Home
GEEN SLACHTOFFERS EN GEEN BEULEN
door Albert Camus
November 1946
Ja, wij moeten onze stemmen verheffen. Tot nu toe heb
ik ervan afgezien een beroep op de emotie te doen. Wij worden
verscheurd door de logica
van de geschiedenis, die wij tot in elk detail hebben uitgesponnen -
door een netwerk dat ons dreigt te verstikken.
Het is niet de emotie die het net van die logica, die tot in het
irrationele is uitgedijd, door kan snijden, maar het is alleen de rede
die de logica op zijn eigen terrein kan bestrijden. Maar ik kan me niet
aan de indruk onttrekken....dat geen enkel toekomstscenario te rijmen
valt met onze kracht van liefde en verontwaardiging. Ik ben mij er heel
goed van bewust dat het een krachtige en zeer belangrijke drijfveer
vereist om mensen in beweging te krijgen en dat het moeilijk is jezelf
in een gevecht te storten waarvan de doelstellingen zo bescheiden zijn
en waarin hoop slechts een rationele basis heeft - en zelfs dat
nauwelijks. Maar het probleem is niet hoe mensen mee te slepen,
integendeel, zij moeten juist niet meegesleept worden, maar het
moet hen precies duidelijk gemaakt wordt waar ze nu eigenlijk mee bezig
zijn.
Om te redden wat er te redden valt, dus om enig zicht op een toekomst
te bieden, is de hartstocht en het offer wat er gevraagd wordt het
belangrijkste motief. Het vraagt van ons alleen dat we er helder over
nadenken en dan beslissen of het lot van de mensheid eerst nog
ellendiger moet worden om verre en hersenschimmige resultaten te
bereiken, of dat we een wereld, vergeven van wapentuig, waarin de
broeder zijn broeder vermoordt maar moeten accepteren; of dat wij juist
het bloedvergieten en de ellende zoveel mogelijk moeten vermijden,
zodat we volgende generaties, die beter toegerust zijn dan wij, een
kans geven te overleven.
Ik ben, wat mij betreft, er redelijk zeker van dat ik de keuze gemaakt
heb. En nu ik gekozen heb, denk ik dat ik mij uit moet spreken, dat ik
moet stellen dat ik nooit meer een van diegenen, wie het dan ook mogen
zijn, zal zijn die zich met moord compromitteren, en dat ik de
consequenties van zo'n besluit moet dragen. Het is nu gezegd en zover
kan ik op dit moment gaan.....Echter, ik wil wel de geest duidelijk
maken waarin dit artikel is geschreven. Er wordt van ons gevraagd of
wij dit of dat land of dit of dat volk willen haten. Maar sommigen van
ons zijn zich te zeer bewust van onze gemeenschappelijke menselijkheid
om zo'n keuze te maken. Diegenen die echt van het Russische volk
houden, dankzij datgene wat zij altijd gebleven zijn - die wereld
doortrokken van hetgeen waarover Tolstoj en Gorki spraken - wensen hen
geen sukses in hun machtspolitiek toe, maar willen hen liever, na de
beproevingen van het verleden, sparen voor een nieuwe en zelfs nog
huiveringwekkendere aderlating. Dat geldt dus ook voor de Amerikanen en
de volkeren van het ongelukkige Europa. Dat is het soort van
elementaire waarheid die wij temidden van de uitzinnige hartstochten
van onze tijd gemakkelijk dreigen te vergeten.
Ja, het is de angst, de stilte en het geestelijke isolement die er de
oorzaak van zijn dat er tegenwoordig gevochten moet worden. En het is
het aangename contact en de universele onderlinge gemeenschappelijkheid
van de mensen die verdedigd moet worden. Slavernij, onrecht en leugens
vernietigen dit contact en verbieden deze onderlinge
gemeenschappelijkheid en daarom moeten we die verwerpen. Maar het zijn
deze kwaden waar het nou net in de geschiedenis om draait, zodat velen
hen als noodzakelijke kwaden beschouwen. Het is waar dat wij niet "aan
de geschiedenis kunnen ontsnappen", omdat we er tot aan onze nek
inzitten. Maar men zou kunnen voorstellen binnen de geschiedenis te
vechten om de geschiedenis te behoeden voor dat deel van de mens dat
niet zijn eigenlijke territorium is. Dat is alles wat ik hier te zeggen
heb. De essentie van dit artikel zou je als volgt kunnen samenvatten:
Moderne naties worden door machtige krachten langs wegen van macht en
dominantie voortgedreven. Ik zal niet zeggen dat deze krachten
bevorderd of dat ze belemmerd moeten worden. Zij hebben onze hulp
nauwelijks nodig en op dit moment lachen ze om pogingen hen te
verhinderen. Zij zullen dus doorgaan. Maar ik wil alleen deze
eenvoudige vraag stellen: wat als deze krachten uiteindelijk doodlopen,
wat als die logica van de geschiedenis, waarop zovelen zich verlaten,
een dwaallicht blijkt te zijn? Wat als onze kleinkinderen, ondanks twee
of drie wereldoorlogen, ondanks de opoffering van een paar generaties
en een heel waardensysteem - verondersteld dat zij overleven - zich
niet dichter bij een wereldgemeenschap zijn gekomen? Het zou best
kunnen dat de overlevenden van zo'n ervaring te zwak zijn om hun eigen
lijden te begrijpen. Aangezien de krachten hun eigen gang gaan en omdat
het onvermijdelijk is dat zij daarmee doorgaan, is er geen reden
waarom sommigen van ons niet de taak op zich zouden nemen om, door het
apocalyptische verschiet dat zich voor ons uitstrekt heen, een
bescheiden oplettendheid in leven te houden die, zonder de pretentie te
hebben alles op te lossen, er doorlopend op voorbereid is om wat
menselijke betekenis te geven aan het leven van alledag.
Het belangrijkste dat de mensen zorgvuldig zouden moeten afwegen is de
prijs die ze moeten betalen..... Alles wat ik vraag is dat wij,
temidden van een moordzuchtige wereld, het met elkaar eens zijn dat wij
ons moeten bezinnen over de moord en dan een keuze maken. Daarna kunnen
we een onderscheid maken tussen diegenen, die de consequenties
aanvaarden van het feit dat ze zelf moordenaars of medeplichtigen van
moordenaars zijn en diegenen die dat met alle macht en inzet weigeren.
Aangezien deze vreselijke scheidslijn in feite bestaat, zal het een
winstpunt zijn als die duidelijk gemarkeerd zou worden. Verspreid over
vijf continenten zal zich in de komende jaren een eindeloos gevecht
afspelen tussen geweld en overreding, waarbij vanzelfsprekend de eerste
duizend keer meer kans op succes heeft dan de laatste. Maar ik heb
altijd op het standpunt gestaan, dat hij die zijn hoop baseert op de
menselijke natuur een dwaas is en hij die vanwege de omstandigheden
opgeeft een lafaard is. En van nu af aan zal de enige eerbare weg zijn
om alles in te zetten op één ontzagwekkende weddenschap: dat woorden machtiger zijn dan munitie.
* * *
|