blijven. Met andere woorden, mensen willen
wel ontsnappen maar met behoud van hun bagage en dat is nu net de reden
waarom het nooit lukt. De enge poort is daarom zo'n aardige metafoor,
want daar kun je alleen doorheen als je volledig onthecht bent.
Plato vertelt in zijn Symposion dat de mens ooit heel was, maar door
zijn onrecht door de godheid in twee helften verdeeld is. "Zo is ieder
van ons het brokstuk van een mens. Daarom zoekt ieder steeds zijn eigen
wederhelft. De begeerte nu en drang naar het een worden heet Eros". Zo
vullen mensen in een relatie elkaar aan, zijn afhankelijk van elkaar,
hebben elkaar nodig en dat noemen ze dan liefde. De geslachtelijke
liefde is dan een symbolisch verlangen naar de verloren eenheid, de
kleine dood van het orgasme, maar het blijft behelpen. Belangeloze
liefde is heel wat anders. Dat kan alleen tussen hele mensen, die
elkaar niet nodig hebben, tussen zelfgenoegzamen.
Wie sterft voor hij sterft, sterft niet als hij sterft, sprak ooit
Mohammed. De dood zal altijd blijven bestaan, maar alleen je mening
over de dood kan veranderen. Het eeuwige leven wat de wijzen beloofden
wil niets anders zeggen dan leven in het eeuwige heden, zonder verleden
en toekomst.
Wij geloven dat de Hemel op Aarde geen onbereikbare utopie is, maar dan
moet er wel vreselijk veel veranderen. Dan moeten mensen naar een ander
bewustzijn en het pijnlijke daarvan is dat je als je dat bewustzijn
bereikt met spijt en schaamte terugkijkt op je leven, vooral omdat je
ziende zo blind en horende zo doof bent geweest.
De wereld zit ongelofelijk ingewikkeld in elkaar en ik
begrijp heel
goed dat je tegen alle onrecht in opstand komt, maar ik denk dat je het
kwaad in de wortel aan moet pakken. Wat er in Amerika gebeurd is is
alleen een symptoom van een door en door zieke maatschappij, maar zoals
het tv-spotje zegt: de maatschappij dat ben jij. Wij doen natuurlijk
allemaal mee met deze maatschappij, wij laten ons leiden en sturen door
ouders, leraren, dominees, politici, wetenschappers, en allemaal andere
mensen waarvan wij denken dat zij het beter weten dan wij. Overal zijn
er mensen die denken dat ze weten hoe andere mensen moeten leven en in
al die eeuwen heeft dat geleid tot de wereld waar we nu in leven. We
ziteen allemaal in hetzelfde stuurloze schuitje en er zijn zoveel
kapiteins die met elkaar vechten om het hun kant uit te sturen en ze
weten niet waar naar toe. We hebben de vorige eeuw twee wereldoorlogen
gehad, en we hebben er nooit wat van geleerd. Overal maken mensen
elkaar af omdat ze leiders volgen, niet zelf nadenken, en er zijn
alleen maar slachtoffers. Ze verdedigen hun daden met uitspraken uit
hun zogenaamde heilige boeken en zeggen zelfs dat ze moorden in naam
van God omdat ze hun gelijk uit hun boek halen. Het grootste probleem
is dat al die mensen, Amerikanen, Taliban, Nederlanders,
Israëliërs en al die anderen er van overtuigd zijn dat ze
vechten voor een goede zaak, dat ze gelijk hebben en geen andere keuze,
net als goedbedoelende ouders die hun kinderen wetten en normen
bijbrengen om in deze maatschappij mee te kunnen spelen. Er zijn geen
schuldigen of onschuldigen, er zijn alleen maar mensen die hun eigen
belangen verdedigen, er zijn geen daders en slachtoffers, er zijn
alleen maar slachtoffers. Mensen laten zich leiden door angst, haat,
jaloezie, hebzucht en eigenbelang. Bij de CIA en de FBI werken gewone
mensen, die een gewone baan hebben, een gezin, waar brood op de plank
moet komen, en ze zijn er heilig van overtuigd dat ze een goede zaak
dienen. Als je hen veroordeelt ben je niet in staat je in hen te
verplaatsen. Alle volwassenen zijn ooit argeloze, eerlijke en prachtige
kinderen geweest die onbevreesd, tevreden, lachend en spelend door het
leven gingen. Wat ze geworden zijn zie je aan jezelf en alle mensen om
je heen. Alleen al hier in Nederland maken de christelijke kerken
elkaar onderling af, zie je overal ontevreden mensen, echtscheidingen,
ruzies, vechtende politici, burenruzies, haat en nijd. Mensen kunnen
niet eens met zichzelf in vrede leven, laat staan met anderen en de
kinderen zijn altijd de klos. Alleen al in Nederland worden per jaar 50
kinderen door hun ouders doodgeslagen en 10.000 ernstig mishandeld, en
de geestelijke terreur waar ze onder lijden is niet eens aantoonbaar.
