Home
Correspondentie - deel 6
Misschien zijn er toch nog wat dingen die je over het hoofd
hebt gezien en daarom denk ik dat de oplossing die je hebt voor alle
problemen niet goed uitvoerbaar is. Ik begrijp dat je alle bezittingen
eerlijk over alle mensen in de wereld wilt verdelen. Nou zijn er heel
ontevreden mensen die nooit genoeg hebben en steeds maar meer willen en
je hebt mensen die al heel gauw tevreden zijn. De een vind dat hij
perse een afwasmachine nodig heeft, de ander vindt met de hand afwassen
heerlijk en zo kun je nog heel veel andere dingen bedenken. Dat wil dus
zeggen dat je alle bezittingen zo moet verdelen dat iedereen tevreden
is en ik zou niet weten hoe je dat zou moeten doen. Daarbij komt nog
dat al die mensen kinderen krijgen en je dus steeds opnieuw moet gaan
verdelen en dat lijkt me heel ingewikkeld. Lang geleden schreef een
filosoof: alle bezit is diefstal. Dat wil zeggen als je iets voor
jezelf hebt, onttrek je dat aan de gemeenschap. Dat is van mij, roep je
dan, terwijl het eerst van niemand of van iedereen was. Bovendien moet
je dan je bezit gaan verdedigen en dat kost veel moeite en energie en
dan kun je niet eens genieten van je bezit. Wij hebben dus een heel
eenvoudige oplossing, wij schaffen alle bezit af en wij vinden dan
iedereen die roept dat iets van hem is een dwaas, een uitslover, iemand
die denkt dat hij meer is dan een ander. Denk je niet dat hij meteen
zijn vergissing zou inzien? Om gelukkig te leven heeft een mens alleen
voedsel nodig, en een beschutting voor de nacht, verder niets. Alle
bezittingen leveren je uiteindelijk alleen maar moeite op. Wij vinden
werken een rare bezigheid en eigenlijk alleen voor de dwazen. Gelukkige
mensen zijn tevreden en hebben dus niets nodig. Er zijn in de
geschiedenis veel mensen geweest die dachten zoals jij en die werkten
dan hun plan uit en het is altijd mislukt en daarom noemen we die
mensen utopisten. Er zijn ook mensen geweest, die vertelden wat wij
vertellen en die noemden ze dan profeten. Jessaja zegt: uw geleerdheid
en kennis zijn het, die u verleid hebben, zodat gij bij uzelf zegt: Ik
ben het en niemand anders. Maar u overkomt onheil, dat gij niet weet te
bezweren; u overvalt een verderf, dat gij niet moogt te verzoenen; u
overkomt plotseling een verwoesting, waarvan gij geen vermoeden had.
Klinkt me heel bekend in de oren als ik naar New York kijk.
Als het antwoord van God op de vraag "waarom", een leuk
antwoord zou zijn had allang iemand het gevonden.
Als het antwoord geld op zou leveren zou een ware goudkoorts zich van
de mensen meester maken.
Als mensen verre ontdekkingsreizen zou moeten ondernemen om het
antwoord te vinden, hadden ze het allang gevonden.
Als het antwoord waardering en schouderklopjes van de medemensen zou
opleveren, zou het geen geheim meer zijn.
Als het antwoord waarschijnlijk is, zouden de mensen het voor waar
aannemen.
Als de kerken de waarheid in pacht zouden hebben, zou de clerus geen
moeite met het antwoord hebben.
Als het antwoord wetenschappelijk zou zijn, zouden de universiteiten
het doceren.
Als mensen het antwoord met geweld zouden kunnen vinden, hadden ze vast
een bom bedacht om het bloot te leggen.
Als de gevestigde orde het antwoord zou kunnen gebruiken om het pluche
te beschermen, had die zich het al eeuwen toegeëigend.
Als de rijken het zouden kunnen kopen, was het ongetwijfeld
uitverkocht. Als het antwoord ingewikkeld zou zijn en veel kennis zou
vereisen, zou de wetenschap het zeker geweten hebben.
Als mensen het antwoord op de vraag graag zouden willen horen, zou het
overal rondverteld worden.
Als mensen het antwoord zouden kunnen vinden door te doen en te
presteren, was de taak allang volbracht.
Als het antwoord bedacht zou kunnen worden, had in al die eeuwen, met
al die grote denkers toch zeker een het bedacht hebben.
Als mensen met het antwoord hun eigenbelang zouden kunnen dienen, het
zou geen vraag meer zijn.
Waar je niet anders dan uit op zou kunnen maken dat het
antwoord pijnlijk, onrendabel, voor de hand liggend, hoon en
verkettering opleverend, onwaarschijnlijk, ketters, onwetenschappelijk,
anarchistisch, revolutionair, niet te betalen, eenvoudig, beschamend en
ondoenlijk is en niet bedacht kan worden.
Ach, eigenlijk weet iedereen wel dat het antwoord op de vraag naar het
waarom de waarheid is en die is altijd pijnlijk. Was het maar zo dat
wij horen, zien en zwijgen, maar wij zijn horende doof, ziende blind en
kletsen de hele dag over niets. In onze vergulden kooi praten we over
vrijheid, geluk en rechtvaardigheid en zingen het hoogste lied en de
gevangenen moeten vermaakt worden, want het volk wil brood en spelen om
de illusie van de schone schijn hoog te houden. Intussen creperen onze
medemensen, zijn mensen banger dan ooit, worden er alleen al in
Nederland 50 kinderen door hun verzorgers doodgeslagen en 10.000
ernstig lichamelijk mishandeld. Volgens Amnesty International is het
ontnemen van iemands identiteit een vorm van martelen en het is niets
anders dan wat er in de opvoeding van onze kinderen gebeurt. Wij kneden
ze, van onbevangen, argeloze, spontane, en genietende kinderen, naar
ons beeld en gelijkenis en ontnemen ze zo hun oorspronkelijke gezicht.