En met zijn allen zeggen we dat we het zo goed hebben omdat we onze
ogen en onze oren sluiten voor het huilen van de kinderen. Niemand van
ons heeft recht van spreken, niemand heeft het recht om te oordelen
over anderen, wij hebben allemaal vuile handen en boter op ons hoofd.
Habermas zegt dat in de moderne denkvorm die gevolgd is op de
mythische
en de religieus-metafysische religie overbodig wordt. Je zou kunnen
zeggen dat de wetenschap de nieuwe religie is en het wetenschappelijk
denken, de ratio, het moderne denken. Goethe had nog het idee dat Das
Gefuel alles ist, maar dat is inmiddels door de ratio volledig
ondergesneeuwd, waardoor de huidige mens met zijn hoofd en aan de
oppervlakte leeft. "Alle Wissenschaft waere ueberfluessig wen Wesen und
Erscheinung der Dingen unmittelbar zusammenfielen", zegt Karl Marx,
waarmee hij zou kunnen bedoeld hebben dat zolang de mens niet in de
wereld maar ertegenover staat, hij een conglomeraat van theorieën
en denkbeelden nodig heeft om zijn bestaan te rechtvaardigen, zijn
angsten te bezweren en zin te geven aan zijn manier van leven.
Schillebeekx mag dan wel stellen dat de christelijke eschatologie
plaats moet maken voor een zuiver aardse heilsverwachting, te weten de
vestiging op deze aarde van Gods rijk van gerechtigheid en vrede, maar
dan zou de boodschap van Jezus eerst teruggebracht moeten worden tot,
zoals die oorspronkelijk ook bedoeld was, de revolutionaire Umwertung
aller Werte. Je kunt echter van de kerken en hun leiders niet
verwachten dat ze de poten onder hun eigen stoel vandaan zagen. Eerder
nog zal een kameel door het oog van de naald gaan denk ik. Zoals de
dominee zijn gelovigen nodig heeft hebben de gelovigen een dominee
nodig om de afhankelijkheid en mystificatie in stand te houden.
Bevrijding lijkt me dan ook een hol woord. Fokke Sierksma heeft nog een
aardig boek geschreven: "Een nieuwe hemel & een nieuwe aarde",
waarin hij laat zien hoe het oorspronkelijk christendom een nauwelijks
van andere messianistische bewegingen verschillende stroming is
geweest, maar wel revolutionair en zeer bedreigend voor de gevestigde
orde. In de smeltkroes van culturen in de laatste eeuw voor Christus in
Alexandrië met zijn enorme bibliotheek, de Qumran en Nag
Hammadi-geschriften waarin het Griekse denken vermengd wordt met het
denken van de hebreeen en geschriften uit het oosten, ontstaan er
onontkoombaar syncretistische ideeën die uiting geven aan het
kleinst gemene veelvoud oftewel de essentie van de verschillende
stromingen. En zo ontstaan er dan messianistische groeperingen, die
niet meer mee willen doen met de maatschappij, zich losgemaakt hebben
van het groepsdenken en een nieuwe manier van leven prediken. Theun de
Vries heeft in zijn "Ketters" de geschiedenis van de verliezers
beschreven. In de Nederlanden van de 17e eeuw, ook een smeltkroes van
nationaliteiten ontstaat het Spinozisme, zoals elke syncretistische
stroming door de gevestigde orde als een grote bedreiging ervaren.
Inmiddels is het onbehagen in de cultuur groter dan ooit tevoren, net
als rond het jaar nul is er nog maar een imperium, de vijand is niet
meer buiten dus moet hij binnen in ons zijn, het lukt mensen massaal
niet meer om zin aan hun leven te geven, de onvrede is alom, de
bibliotheken zijn groter dan ooit, kortom een ideale voedingsbodem voor
syncretistische messianistische bewegingen. Wat dat betreft is de tijd
er weer overrijp voor en je zou dus kunnen stellen dat het er binnen
afzienbare tijd er een keer wel van moet komen, je kunt er op wachten.
In de afgelopen twee eeuwen zijn religie en wetenschap sterk uit elkaar
gegroeid. Dat kan niet anders. De een gaat altijd ten koste van de
ander, net zoals natuur en cultuur, gevoel en ratio, liefde en macht,
oost en west. Als de een meer wordt moet de ander minderen.
Altijd ben ik mij bewust geweest van de discrepantie tussen
wat
gelovigen zeiden en hoe ze zich gedroegen. Ik oordeel niet over geloof
en gelovigen, ik zie alleen wat het en zij aanrichten bij zichzelf, de
anderen en de wereld. Wat mij bij gelovigen frappeert is hoe slecht ze
op de hoogte zijn van wat er in het evangelie staat, hoe slecht ze op
de hoogte zijn van de ontstaansgeschiedenis van de evangeliën, van
de geschriften van Qumraan en Nag Hammadi, van de werken van Philo
Judaeus, van alle geschriften die door de kerk als ketters zijn
gebrandmerkt en van Jezus' contemporaine filosofen. Als roomsen hadden
wij natuurlijk geen bijbel in huis, want wij wisten in ieder geval dat
Jezus de vervulling was van de profeten en dat daardoor de bijbel
overbodig geworden was, maar nooit heb ik ervaren dat die blijde
boodschap mij ook blij maakte. Mijn conclusie was dan ook dat of het
evangelie een merkwaardig sprookje was of dat wij misschien het verhaal
verkeerd hadden uitgelegd en het wellicht helemaal anders bedoeld was.
Als er staat dat je je niet moet bekommeren om de dag van morgen, wees
volmaakt, heb uw vijanden lief, maakt u niet bezorgd om wat u zult eten
en drinken of waarmee u zich zult kleden, dat er geen mus van het dak
valt zonder dat Hij dat wil, oordeel niet, en nog meer van die mooie
aansporingen, dan kan ik alleen maar constateren dat geen enkel van die
geboden rijmbaar is met een leven in deze maatschappij. Dan rest maar
een conclusie en dat is dat of deze maatschappij niet deugt of het
evangelie onzinnig is.
Overigens is het woord geloofszekerheden een uiterst
merkwaardig woord.
Geloven betekent dat je het niet zeker weet en impliceert dus dat het
nooit zekerheid kan geven. Een vrijzinnige katholiek lijkt mij zoiets
als een voetballer die op het veld zijn eigen spelregels volgt en toch
wil meespelen. En waren het maar zijn eigen spelregels. Het enige wat
hij doet is dat hij een aantal regels laat vallen die niet in zijn
kraam te pas komen en is vervolgens verontwaardigd dat hij door de
scheidsrechter op zijn vingers getikt wordt. Als vrijzinnige
katholieken niet van geloofszekerheden uitgaan waar baseren ze zich dan
op, vraag ik mij af. Over discussieren met gelovigen bestaat een aardig
aforisme: " Een heiden bekeren is een christelijk werk, maar een
christen bekeren een heidens werk". Discussieren met iemand die gelooft
dat Jezus voor onze zonden gestorven is lijkt mij onbegonnen werk.
Over de naastenliefde het volgende:
Laat ik beginnen met een stuk uit een artikel van Frits de Lange,
hoogleraar in Kampen.
Het christendom heeft partij
gekozen voor alles wat zwak, laag en
mislukt is, het heeft de ontkenning van de overlevingsinstincten van
het sterke leven tot een ideaal verheven." Aldus Friedrich Nietzsche in
De Antichrist, het boek dat hij in 1888 op de grens van de waanzin
schreef. Het was niet voor het eerst dat hij afrekende met het
christendom, maar hij deed het hier feller dan ooit tevoren.
De tweeduizend jaar christelijke
cultuur vormden in zijn ogen het
grootste bedrijfsongeval dat tot nogtoe in de geschiedenis van de
mensheid heeft plaatsgevonden. De paradoxale successtory van de
mislukkende mens. De hegemonie van de machteloze, die zijn eigen angst
om te leven religieus zo heeft opgehemeld en uitgebuit, dat hij het als
zijn kracht is gaan beschouwen. In zijn prediking van de God van het
medelijden en de deugd van de naastenliefde heeft het christendom de
zieligheid gepatenteerd.
Het hiernamaals is een
luchtkasteel, gebouwd door mensen die niet in
staat zijn hun eigen aardse huis bewoonbaar te maken. De christelijke
moraal van dienst aan de naaste en gehoorzaamheid aan God is de slaafse
verinnerlijking van een kruiperige hondenmoraal. "Het christendom is
een opstand van alles wat laag-bij-de-gronds is tegen datgene wat
niveau heeft: het evangelie van de "nederigen" maakt ook werkelijk
nederig. "Weg dus met het geweten, weg met het schuldgevoel, weg met de
zonde, weg met het "geestelijk leven', weg met God! Leve het lichaam,
leve de zinnen, leve de vrijheid, leve het niets. Laten we voortaan
hoogte en diepte van het leven uitbuiten, en niet langer angstig ervoor
wegvluchten. Mijdt daarom de veilige luwte van de metafysica, de
bedompte zolders van de christelijke theologen!
Meedoen in een maatschappelijke orde die zijn eigen zelfkant van armen,
ontrechten, daklozen, junks, zieken, gehandicapten, criminelen,
wanhopigen, depressieven, ontspoorden en suïcidalen creëert
maakt vuile handen en met diezelfde handen je vervolgens bekommeren om
de zelfkant is geen naastenliefde. Het doet mij denken aan een
dierentuin waarin de verzorgers zich bekommeren om de gekooide dieren
en dat dierenliefde noemen. De ware dierenvriend zou de dieren de
vrijheid geven.
Er staat ook helemaal geen gebod tot naastenliefde in het evangelie,
maar er staat: "heb uw naasten lief gelijk uzelve" en dat is een
onzinnig gebod, zoals elk gebod onzinnig is. Het zou namelijk inhouden
dat als je jezelf haat je de ander ook moet haten, als je geen hoge
dunk van jezelf hebt je dat van de ander ook niet hebben en als je
jezelf niet accepteert je de ander ook niet moet accepteren. Wat er
echt bedoeld is dat je de ander ziet zoals je jezelf ziet en dat je de
ander alleen onvoorwaardelijk lief kunt hebben als je jezelf
onvoorwaardelijk liefhebt. Met andere woorden: naastenliefde zonder
jezelf lief te hebben is een onmogelijkheid. Een verdere implicatie is
dat als je jezelf lief wilt hebben je eerst jezelf moet kennen en dat
is de wezenlijke betekenis van het evangelie. Het is geen andere
aansporing dan Ken Uzelve en Wees (want ook dat laatste stond op het
heiligdom in Delphi). Ik ben die ik ben zegt Jahweh, wat betekent ik:
ben die zichzelf is.