Over je PS. nog het volgende: honderden miljoenen mensen op
deze aarde komen niet eens aan zoeken toe, geplaagd door honger,
slavenarbeid en armoede, vernield in hun jeugd, gehandicapt, gewond en
geslagen in het gevecht wat wij samenleven noemen. Zij stikken in het
labyrint waarin jij loopt te genieten van het dwalen. Zij hebben niet
gekozen voor het nest waarin zij geboren werden. Jij bent bevoorrecht
en dat vraagt dat je woekert met je talenten, niet om iets te betekenen
in deze maatschappij, maar voor een rechtvaardige wereld. Mensen zijn
de meest wonderlijke en prachtige schepsels die er op deze aardbodem
rondlopen, maar niet door de kunstjes die ze vertonen. Dat is maar
franje en verhindert slechts het ware leven. De vraag blijft of je
viool mag spelen als Rome in brand staat.
Misschien is dat juist het tragische van de hedendaagse en
alle geaccultureerde mensen, dat zij in alles, vanaf het geboren worden
tot hun dood, afhankelijk zijn van anderen. Ze weten niet hoe te baren,
ze weten niet hoe te leven en tot slot weten ze niet hoe te sterven. Ze
weten niet waarom ze leven, ze weten niet waarom ze zijn zoals ze zijn,
ze weten niet waarom ze ziek worden, ze weten niet waarom ze lijden, ze
weten niet waarom ze doen wat ze doen, ze dienen impliciet altijd hun
eigenbelang en beseffen dat niet. "Je krijgt er zoveel voor terug, het
is zo'n dankbaar werk, het geeft zoveel voldoening" zegt de
hulpverlener en dat past helemaal in het voor-wat hoort-wat principe
waar deze onrechtvaardige maatschappij gegrondvest is. Hulpverleners
hebben slachtoffers, afhankelijken, vastgelopenen, en andere zieken
nodig, om hun zelfbeeld op te vijzelen. en een niet aflatende stroom
van gestranden. De hulpverlening is geen middel maar tot een doel op
zichverworden. De enige ware hulpverlener is de hulpverlener die
zichzelf overbodig maakt.
Wij zien hoe mensen vastlopen, zien hun wanhoop en verdriet, hoe ze
zich vastklampen aan hun schijnzekerheden, aan de groep, aan hun
overtuigingen. Zien hoe ze zich willoos overleveren aan mensen waarvan
zij denken dat die het weten, aan autoriteiten, aan hulpverleners, die
het ook allemaal niet precies weten en zien hoe ze daardoor steeds
verder de mist ingaan. De hulpverlening, de beterweters, is een ramp
voor de mensheid. Wij hebben begrepen dat alle pijn, verdriet en
ziekten slechts symptomen zijn van een manier van leven en dat er nooit
iets verandert als je de symptomen bestrijdt. Als je een probleem in
het leven hebt, kun je het probleem oplossen, maar je kunt ook je leven
veranderen, zodat het probleem verdwijnt. Dat willen wij de mensen
laten zien. Waarom alles is zoals het is en hoe je daaraan kunt
ontsnappen. Het klinkt hard wat wij zeggen, maar wij hebben ervaren,
dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
En je moet maar bedenken dat als het onzin is wat we schrijven je er
alleen maar smakelijk om moet kunnen lachen en je er alleen maar boos
en verontwaardigd om kunt worden als het dat niet is.
Je schrijft: "je kunt je alleen overgeven wanneer je iets te
geven hebt. Wanneer je niets bent, kun je jezelf niet overgeven". Zorg
dus dat je een sterke persoonlijkheid hebt welke alleen kan ontstaan
vanuit een sterk ego. Wanneer je geen sterk ego hebt, is er niets over
te geven, niets af te pellen. Maar datgene wat na overgave overblijft,
is een sterke persoonlijkheid, jouw ware wezen zonder egoisme".
Ik vind het erg verwarrend wat je schrijft, want ik heb altijd begrepen
dat het juist je ego is, je bagage, waar je van los moet komen. Persona
betekent letterlijk: masker. Dus dat is kennelijk iets wat je ware
gezicht bedekt. Zoals jij het stelt moet je dus eerst zorgen voor veel
bagage, want anders kun je je daar niet van ontdoen. Moet je dus eerst
zorgen voor een masker voordat je zelf zich daarvan kan ontdoen? . Het
woord ego zegt toch al dat het met egoisme en dus met eigenbelang te
maken heeft? En eigenbelang is toch altijd strijdig met het algemeen
belang? Is het dan niet zo dat wat er na overgave, of opgave, van je
ego er juist geen persoonlijkheid, en dus onechtheid, overblijft, maar
dat je dan pas echt jezelf bent? Belangeloze liefde kan toch alleen
maar als je alle eigenbelang opgeeft?
De mens kijkt inderdaad via zijn zintuigen naar de
werkelijkheid. Als mensen ziende blind zijn en horende doof komt dat
niet door de ontoereikendheid van zijn zintuigen, maar omdat zijn
bevoordeelheid, meningen en belangen hem niet doet zien wat hij ziet. U
kent wellicht dat parabeltje van de rover, de kunstenaar, de vrek en de
wijze. Zij reisden samen en vonden een grot, diep verborgen in de
rotsen. De rover zei:"wat een prachtige schuilplaats", de kunstenaar
zei:" wat een prachtige ruimte voor muurschilderingen", de vrek zei:"
wat een prachtige holte om een schat te verbergen". Maar de wijze zei
alleen:" wat een prachtige grot". Wij zijn met onze zintuigen perfekt
uitgerust, alleen niet voor het kunstmatige leven wat wij leiden. Voor
een kunstmatig leven heb je inderdaad instrumenten nodig. U denkt dat
wij de natuur kunnen en moeten verbeteren en dat wij met onze
instrumenten de kennis van de werkelijkheid kunnen uitbreiden en
verbeteren. In "De kleine Johannes", schrijft Frederik van Eeden:
" Bij de wonderlijke samenhang van
mensen en dieren ging het nog erger. .......Van al wat Johannes schoon
en kunstig toescheen toonde hij (Dr. Cijfer) de onvolkomenheid en
gebreken. De Plannenmaker, Johannes, was erg slim, maar bij alles wat
hij maakte vergat hij iets en de mensen hebben handen vol werk om al
die gebreken zo goed mogelijk op te lappen. .......Nu gaan zij alles
zelf doen en storen zich volstrekt niet meer aan de Plannenmaker en
zijn plannen. Wat hij hun niet gegeven heeft nemen ze brutaal en
eigenmachtig en waar het hem blijkbaar te doen was hen te doen sterven,
ontduiken zij de dood voor langere tijd, door allerlei konstgrepen.