Wat jammer nou dat u een theorie nodig hebt om uw verhaal aan
op te
hangen. Een theorie of paradigma zoals Thomas Kuhn dat noemde is als
een gekleurde bril waardoor wij de werkelijkheid dus gekleurd
waarnemen. Wat wij zo zien is dus niet de werkelijkheid maar zoals
Plato in zijn Allegorie van de Grot verhaalt slechts de schaduwen van
de werkelijkheid. Wass man weiss, dass sieht man (Goethe). Generaties
komen en generaties gaan en hun paradigma's veranderen met hen mee. Een
enkele vermetele heeft het gewaagd om zijn bril af te zetten, waardoor
schijn en wezen samenvielen. "Alle Wissenschaft wäre
überflüssig wenn Wesen und Erscheinung de Dingen unmittelbar
zusammenfielen" (Karl Marx, Das Kapital), hij overigens niet. Er is een
wezenlijk verschil tussen verklaren en begrijpen. Verklaren doen we met
onze zelfbedachte theorieën in onze eigen schaduwwereld, begrijpen
doe je zonder bril. Verklaren doe je met kennis, begrijpen met
wijsheid. Het heden kun je verklaren vanuit je theorie over het
verleden, het verleden kun je begrijpen als je het heden begrijpt. Onze
consumptiemaatschappij drijft op kennis en verklaringen, de verhalen
van de wetenschappers. Het zijn kleine en tegenstrijdige verhalen
waarvan wij voelen dat ze niet kloppen. Zij zaaien angst en verwarring.
We hebben inderdaad heel hard een nieuw Groot Verhaal nodig. De
desintegrerende samenleving heeft geen wetenschappers nodig om dat
verhaal te schrijven want zij zijn een onmiskenbare oorzaak van de
Babylonische spraakverwarring en ellende. Wie kennis vermeerdert,
schrijft Prediker, vermeerdert smart. Dus wie kennis vermindert
vermindert smart en geen kennis, geen smart. Zo eenvoudig is het. Je
bent wijs of eigenwijs. Verzaak de geleerdheid en doe scherpzinnigheid
weg en het zal het volk tot honderdvoudig voordeel wezen (Lao Tsu, Tau
Teh Tsjing). Om zich te kunnen verwonderen moet de mens - en moeten
wellicht volkeren- wakker worden. De wetenschap is het middel om ze te
doen inslapen (Wittgenstein, Vermischte Bemerkungen). Het is allemaal
al zo vaak gezegd maar er is nog nooit geluisterd. Mensen willen wel
veranderen als ze maar mogen vasthouden aan hun vooroordelen, belangen
en overtuigingen, gewoontes, tradities en bezit. "Heb ik misschien niet
geleefd zoals het moet? Die gedachte kwam ineens in zijn hoofd op. maar
hoe zou dat kunnen, ik heb toch alles gedaan zoals het behoorde, sprak
hij tot zichzelf , en hij verjoeg dadelijk de enige oplossing van het
raadsel van leven en dood als iets volslagen onmogelijks" (Tolstoj, De
dood van Iwan Iljitsj)
Ingesloten een klein eenvoudig eigentijds Groot Verhaal, profetisch en
ketters tot op het bot. Een pleidooi voor een Umwertung aller Werte. De
laatste revolutionair, zei Theodor Adorno, is niet iemand die met een
geweer rondloopt maar iemand die heeft nagedacht. Alleen iemand die nog
gekker denkt dan de filosofen kan hun problemen oplossen (Wittgenstein).
Ik ben het met u eens dat vrijzinnig katholiek even goed te
verdedigen
is als vrijzinnig protestant, maar hebt blijft dat het verdedigd moet
worden omdat het niet vanzelfsprekend is. Bovendien lijkt het me dat
als wat ooit een blijde boodschap was op zoveel verschillende manieren
geïnterpreteerd kan worden als er christelijke denominaties zijn,
of de boodschap niet deugd of de interpretaties niet. Als er een
interpretatie zou zijn die zou leiden tot heiligheid of heelheid, en
mensen zou voeren tot volmaaktheid, zouden de anderen snel verdwijnen.
Dat de heersende christelijke stromingen zoveel gelovigen hebben, lijkt
me heel gemakkelijk te verklaren uit het feit dat die altijd een pact
gesloten hebben met de heersende machten. Zo zijn er ook meer dan
honderd geneeswijzen in Nederland, de reguliere van de gevestigde orde
en de alternatieven, de ketters. Of ze deugen allemaal of er deugt er
geen een. Als er een werkelijk tot ware gezondheid zou voeren, zouden
de anderen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vorig jaar zag ik een
interview met Kuitert, die druk bezig is om de poten onder zijn eigen
stoel uit te zagen, op de TV, en de interviewer vroeg hem waar hij
dacht uit te komen als hij op deze weg voortging. Kuitert antwoordde
daarop dat hij uiteindelijk wel eens tot de conclusie zou kunnen komen
dat hij zijn hele leven een illusie had nagejaagd. Ik vond dat dapper
van hem, omdat dat impliceert dat hij bereid is om toe te geven dat hij
zich vergist heeft, als hij de laatste poot heeft doorgezaagd.
De tijd waarin wij leven gaat steeds meer lijken op de periode rond het
jaar nul. Toen wij nog over de weelde van het Oostblok beschikten en de
ander de vijand was, leek het duidelijk dat het kwaad buiten ons lag.
Voor alle ellende konden wij naar de ander wijzen. 2000 Jaar geleden
was er de monoliet van het Imperium Romanum, er was geen vijand meer en
toen bleek dat het kwaad niet buiten maar binnen zat en aan interne
verdeeldheid is de kolos ten onder gegaan. Inmiddels is ook nu gebleken
dat het kwaad in onszelf zit, een andere conclusie is niet meer
mogelijk. Er is een massale onvrede, mensen zijn het vertrouwen in
degenen die hen leiden verloren, doelloos en stuurloos dobberen we
allemaal in hetzelfde schuitje rond en er zijn vele kapiteins die met
elkaar over de koers bakkeleien en geen van hen weet waar naartoe. Bush
zegt de vrijheid te verdedigen en nooit is de mens zo afhankelijk en
onvrij geweest als nu. Vrijheid is een leven zonder angst, riepen de
kinderen op bevrijdingsdag en elk jaar worden er in Nederland 50
kinderen door hun ouders doodgeslagen en 10.000 fysiek ernstig
mishandeld. De oorlogstaal van Bush en Kok hebben de angst alleen maar
vergroot. Maar de AEX trekt weer aan, de wapenindustrie groeit, mensen
plannen hun wintersportvakantie en Wellink zegt dat we rustig kunnen
gaan slapen en dat het allemaal wel weer goed zal komen. De vraag
blijft of je viool mag spelen als Rome brandt.
Hoeveel rampen moeten er nog gebeuren, hoeveel doden moeten er nog
vallen voordat mensen op deze heilloze weg keren. Wanneer besluiten we
dat het genoeg geweest is?
In wezen cultiveren jullie je duistere kant, terwijl
bijvoorbeeld de
christenen eigenlijk precies hetzelfde doen door de schone schijn tot
cultus te verheffen. Allebei even pessimistisch, hopeloos en
fatalistisch. Zo van: we kunnen toch niet uit de kooi ontsnappen, dus
laten we er maar het beste van maken. En zo leveren jullie dan je
imaginaire gevechten, kicken op horror omdat jullie als kind geleerd
hebben met angsten te leven. Jullie overschreeuwen je angsten waardoor
je ze alleen maar vergroot. Het zijn niet de Legions of Heaven die
tegen jullie vechten in jullie worsteling om je goddelijkheid te leren
kennen, maar het is alleen je onbegrepen verleden wat jullie parten
speelt. Jullie vechten tegen jezelf, lopen kwetsuren op (je
ziektesymptomen) en jullie begrijpen het niet. Als de stemmen van de
doden gehoord zouden kunnen worden door de oren van de stervelingen,
zouden die alleen maar zeggen: hou nu eindelijk eens op met dat rare
spel van jullie, wordt wakker, leer eindelijk zelf kijken en luisteren;
wij hebben ons ons hele leven laten belazeren, we hebben ons zelf
belazerd en we hebben tot onze grootste spijt ook onze kinderen
belazerd en zij zitten nu met de gebakken peren; wij kunnen het niet
meer overdoen, wij zijn ziende blind en horende doof geweest en zien
jullie nu op dezelfde manier de mist ingaan. Dat is de enige en
eenvoudige boodschap die de doden voor jullie zouden hebben. In de hel
staan geen spiegels, wat betekent dat als je niet naar jezelf kunt
kijken je het leven tot een hel voor jezelf en je omgeving maakt. Het
is rampzalig hoe mensen over zichzelf denken, onbeduidend,
nietswaardig, slecht, een nietige stip in het heelal, en dat is
allemaal aangeleerd door ook nog goedbedoelend ouders, die zichzelf als
mislukkelingen beschouwden. En zo speelt iedereen het bizarre spel door
zonder te beseffen wie ze eigenlijk zijn. Je ergernissen, je haat, je
jaloezie, je kwaadaardigheid, je verdriet, je bedrog en je begeerten,
dat zijn de Demonen die in je hoofd woeden, die je laten doen wat je
eigenlijk niet wilt en waar je een willoze slaaf van bent. Alleen zelf
kun je die verslaan en uiteindelijk zul je rust vinden en met spijt
bedenken dat dat nu alles was.