Maar het is de schuld van de mensen, riep Johannes, waarom wijken zij
moedwillig af van de natuur?"
Zuivere objectiviteit in inderdaad onmogelijk zolang mensen
hun bril, gekleurd door theorieen, vooroordelen en ijdelheid op hebben.
Daar gaat dus het Ken Uzelve over. Wie zichzelf kent, kent het Al,
zoals de gnostici zeggen.
Zo betrouwbaar mogelijke kennis is onbetrouwbaar, zoals bijna zwanger
niet zwanger en bijna eerlijk oneerlijk is. Je bent wijs of eigenwijs,
want wie 500 vademen onder de zeespiegel is verdrinkt net zogoed als
wie daar een el onder is.
Het verkrijgen van inzicht in jezelf is geen cultuurproces, maar een je
ontdoen van de hele culturele korst die de mens het ware leven beneemt.
Je kunt niet de kool en de geit sparen. Het is zoals Kierkegaard zegt
Enten/Eller. Je moet wel de cultuur gebruiken om je ervan te ontdoen,
je moet om zo te zeggen de ladder omvergooien na erop geklommen te
zijn. De weg naar boven en naar beneden is uiteindelijk dezelfde.
De mogelijkheid om je " verstand zuiveren " is geen kwestie van aanleg,
netzomin zoals genialiteit dat is. Kritisch zijn, je niet aanpassen,
gaan op de weg waar alle wegwijzers terug, terug, terug wijzen, is geen
verdienste. U hebt netzomin het nest uitgekozen waarin u geboren werd,
als de crimineel.
Kunstenaars en filosofen geven geen beschrijving van de werkelijkheid,
maar zijn daarnaar hoogstens op zoek. En zolang ze zoeken hebben ze
niet gevonden en als je niet gevonden hebt kun je ook de weg niet
wijzen. Wijzen zullen hun gewaarwording verbergen(Spreuken 10-14) of
waarover je niet kunt praten moet je zwijgen.
Ooit waren filosofen mensen die de wijsheid liefhadden en daarnaar
leefden. Zij zouden onze filosofen slechts als sofisten bestempelen,
broodfilosofen, die problemen met hun hoofd proberen op te lossen. Als
er iets problematisch in het leven is moet je niet het probleem
oplossen maar je leven zo veranderen dat het probleem verdwijnt.
"Alleen als je nog veel gekker
denkt dan de filosofen kun je hun problemen oplossen" (Wittgenstein).
Geloven blijft een merkwaardig begrip en het viel me op hoe je
dat begrip op verschillende manieren kunt gebruiken en hoe verwarrend
dat is. Per definitie is geloven "niet zeker weten". Je gelooft iemand
omdat je aanneemt dat die ander het weet, maar dat weet je niet zeker.
Eigenlijk is geloven dus gemakzuchtig: je hoeft zelf niet te denken en
je kunt je op de autoriteit van een ander beroepen. Geloven doe je dus
altijd tegen beter weten in, met andere woorden uit onwetendheid want
als je weet hoef je niet meer te geloven. De strijd tegen vooroordelen
en de autoriteit was ooit het motto van de Verlichting, zo helder
verwoord door Emanuel Kant:
"Verlichting is daar waar mensen de
onmondigheid afleggen die zij aan zichzelf te wijten hadden.
Onmondigheid is daar waar mensen niet in staat zijn hun verstand te
gebruiken zonder zich daarbij door een ander te laten leiden. Mensen
hebben de onmondigheid aan zichzelf te wijten wanneer dat onvermogen
niet berust op een gebrek aan verstand, maar op het ontbreken van de
vaste wil en de moed om het verstand dat zij hebben ook te gebruiken
zonder zich daarbij door een ander te laten leiden. Sapere aude (durf
te
weten)! Waag het om het verstand dat je hebt zelf te gebruiken! is dus
het wachtwoord van de Verlichting."
En wat is het resultaat geweest? Zoals bij elke revolutie
werden alleen de bordjes verhangen. De zogenaamde Verlichters ontdeden
zich van de religie, maar liepen vervolgens even hard achter de
wetenschap aan. Ze verruilden dogma's voor hypothesen, priesters voor
wetenschappers, kerken voor universiteiten en de autoriteiten bleven
autoriteiten, deskundigen zouden we tegenwoordig zeggen. Zo geloven
mensen in allerlei theorieën, de evolutietheorie, economische
theorieën, en nog vele anderen die door wetenschappers volgens
door henzelf opgestelde criteria worden bewezen. Kortom de nieuwe
waarheid. Soms doet het me denken aan het sprookje van de Nieuwe kleren
van de keizer, die ook alleen gezien konden worden als je intelligent
was. Mensen geloven dat bacteriën ziekteverwekkers zijn, dat je
van roken longkanker krijgt, dat je gezond kunt eten, dat melk moet,
dat je van geneesmiddelen beter wordt, dat ziekte en pijn nu eenmaal
bij het leven horen en nog veel meer dat misschien nog niet helemaal
bewezen is door de wetenschap, maar dat ze het eens zullen bewijzen.
Een knap gecoördineerd geloof met massasuggestie en massa-illusie.
En iedere wetenschapper beroept zich op zijn voorgangers en ieder
probleem dat ze oplossen roept meer vragen op en zo is de wetenschap
een divergent en uitdijend heelal geworden, met een begin maar zonder
einde. De exacte wetenschap zou je als spielerei kunnen beschouwen,
puzzelen met zelfontworpen puzzelstukjes door de leisure class, de
vrijgestelden. Maar de hubris van de wetenschap die met zijn
reductionisme iets meent te kunnen zeggen over het leven is ongehoord.
Paradigma na paradigma verschijnt en altijd is er weer die missing
link, die de wetenschap zelf creëert. Ik besef dat er met
wetenschappers geen fatsoenlijk gesprek te voeren is, omdat ze nooit de
basis van hun wetenschap ter discussie willen stellen. Er is geen arts
die de reductionistische scheiding van de mens in lichaam en psyche ter
discussie durft te stellen omdat dat in zou kunnen houden dat zijn
bouwwerk op drijfzand is gefundeerd.
De wetenschap mag dan mooie verhalen opleveren, maar ze zijn nooit waar.
Een aardig aforisme wat ik laatst vond luidt: hij was zijn
hele leven dominee, hij is nooit mens geworden. Je zou daar natuurlijk
ook filosoof voor in kunnen vullen, maar eigenlijk is het niet aardig
om zo te beginnen. Ik denk dat wat je bedoelt met ongedeelde aandacht
een kijken zonder denken is, wat iedereen wel eens heeft, maar de
meesten sporadies omdat ze bang zijn voor het "zesde zintuig", waarmee
je waarschijnlijk de stem van het geweten, of de Logos bedoelt. De
valkuil om vanuit je karakter te handelen kun je natuurlijk omzeilen
door je je van je karakter te ontdoen, want dat heb je alleen nodig om
je in deze zieke maatschappij staande te houden, en dat ben je zelf
niet. Mani, Marcion en Tatianus zijn dan voor de geinstitutionalisserde
kerk weliswaar ketters geweest, maar dat wil niet zeggen dat ze
prachtige dingen gezegd hebben en dichter bij de waarheid zaten. Hadden
de christenen voorheen hun predestinatieleer, de katholieken hun
erfzonde en het oosten het Karma, inmiddels is je lot genetisch
bepaald. Dat is dus de nieuwe erfzonde, maar nog verderfelijker dan de
oorspronkelijke en wetenschappelijk onontkoombaar. Ik denk dat het nog
gemakkelijker is dan je denkt om je van je Karma of je verleden te
ontdoen en van je momenten van ongedeelde aandacht een blijvende
aandacht te maken.
Als ik je goed begrijp bestaan er meerdere vormen van vrijheid
en is het dus eigenlijk zo dat iedereen vanuit zijn eigen gebondenheid
de betekenis van dat woord zelf mag invullen en dat betekent dus dat er
net zoveel invullingen zijn als er mensen zijn en dat lijkt me heel
verwarrend. Dat is dus kennelijk ook de reden dat Bush zegt de vrijheid
te verdedigen, terwijl hij eigenlijk alleen zijn eigen gelijk, bezit en
belangen verdedigt en de vrijheid van meningsuiting natuurlijk. Maar is
het niet zo dat mensen hun mening alleen gebruiken om hun eigen
standpunt, dus hun eigenbelang te verdedigen? En dat discussies daarom
zo zinloos zijn omdat mensen alleen willen horen wat er in hun kraam te
pas komt en slechts hun eigen standpunt verdedigen? En dat mensen die
daar het meest bedreven in zijn de boventoon voeren en met knappe
argumenteringen anderen die daar niet zo bedreven in zijn proberen te
overtuigen van hun eigen gelijk? Het is mij een raadsel wat je onder de
gewone mensen en de gewone wereld verstaat. Kennelijk zijn er ook
ongewone mensen en bestaat er een andere wereld, die niet gewoon is.
Zijn gewone mensen soms mensen die niet zelf denken, die zich niet
laten leiden door hun gezond verstand, maar door de angst om hun
positie kwijt te raken? Zou het die angst zijn waardoor in onze
medische periodieken nooit een wezenlijke discussie wordt gevoerd? In
1925 verbood de toenmalige voorzitter van de KNMG, Tendeloo, de vraag
waartoe. Die vraag hoorde niet in een causale geneeskunde thuis, stelde
hij, en daar moesten de filosofen zich maar over buigen. En zou het
misschien niet daarom kunnen zijn, omdat wij onszelf niet ter discussie
durven stellen, dat onze geneeskunde zo langzamerhand op alle fronten
spaak loopt, hoeveel geld en inspanningen er ook in gepompt wordt? In
de zestiger jaren schreef Ivan Illich de "Medical Nemesis" en het
rimpelde slechts in onze poel van zelfgenoegzaamheid. Hugo Verbrugh
schreef "Geneeskunde op dood spoor", hij werd erom uitgelachen. En de
belangrijkste vraag die onze patienten stellen is: "waarom" en wij
zeggen dat we het zelf ook niet begrijpen, maar dat we wel een
verklaring hebben, die we met onze zelfgeconstrueerde theorieen bedacht
hebben.
Natuurlijk kun je je buurman doodschieten, hoewel je ook weet dat geen
enkele moord zonder motief plaats vindt en dat mensen dat nooit in
vrijheid doen, maar gedreven door angst, haat en vergelding, zoals
zowel de zogenaamde terroristen als het "vrije" westen dat doen.
Iedereen mag zijn buurman doodschieten, maar gelukkig beseffen mensen
dat de consequenties voor henzelf zijn. Ik ben pas echt vrij, schreef
Bakoenin, als alle mensen vrij zijn en dan zijn er geen beperkingen
meer voor het individu.
Wij beschouwen ons als kinderen van de Verlichting, maar Emanuel Kant
schreef daarover:
"Verlichting is daar waar... (zie hierboven)
en wat is het resultaat? Mensen baseren zich op denkbeelden
van anderen, bouwen voort op theorieen van anderen, praten anderen na,
knutselen uit andermans ideeen hun "eigen" mening en weten dus
duidelijk niet waar ze het echt over hebben.