De maatschappij zit nog veel krankzinniger in elkaar dan je
ooit
gedacht hebt. Je zult op je filosofiecolleges wel gehoord hebben hoe
daar ingewikkelde mensen ingewikkelde verhalen vertellen die ze zelf
niet begrijpen, neuken en goochelen met woorden en begrippen om hun
onwetendheid te camoufleren en dat allemaal onder het mom van
geleerdheid en iedereen vindt ze heel knap. Al die universiteiten als
bolwerken van onbenul, waar studenten hun hoofden volproppen met
theorieën die niets over het leven vertellen en waar je alleen
gereedschap krijgt aangereikt om in deze waanzinnige wereld hogerop te
komen. Werken is inderdaad voor de dwazen en iedereen houdt elkaar
bezig en houdt elkaar voor dat hij zinnig bezig is, terwijl ze alleen
zin proberen te geven aan hun wanen en dat is dus de echte betekenis
van waanzin. En dan zijn er nog al die kerken met hun hoeders van hun
goedgelovigen, die het ook allemaal niet precies begrijpen en dus samen
met hun kudden de mist ingaan. En als kind zie je al die rare
volwassenen hun rare spel spelen maar helaas heb je geen keuze dan
flippen, eruit stappen of je er bij neerleggen en het spel meespelen
zodat je binnen de kortste keren de meest bizarre zaken normaal leert
vinden en leert meehuilen met de wolven. Kijk, het liefst hadden we het
natuurlijk zo opgeschreven, maar dan bereik je niemand en daarom hebben
we een heel zorgvuldige verpakking gekozen. Je moet uiteindelijk je
tegenstanders met hun eigen wapens verslaan en dat wil zeggen dat je
het degelijk moet onderbouwen. In deze maatschappij die gebaseerd is op
een joods-christelijk gedachtegoed zul je dus die verhalen moeten
ontzenuwen door te wijzen op de tegenstrijdigheden en inconsequenties
van hun beweringen. Deze maatschappij is een kaartenhuis en als je er
een kaart uittrekt stort de hele zaak in.
Wij zijn inderdaad onverbeterlijke optimisten en weten dat
het anders
kan. Het is inderdaad een onmogelijkheid om de beschikbare middelen van
deze wereld rechtvaardig te verdelen als je onze westerse maatschappij
als norm neemt. Zelf in ons van bezit overlopend land is de verdeling
uiterst ongelijk. Bezit is diefstal van de gemeenschap en uiteindelijk
heb je daar alleen maar last van. Je moet ze eerst verwerven,
vervolgens verdedigen en uiteindelijk weer opgeven en dat kost alleen
maar moeite. Er is een aardige parabel over een afrikaan, die heerlijk
zat te luieren onder een mango-boom, als hij honger had raapte hij een
mango op en als hij wilde slapen strekte hij zich uit in de schaduw van
de boom. En toen kwam er een westerling en die zei: man, als je slim
bent verzamel je de mango's en verkoopt ze op de markt en als je dan
genoeg geld hebt kun je arbeiders in dienst nemen die het werk voor je
doen . En uiteindelijk kun je dan lekker op je lauweren rusten.
Verbaasd keek de afrikaan de westerling aan en zei: dat doe ik nu toch
ook al? Dat is in wezen de waanzin van onze manier van leven in de
notendop.
Zolang er bezit is zullen mensen erom vechten, willen ze meer dan de
buurman, en denken dat ze het ver geschopt hebben als ze zich omringd
hebben door hun bezittingen.
Het is inderdaad bedenkelijk dat je jezelf als een dier ziet. Het hangt
er wel van af of je jezelf vergelijkt met een monogame zwaan, een
gedresseerde huishond of een vlinder. Iedereen kan wel een dier vinden
waarmee hij zijn karakter kan vergoelijken, zijn agressie, zijn
hebzucht en alle andere aangeleerde trekken. Als je inderdaad geloofd
dat je een gemodificeerde aap bent kun je toch niet onze hang naar
bezit en luxe, onze moordzucht en onverdraagzaamheid verklaren. Wat jij
dierlijke instincten noemt kun je inderdaad niet voorkomen door
kinderen goed op te voeden omdat die "instincten" juist een gevolg zijn
van het opvoeden. Toen jij nog een klein jongetje was was jou dat
allemaal nog vreemd. Dat ouders verder lopen op een doodlopende weg die
vele generaties voor hen ingeslagen is, wil nog niet zeggen dat ze hun
kinderen diezelfde weg op moeten sturen. Mensen hebben inderdaad zelf
van het leven een survival gemaakt en ze gaan daar ondanks alle ellende
die dat oplevert gewoon mee door, als lemmingen storten ze zich massaal
in hun zelfgecreëerde ellende en ze begrijpen er niets van.
Natuurlijk is er wel een Eden in ons kielzog, want ooit is de mens deze
weg ingeslagen en moet er dus een toestand zijn van daarvoor.