Er zijn heel veel vriendelijke en dappere dames en heren, die
met vreselijk goede bedoelingen hun leven leiden, naar de normen en
wetten die zij hebben meegekregen. Maar wie weet wat er zich in hun
hoofden afspeelt? Wie kent hun angsten, hun problemen, hun onvervulde
wensen, hun teleurstellingen, hun boosheden en ergernissen, hun haat,
hun vooroordelen, hun onverdraagzaamheid, hun oneerlijkheid en
zelfbedrog? Wie kent hun duistere kant, die verborgen wordt achter de
schone schijn, van vriendelijkheid, flinkheid en zich niet laten
kennen? Het is natuurlijk verschrikkelijk als je dochter wordt
vermoord, zoals iedere voortijdige dood verschrikkelijk is, omdat het
niet had moeten gebeuren. Er is helemaal geen troost voor zulk soort
dingen omdat mensen het niet begrijpen. Mensen weten niet eens waarom
ze leven ondanks hun verwoede pogingen tot zingeving, laat staan dat ze
weten waarom ze dood gaan. Ze weten niet waarom ze dingen doen en
laten, waarom ze ziek worden, waarom rampen hen treffen en waarom ze
dingen mooi, lekker en leuk vinden. Maar wat wil je in een maatschappij
waar de vraag WAAROM een van de laatste, maar dan ook een
onbespreekbaar, taboes is; waar mensen niet naar binnen maar naar
buiten kijken; waar alles projectie is omdat er in de hel, zoals Elias
Canetti in Het Martyrium schrijft, geen spiegels zijn.
Het blijft een merkwaardige mythe over jezus en zijn wederopstanding en
helemaal onbegrijpelijk als je het letterlijk neemt en niet figuurlijk.
In het evangelie van Petrus staat:
"En zij hoorden een stem uit de
hemel zeggende: Hebt gij de doden gepredikt? En van het kruis werd een
antwoord gehoord: Ja! ".
Dat wordt pas begrijpelijk als je weet dat in die tijd de
maatschappij als het dodenrijk werd gezien, waarin de "doden" de niet
verlichten waren, die doelloos ronddwaalden, gedreven door hun
begeerten en door hun onbewuste motieven, en dwalend hun gemoed
verteerden. Geheel parallel daaraan was je voor de stoicijnen wijs of
dwaas en daar tussen lag niets. Volgens Youp van 't Hek is iedereen in
de war (hij incluis), volgens de stoicijnen iedereen dwaas en volgens
het oorspronkelijke christendom iedereen "dood" of slapend. Laat de
doden hun doden begraven komt zo dan ook in een heel ander daglicht te
staan. Religie is niet alleen een vreemd verzinsel, maar ook een
moordend verzinsel en heeft met de oorspronkelijke boodschap, of het
nou van Boeddha, Jezus of Mohammed is, niets te maken. In Psalm 14:3
staat: "Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard; er is niemand, die
goed doet, zelfs niet een". Volgens Sartre hebben wij allemaal vuile
handen en het komt altijd op hetzelfde neer. Er is dus niemand in het
dodenrijk die Hem looft. Wel veel mooie woorden, oogstrelende rituelen,
en vervolgens gaat iedereen over tot de orde van de dag en ze geven hun
verdriet een plaatsje, noemen dat verwerken en hopen dat het slijt,
maar het slijt nooit en daarmee geven mensen zichzelf levenslang. Ze
geven de schuld aan de anderen, de maatschappij en de omstandigheden en
vergeten zoals in het dodenrijk betaamt naar zichzelf te kijken en
zullen het dus nooit begrijpen. Je bent wijs of eigenwijs en aan dat
laatste ga je voortijdig dood, maar dan echt dood, waarna je door de
andere doden begraven wordt. Het is in wezen allemaal niet zo moeilijk,
opstaan uit de "doden" is voor iedereen weggelegd, maar het eist wel
een absolute overgave.
Je hebt voor jezelf een sluitend verhaal geconstrueerd,
ingevuld met zekerheden van deskundigen, en dan kan ik me voorstellen
dat je gaat denken dat je nu eenmaal zo bent. Met een uitzicht op niets
in een ondragelijk leven. Zou het kunnen dat het continue bewustzijn
dat je dood gaat veroorzaakt wordt door het intuïtieve gevoel dat
je nooit echt geleefd hebt? Het doet mij denken aan iemand die een
uitnodiging heeft gekregen voor een voorstelling in de schouwburg,
waarvan hij gehoord heeft dat het ongelofelijk prachtig moet zijn, en
hij gaat op weg en komt allerlei mensen tegen die schijnbaar doelbewust
door de straten lopen. En hij vraagt aan de voorbijgangers waar de
schouwburg is, met die prachtige voorstelling, en de voorbijgangers
kijken hem meewarig aan en zeggen: dit is de voorstelling en wij
genieten ervan. Die andere voorstelling is pas als je dood bent, doe
nou maar gewoon mee, geef maar net als wij zin aan het dwalen en doe
alsof het prachtig is. Zet je masker maar op en speel ons spel mee,
want er zijn zoveel leuke en goede dingen in ons spel en zoeken naar de
schouwburg, dat is zinloos en die heeft toch nog nooit iemand gevonden.
Maar jouw masker werkt niet goed genoeg en dan zijn er momenten van
dissociatie en dan ga je naar een van de wegwijzers, die overal in de
stad de mensen die de weg kwijt zijn weer op een spoor zetten en die
heel geleerd zijn en weten hoe het komt dat je het spoor bijster bent,
bijvoorbeeld omdat de temperatuur in je frontaalkwab iets hoger is,
maar ze kunnen je niet zeggen waarom dat nou wel bij jou en niet bij
hen is. Dan mompelen ze wat over dispositie, erfelijke aanleg of zomaar
toeval. Ze weten de weg naar de schouwburg ook niet, maar dat hoeft
voor hen ook niet want zij hebben hun zin gevonden in het wegwijzen en
iedereen waardeert dat zeer. En als je het dwalen helemaal niet meer
aankunt hebben zij rusthuizen, waar je een tijdje uit mag rusten en dan
krijg je pillen zodat je niet zo goed meer merkt hoe krankzinnig dat
gedoe buiten is en als je opgeknapt bent mag je weer naar buiten om mee
te doen. Je zou het ook kunnen vergelijken met Plato's Grot. Er zijn
mensen die met niet zo goede ketens aan de wand geketend zijn en die
weten zich af en toe los te worstelen en zien dan dus hele andere
dingen als de geketenden. Familie, vrienden en kennissen maken zich al
gauw ernstige zorgen en roepen de hulp in van de psychiater, die
geleerd heeft hoe je mensen weer aan de wand vast kunt maken. Jouw
aanpassingsfilter werkt niet goed genoeg en er zijn maar twee opties:
of dit spel, waar jij de regels niet van bedacht hebt, zo goed en zo
kwaad als het kan blijven meespelen, of je met Wittgenstein afvragen of
dit spel wel gespeeld moet worden. Wie zichzelf niet gedood heeft zal
nooit vrij zijn, zeg je. Je kunt dat letterlijk nemen, maar figuurlijk
is het ongelofelijk veel prettiger, want dan kom je bij de schouwburg
uit. Dan weet P. wie P. is en is het raadsel opgelost. Of om met
Grunberg te spreken: je moet je los maken van die poppenspeler, die van
je leven een marionettenspel maakt.
Hij heeft de zekerheid van de gelovige, wat toch eigenlijk een
merkwaardige contradictio in terminis is. Hij mag niet twijfelen en jij
wel en daar zijn gelovigen heel bang voor. Maar wie niet twijfelt zal
nooit vertrekken en wie niet vertrekt zal nooit aankomen en wie oprecht
zoekt zal vinden, anders is het onzinnig om te zoeken.
Je stelt je de vraag hoe men zich tegenover wat er zoal gebeurt in het
leven moet verhouden, hoe men eigenlijk moet leven, waar het in het
leven om gaat of zou moeten gaan. En dan verzucht je dat dat te grote
vragen zijn en dat daar dus geen antwoord op is te geven. Ik denk dat
de weg naar de hemel bestaat uit het toch beantwoorden van die vragen
in een Odyssee naar het beloofde land, waarin je veel moet overwinnen
en uiteindelijk bij jezelf thuiskomt. Als een vraag gesteld kan worden,
kan hij ook beantwoord worden, anders is de vraag onzinnig. Decennia
geleden, toen de psyche in de geneeskunde noch niet was uitgeroeid, was
het in de psychosomatiek een voldongen feit dat de ziekte van Crohn een
psychosomatische aandoening was, net zozeer als asthma een neurose, en
vele andere aandoeningen door de psyche werden beinvloedt. In de
huidige technologische geneeskunde waarin l'homme machine het paradigma
bepaalt, is het uitspreken van dit soort verbanden vloeken in de kerk.
Het mag niet waar zijn dus is het niet waar. Zou het niet zo kunnen
zijn dat alles wat zich in het hoofd van die negentienjarige afspeelt
een fnuikende invloed op haar lichaam heeft? Dat ze weliswaar gevoelig
is, maar niet eerlijk en openhartig durft te zijn omdat ze zoals
iedereen nooit zegt wat ze echt denkt, omdat we allemaal geleerd hebben
om de lieve vrede te bewaren. In "De kleine Johannes" neemt Pluizer
Johannes mee naar de grote stad en brengt hem naar een groot
grachtenhuis, waar een feest aan de gang is. En Johannes kijkt zijn
ogen uit verrukt van de pracht en de praal. Prachtig geklede vrouwen,
statige bedienden, kleur , licht en bloemen. En dan zegt Pluizer:
"achter al die lachende ogen en
vriendelijke lippen schuilt iets heel anders. Als het opeens uitkwam
wat allen waarlijk dachten, dan zou de partij gauw gedaan zijn"
Zou het niet kunnen dat het krampachtig handhaven van de
schone schijn, het je niet laten kennen, debet zijn aan het leed. Zou
je je dan toch moeten overgeven aan het leven en aan jezelf? Leven we
dan in een omgekeerde wereld en zien we als Narcissus niet de
werkelijkheid maar een spiegelbeeld? Zoals in de Brief van Jacobus (
1:23) staat:
"want wie hoorder is van het woord
en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmee hij
geboren is, in een spiegel beschouwt; want hij heeft zich beschouwt, is
heengegaan en heeft terstond vergeten hoe hij er uitzag".
Misschien moeten we echt andersom gaan leven en het spoor
terug volgen en aan het eindpunt door de spiegel stappen en misschien
komen we dan pas weer met beide benen op de grond en kunnen we weer
echt lachen.
Er is een verband waarin alles waar zo moeilijk mee te leven valt
opgelost wordt, alleen is dat niet denkbaar, want de karavaan van het
denken bereikt nooit het hart, maar alleen leefbaar. Echt leven doe je
met je hart en niet met je hoofd.
Het is een intrigerende vraag wat er gebeurd zou zijn als
Adriaan Koerbagh zijn boodschap op het internet had kunnen zetten.
Wellicht nog intrigerender is de vraag waarom het in deze roerige
tijden schijnbaar ontbreekt aan ketters en revolutionair talent, dat de
gezapige gevestigde orde zou kunnen verontrusten. Zou het kunnen dat in
onze geseculariseerde wereld waarin het heil niet meer van de kerk
verwacht wordt maar van de wetenschap en met name van de artsen als de
nieuwe hogepriesters, alleen een wetenschappelijke ketter de schone
schijn kan ontmaskeren? Zou het, als dat zou gebeuren, ook nu niet
doodgezwegen, belachelijk gemaakt en verketterd worden? Zoals je al
schreef gaat het in alle discussies en dialogen uitsluitend om de
eigenwijsheid, het eigen gelijk en de bevestiging van eigen dogma's.
Wij nemen de handschoen weer op en hebben een hedendaagse
spinozistische, nietzscheaanse site geschreven, ketters tot op het bot
en bedreigend voor de gevestigde orde. Het grote taboe in onze
maatschappij is dat mensen op een of andere manier zelf
verantwoordelijk zouden zijn voor hun ziekten, lijden en ongeluk en dat
ouders dat zouden zijn voor het lijden van hun kinderen. De kern van
ons verhaal is dat wijsheid onverbrekelijk verbonden is met
rechtvaardigheid en eerlijkheid, zoals dat op vele plaatsen in de
bijbel staat en dat kennis en wijsheid tegenstrijdig zijn. Zoals Dirk
Rafaelsz. Camphuysen zo mooi dichtte:
Ach waren alle
menschen wijs
En wilden daerbij wel!