Als je een goeie joint rookt zijn er soms momenten dat je ervaart dat
alles is zoals het is, je conditioneringen zijn dan verdwenen, je
denken is leeg en er is op dat moment geen verleden of toekomst. Dan
ervaar je de werkelijkheid, je hoeft niets, je wil niets en alles is
zoals het is. Je bril is afgevallen, je paradigma is weg. En even snel
als het gekomen is verdwijnt het weer. Angst is de drijfveer achter het
paradigma, geen angst geen paradigma. Ik heb geen paradigma en dat
maakt het leven heel gemakkelijk.
De volgelingen van Koresh en Jones geloofden niet in zichzelf maar in
hun eigenwijze leiders en als ze dat niet deden waren ze dus in hun
ogen eigenwijs.
Gisteren zag ik op de TV een kind geboren worden. Prachtig hoe het
alles doet wat het moet doen, meteen ademt, aan de borst drinkt, poept
en plast en dan meteen door de kraamzuster in de kleren gestopt wordt
en zo begint het aanpassingsproces, waardoor het langzaam verleert hoe
prachtig het is. Wij zijn niet imperfect, maar wij gedragen ons naar
onze eigen wetten en normen, die uiteindelijk allen bedacht zijn om de
ongelijkheid tussen mensen in stand te houden en dan gaan mensen zich
als slaven of als meesters gedragen en dat is een krankzinnig spel.
Wij gebruiken geen slimme truc, wij willen geen gelovigen, wij willen
alleen dat mensen in zichzelf geloven. Jij zoekt helemaal niet de
Absolute Revolutie, jij wil alleen de macht anders verdelen. Wij willen
inderdaad een menselijke wereld en niet deze wereld die uitsluitend is
bevolkt door humanoiden, mensen die aan de buitenkant mens lijken maar
van binnen geprogrammeerde automaten zijn, die hun software door alle
winden waar ze mee meewaaien laten updaten, die zich laten besmetten
door virussen die in zijn en vervolgens door de dokter laten cleanen.
De westerse maatschappij is helemaal geen noodzakelijke
ontwikkeling,
maar is gebaseerd op dat malle zogenaamde heilige boek, de bijbel. De
onomkeerbare verdrijving uit het paradijs, oog om oog, tand om tand,
heersen over de natuur, onderdanigheid van de vrouw en meer van dat
soort onzin. Altijd zijn er ketters geweest, die geprobeerd hebben het
mensdom op deze heilloze weg te doen keren. Ze zijn vermoord, monddood
gemaakt, uitgelachen en altijd heeft de gevestigde orde hun geluiden in
de kiem gesmoord, hun boeken verbrand, hun woorden verdraaid, zodat de
machthebbers machthebbers bleven en de slaven slaven. Ze zijn
uitgemaakt voor anarchisten, onpraktische dwazen en utopisten. Aan alle
primitieve culturen, die zich nooit hebben laten leiden door zo'n mal
boek, kun je weten dat onze cultuur helemaal niet noodzakelijk is. Pas
toen die culturen met onze cultuur in aanraking kwamen, met onze
spiegeltjes, kralen en alcohol, met onze zendelingen en ideeën,
met onze wapens en ziekten, dan pas gingen ze echt onze mist in. Maar
ook zij waren al van het rechte en eenvoudige pad afgedwaald, maar niet
zo ver als onze waanzin. Wij hebben die nobele wilden
geïdealiseerd en verguisd, maar in ieder geval hadden wij meer van
hen kunnen leren dan zij van ons. Dat bizarre beeld wat de christenen
van die jezus hebben, met die rare god van hen, kan geen weldenkend
mens toch serieus nemen. Als wij geen alternatief zouden hebben zouden
wij onze mond houden, want aan celestijnse zwevers heeft niemand iets.
Ons alternatief is inderdaad terug naar af, een menselijke wereld van
vrije en onafhankelijke mensen, geen gezeik meer van mensen die bepalen
hoe een ander moet leven.
Jij hebt het gevecht opgegeven, zit in je kooi er het beste van te
maken, gedreven door je angsten en het beeld van je zelf. We zitten
inderdaad met 6 miljard humanoiden op deze wereld, die hun eigen leven
en dat van de anderen zitten te verzieken, omdat ze altijd in
autoriteiten geloofd hebben, die pretendeerden het beter te weten. Maar
altijd zijn culturen op het toppunt van hun macht gedesintegreerd en
ingestort. De geschiedenis is nooit lineair geweest, maar er zijn
altijd, vaak als donderslag bij heldere hemel, stromingen ontstaan van
mensen die het niet meer pikten en de maatschappij de rug toekeerden en
niet meer meededen, of zogenaamde revolutionaire bewegingen die de
macht anders wilden verdelen. Altijd hebben de toekomstvoorspellers,
die denken dat je de toekomst kunt voorspellen door het heden te
extrapoleren, zich vergist. Na de val van het oostblok is er geen
vijand meer, er is nog maar een machtsblok, niemand meer die we de
schuld kunnen geven van ons onbehagen en dan blijkt dus de vijand in de
mens zelf te zitten. Wat dat betreft lijkt deze tijd sprekend op het
begin van onze jaartelling, waarin het Imperium Romanum zijn macht over
de hele westerse wereld uitstrekte. Onder de schone schijn broeit en
kookt het, het rommelt, overal loopt het uit de hand, de politiek neemt
radeloos besluiten en het wordt alleen maar erger. Het is een kruitvat
en wij bieden de lont om de hele boel te laten exploderen.