De Aerd'waer haer een Paradijs;
Nu isse meest een Hel.
Onlangs lazen we tot onze verrassing dat Pontiaan van Hattum
destijds een boekje onder dezelfde naam als de naam van onze site "Een
Hemel op Aarde" heeft geschreven.
Er gebeurd niets in de natuur dat met haar eigen universele
wetten in strijd is. Zoals je zelf zegt is de schepping tot het
uiterste geordend en als men de minste van die wetten zou veranderen,
dan zou het leven op aarde niet meer mogelijk zijn. Nou worden er in de
bijbel nogal wat wonderen vermeld. De zon die stil gestaan heeft ten
tijde van Jozua, de slang die gesproken heeft, Elia die met vurige
paarden ten hemel vaart, Jezus die over het water loopt, water dat in
wijn verandert, doden die ten leven gewekt worden en nog vele anderen
die allemaal in strijd zijn met Gods eigen eeuwige onveranderlijke
wetten. Of God besluit om een wonder te laten gebeuren even de
natuurwetten te veranderen of je moet de bijbel niet letterlijk nemen,
een andere mogelijkheid is er niet. Dus als alles in de bijbel waar is,
kloppen de eeuwige natuurwetten niet en is God onbetrouwbaar. Als je
netjes katholiek bent opgevoed weet je dat door de komst van Jezus het
Oude Testament, zoals jullie dat noemen overbodig geworden is, want Hij
is de vervulling van de profeten. Je maakt het zo moeilijk voor jezelf,
terwijl het zo eenvoudig is. Alle ellende op de wereld doen mensen
zichzelf en elkaar aan en dat is altijd zo geweest. Laat je niet bang
maken door praatjes van anderen want angst is een slechte raadgever.
Proberen een paradijs creëren, daar is de mensheid al
milennia-lang vruchteloos en kortzichtig mee bezig en je ziet overal om
je heen wat voor puinhoop ze ervan gemaakt hebben. Als de mensen nu
eens massaal zouden ophouden om de schepping te vernielen, elkaar af te
maken, op zouden houden om te ruziën om hun eigen gelijk te
krijgen, en eindelijk dus zouden gaan leven zoals God dat bedoeld
heeft, vredelievend, onbaatzuchtig, de schepping bewonderend, zonder
macht over elkaar uit te oefenen, dan zou er weer een paradijs op aarde
zijn en zouden mensen zonder angsten, zonder ziekten, zonder ruzie,
haat, verdriet en pijn kunnen leven. Je zou kunnen zeggen dat de mensen
dan pas naar Gods wil zouden leven. Jezus zegt zelf: bekommer je niet
om de dag van morgen en als met angst en beven uitziet naar de eindtijd
( wat je daar ook onder mag verstaan) houd je je daar niet aan. De
doelstelling met de aarde zoals God die voor de mensen gegeven heeft is
dat de mensen temidden van de schepping een gelukzalig leven leiden en
niet Zijn schepping vernielen, dieren vermoorden, bossen kappen, de
aarde vervuilen met het afval van hun egoïstisch en kortzichtige
manier van leven. Jij hebt toch ook geleerd dat God alom tegenwoordig
is? Hoe zou het dan mogelijk zijn een paradijs te creëren zonder
God?
Oordeel niet, heb uw vijanden lief, gij dan zult volmaakt zij, gelijk
uw hemelse Vader volmaakt is. Dat wil dus zeggen dat als je niet
volmaakt bent, je je niet aan Zijn woorden houdt. Nog nooit is iemand
een beter mens geworden door waarschuwingen, door hem bang te maken met
straf en vergelding, Misschien heb je wel een beeld van Jezus en weet
je wat hij allemaal gedaan heeft, maar veel belangrijker is wat hij
gezegd heeft, want uiteindelijk had hij een blijde boodschap, maar hij
vraagt niet veel, maar alles van je. Hij vraagt namelijk dat je wordt
als Hij en daar moet je alles wat je belangrijk hebt leren vinden in je
leven voor opgeven en dat is voor de meeste mensen teveel gevraagd. Het
heeft geen zin om bang te zijn voor de toekomst als je al zoveel
angsten in je hebt, bang dat je ziek wordt, bang voor andere mensen,
bang voor je eigen driften, bang voor je gedachten en dat allemaal
omdat je je laat leiden door wat andere mensen zeggen en denken. God
heeft geen geboden en verboden ingesteld, dat kun je in Genesis lezen.
Er was maar een gebod wat de mens overtrad waardoor hij uit het
paradijs werd verdreven en dat was dat hij niet zou eten van de boom
van kennis van goed en kwaad, met andere woorden dat hij niet zelf met
zijn mensenwetten en verboden en geboden zou gaan uitmaken wat goed en
kwaad was.
Het is allemaal niet zo moeilijk als je denk, maar iets verklaren is
heel iets anders dan het begrijpen.
Lang geleden, toen jij nog een heel klein jongetje was en met
argeloze ogen de wereld inkeek, had jij nog geen gedachten, je geloofde
niets, je had geen hoofd vol kennis, je maakte je geen zorgen over de
toekomst, je was er gewoon. Inmiddels heb je een hoofd vol gedachten en
overtuigingen en je denkt dus inmiddels dat je katholiek, nederlander,
zoon van, en misschien nog veel meer bent, maar dat ben je niet, dat
denk je.Je gedraagt je dus ook niet als mens, maar als katholiek en als
nederlander en als zoon van en nog veel meer en dat is een vermoeiende
bezigheid en daar kun je heel erg van in de war raken als je dat
allemaal uit elkaar moet houden. Daarnaast is je hoofd gevuld met
allerlei kennis die je van anderen hebt overgenomen en daar vorm je dan
wat mensen noemen je eigen mening mee, maar dat is je eigen mening
helemaal niet, maar dat is een mengseltje van wat andere mensen geloven
dat waar is, die dat ook weer van anderen hebben die dat ook geloofden.
Wat Elia betreft. Nog nooit is er iemand op aarde teruggekomen, want de
mens heeft maar een leven en dat is altijd zo geweest en dat zal altijd
zo blijven, want dat is de wet van de natuur. Profeten zijn er altijd,
de hele mensengeschiedenis door, geweest en dat zijn geen bijzondere,
maar juist vreselijk gewone mensen, waarschijnlijk zo gewoon, dat ze je
niet eens op zouden vallen als je er een tegen zou komen. Misschien
woont er wel een bij jou op de hoek. Wat ook altijd zo is geweest en
dus nu ook is dat de andere mensen niet houden van profeten, omdat hij
hun praatjes doorziet, hun eigenwijze kennis ontmaskert, hun
onrechtvaardigheid aan de kaak stelt en ze laat zien hoe oneerlijk ze
zijn en dat iedereen zich vergist en dat is het laatste wat mensen
willen horen. Mensen hebben altijd hun onzin in boeken opgeschreven en
dat noemen ze dan heilige boeken en daar doen ze heel gewichtig mee en
daar maken ze godsdiensten van en praten over god en weten niet wat ze
daar precies mee bedoelen, maar ze zijn er wel heel druk mee. En dan
denken ze dat je uit een boek kunt leren hoe je moet leven en daar
maken ze met elkaar ruzie over omdat ze hun boeken allemaal anders
uitleggen en dat noemen ze dan een babylonische spraakverwarring en ze
maken elkaar af om hun eigen gelijk te krijgen en dat doen ze allemaal
schaamteloos.en ze geloven het zelf ook nog. En zoals in het sprookje
van de nieuwe kleren van de keizer is er dan opeens iemand die het spel
doorziet en begrijpt dat iedereen in deze wereld elkaar alleen maar
bezig houdt met niets, druk bezig is met het druk zijn en die zegt dat
dan en dat noemen ze nou een profeet. Vooral de mensen die zichzelf
heel belangrijk vinden en die vinden dat ze heel veel gepresteerd
hebben en die zich zelf heel knap vinden omdat hun hele hoofd vol
theorieen zit waar ze heel ingewikkeld over kunnen praten, worden dan
vreselijk boos omdat ze zich betrapt voelen en daarom moeten profeten
ook heel voorzichtig zijn want anders worden ze afgemaakt. Die site die
je opgaf is duidelijk van iemand die de klok heeft horen luiden maar
niet weet waar de klepel hangt. Als je naar dat soort onzin luistert,
kun je niet naar jezelf luisteren en dat is enige manier om wijs te
worden.
De term vervreemding betekent niet het ervaren van de
verdubbeling. Met vervreemding wordt de toestand van de geaccultureerde
mens bedoeld. Men noemt dat ook wel schizoïde, eendimensionaal,
ontaard, gespleten of aangepast. De geaccultureerde mens is per
definitie dubbel, twee zielen in een borst. In de volkswijsheid heet
het: de wereld is een schouwtoneel, ieder speelt zijn rol en krijgt
zijn deel.
Om nu terug te komen op de boeken van Banville: zij hebben iets
onrustbarends, want hij vertelt iets over ons allemaal, waar we blind
en doof voor zijn en dus helemaal niet willen zien en horen, of
misschien niet durven zien en horen. Want wat blijft erover als we uit
onze rollen stappen en onze maskers afzetten? Dat noemen we nou de
horror vacui. De angst voor de leegte, de angst om onze rol te
verliezen en dan niets meer te zijn. De angst om niemand te zijn. De
angst om door de mand te vallen, maar Freek de Jonge zegt, er is geen
mand, dat is onze illusie. Net zomin als jij schrijver, Nederlander,
socialist en nog veel meer bent. Dat zijn je rollen, je buitenkant. Die
ander dat is je binnenkant, die jou die rollen ziet spelen, maar
nauwelijks aan het woord gelaten wordt, want daar zijn we met z'n allen
te druk voor.
De grote hamvraag die Alexander Cleave zich stelt is de vraag die wij
ons niet durven te stellen, want waar blijf je dan. Toch beantwoordt
hij aan de oproep van Ken Uzelve, waar onze eigentijdse filosofen van
zeggen dat je dat toch nooit kunt weten en het dus geen zin heeft om
daarnaar te zoeken. De vraag is inderdaad of je daar genoegen mee moet
nemen. Op zoek gaan is namelijk de kudde verlaten en dat is een eenzaam
avontuur als de kudde zo immens is en de zoekenden zo weinig. Je kunt
het vergelijken met het verlaten van Plato's grot. Want stel je voor
dat er wel een einddoel is, dan heeft de kudde zich vergist, maar daar
pas je nooit meer in. En hoe maak je dan de kudde duidelijk dat ze zich
vergissen?
Het merkwaardige is dat het idee van de verdubbeling en de vraag: wie
ben ik en ben ik wie ik was, vrijwel letterlijk in het Evangelie van
Thomas voorkomen. Oorspronkelijk uitgebroed door de Essenen, gevlucht
omdat het verhaal bij de Farizeeën en Sadduceeën te
bedreigend was en nog onvoldoende uitgerijpt om hen te kunnen
weerstaan, naar Egypte waar het Idee opgevangen werd bij de
Alexandrijnse Therapeuten (dat is nou het verhaal van de vlucht van het
"kind" naar Egypte) en uitrijpte. Het is een routebeschrijving naar het
Zelf en wie zichzelf kent het Al. Of zoals dat zo aardig in Hermes
Trismegistos staat (Tractaat XI: 20): Overtuig jezelf dat voor jou
niets onmogelijk is en houd voor ogen, dat je alles kunt doorzien, alle
kunsten, alle wetenschappen en alle eigenschappen van alle schepsels.
Ach het is eigenlijk zo eenvoudig, dat je als je het eenmaal ziet, je
je niet voor kan stellen dat je het niet eerder gezien hebt.
Naar boven
Home
|