Twee weken geleden was ik nog in de dierentuin. Voor mij is het
schouwspel niet anders dan in die bizarre mensentuin, waarin mensen
opgesloten zitten in hun huizen, in hun banen, in hun wanen en dan
kwelen over hoe goed en hoe vrij ze zijn. Als stadsmens heb jij een
merkwaardig beeld van de natuur. Er is geen beest wat van nature
mensvijandig is, alleen voor geciviliseerden is de natuur bedreigend en
vol gevaren. De natuur is niet wreed, maar mild. De geciviliseerde mens
is de enige vijand van de natuur en dan pas slaat de natuur terug.
Alleen waar de mens het evenwicht verstoort, rivieren indamt en
kanaliseert, de natuur ontgint ten behoeve van zijn valse behoeften,
dieren opjaagt en afslacht, planten genetisch modificeert en
"verbetert", daar pas wordt de natuur wild. Jouw hamster hoort niet in
een kooi, net zomin als jij je tussen muren moet opsluiten.
Kinderen zijn geen schofterige en valse etters, maar zo worden ze
gemaakt, zoals jij gemaakt bent tot wat je bent. Wij kennen de gezinnen
waar die ettertjes in opgroeien, wij kennen de geschiedenissen van hun
ouders, wij zien hun machteloze pogingen om het goed te doen en hun
falen daarin. Zij hebben hun ouders niet uitgekozen, zoals hun kinderen
er niet voor gekozen hebben om in zo'n nest op te groeien, zoals jij
dat ook niet gedaan hebt. (Ik weet overigens niet of ik het wel zo
prettig zou vinden om jouw hond of kat te zijn).
Wat wij over het verleden weten zegt meer over ons dan over het
verleden. Hoe kan in godsnaam iemand denken het verleden te begrijpen
als hij zichzelf niet eens begrijpt. Alles wat wij weten over het
verleden leiden wij af door de overblijfselen die wij vinden,
cultuurproducten, geschriften, afvalhopen, wapens, rotzooi. Schrift- en
cultuurloze volkeren laten niets na, geen begraafplaatsen, geen ruines,
geen pijlpunten, geen geschiedenis, zoals dieren ook niets nalaten. In
deze maatschappij geldt inderdaad de wet van behoud van ellende, zoals
dat voor elk mens ook opgaat. Genees je hem van zijn hartinfarct,
krijgt hij vervolgens kanker. Elke cultuur heeft zijn eigen spelregels,
door machthebbers bedacht en in stand gehouden. Wij willen geen
spelregels meer, want de vraag is niet hoe je het spel wilt spelen maar
of je het wilt spelen en als je echt begrijpt wat je jezelf ermee
aandoet om het spel te spelen, als je mensen kunt laten zien wat de
consequenties van het spel zijn, dan willen ze daar graag mee ophouden.
Zolang de wetenschap die verbanden versluiert en het over toeval,
erfelijkheid en rare bedenksels heeft waarmee ze alleen maar willen
zeggen dat ze het zelf ook niet begrijpen, zal er nooit wat veranderen.
Onze geleerden hebben allerlei theorieen over de
grotschilderingen van
Lascaut, maar weten niet eens waarom de hedendaagse mens zijn kunst
vervaardigt. Ze buigen zich over Stonehenge en de piramiden, maar
begrijpen niet waarom wij onze kerken bouwen. Ze reconstrueren uit de
kaak van de Australopithecus Afarensis een heel mens en weten dan ook
nog hoe die geleefd heeft. Het is eigenlijk ongelofelijk dat iedereen
dat gelooft. Zoals Jean Jacques Rousseau dat zo mooi zei: "De filosofen
die de grondslagen van de maatschappij hebben onderzocht, hebben alle
de noodzaak gevoeld om terug te gaan tot de natuurstaat, maar geen van
hen is zover gekomen........ En allemaal, tenslotte, hebben ze zonder
aflaten gesproken van behoefte, hebzucht, onderdrukking, verlangens en
trots, en aldus naar de natuurstaat ideeën overgebracht die zij
hadden ontleend aan de maatschappij. Zij praten over de wilde mens maar
schilderen de maatschappelijke mens". Ze praten dus over zichzelf,
zoals de dominee die als hij zegt dat de mens van nature tot alle kwaad
geneigd is het ook over zichzelf heeft.
Jouw toekomstfantasieen zijn ingegeven door angst en dat is per
definitie een slechte raadgever. We kunnen nog niet eens een
Ariane-raket zonder problemen de lucht in krijgen en jij ziet orbitale
kolonies. Je kunt je verdere leven boos en teleurgesteld blijven, maar
daar heb je vooral jezelf mee. Je kunt iedereen de schuld blijven geven
over dat je geworden bent zoals je bent, maar jij bent het die er voor
kiest om daarmee door te gaan. Het kan echt anders.
Naar boven
Deel 2
Home
|