Home
Étienne de La Boétie
Sarlat 1 november 1530
– Germignan 18 augustus 1563
Manuscript van Claude Mesme,
Graaf van Avaux,
die na de dood van de schrijver in 1563,
in het bezit van een exemplaar kwam
HET
VERTOOG OVER DE VRIJWILLIGE
ONDERDANIGHEID
of
TEGEN ÉÉN
Oorspronkelijk manuscript uit
1546 overgezet in eigentijds Frans
door CHARLES TESTE
in 1836
Geschreven tussen 1546 en 1555
Eerste, gedeeltelijke, publicatie in 1574
In zijn geheel gepubliceerd in 1576
Met een voorwoord door Adolphe Rechastelet
VOORWOORD
Ik wil, broeder en lezer, een paar woorden tot u richten, wie
gij ook zijt, wat verder uw plaats in deze wereld is en wat uw
persoonlijke mening ook moge zijn; want ofschoon men gewoonlijk en
spreekwoordelijk
zegt dat alle neven geen broeders zijn moet men ondanks het
feit dat in deze wereld recht en onrecht, onderscheidingen en
gevangenisstraffen, voorrechten en verboden, rijkdom en armoede, zo
zonderling zijn verdeeld, ondanks alles goed begrijpen, dat wij over
het geheel genomen (in globo) in wezen allemaal broeders in
Christus zijn. Lamennais heeft dat met zo’n welsprekende woorden
gezegd
en aangetoond, dat die de vervloekte machinerie, die men de pers
noemt, dat nooit en te nimmer kan evenaren.
Denk nu niet dat ik, door u aan te spreken met broeder, op
deze manier met dit voorwoord begin om u te vleien. Vleien is niet mijn
sterkste kant en ik heb door mijn openhartigheid, in deze
huichelachtige en leugenachtige tijd, mijn handen al vaker gebrand. Ik
maak het misschien nog erger door daar een boek aan toe te voegen, dat
niet van mij is, en wat ik, ongetwijfeld veel te roekeloos, doe om het
weer een jeugdig aanschijn te geven en om lucht te geven aan de oude,
maar onverwoestbare waarheden, die het bevat.
Ik zou willen dat ik u mijn grote verrassing zou kunnen
duidelijk maken, die ik heb ervaren bij het uitvoeren dit voornemen,
waar ik lang over heb nagedacht, voor ik het heb durven uitvoeren. Ik
ben al oude
man en heb zelf nooit iets geschreven. Ben ik daarom dommer dan al die
anderen die dikke boeken hebben geschreven, waar men geen enkele
verbeelding in aantreft? Ik denk het niet. Maar ik heb op geen enkele
school onderricht ontvangen, noch op het gymnasium, maar ik heb mijzelf
door te lezen ontwikkeld. Gelukkig heb ik mij nooit tot slechte boeken
aangetrokken gevoeld maar het lot is mij gunstig geweest, zodat mij
alleen maar goede boeken in handen zijn gevallen. Wat ik daarin heb
gevonden, heeft ervoor gezorgd dat al de flauwiteiten, beuzelarijen en
schandelijkheden, waar die slechte boeken vol mee staan, onverdraaglijk
voor mij zijn geworden. Ik heb die oude moralisten leren waarderen, die
op een zo ongekunstelde, zo openhartige en zo meeslepende manier,
zoveel mooie en goede dingen hebben geschreven, dat het
verbazingwekkend is, dat hun boeken, die toch hun uitwerking niet
hebben gemist, niet eerder zijn geschreven. Het nieuwe, in de
geschriften van tegenwoordig, heeft mij nooit aangestaan, omdat het
volgens mij niet nieuw is, en er eigenlijk niets in staat, dat door
onze goede voorgangers niet al eerder en veel mooier is gezegd. Waarom
dan iets nieuws schrijven, als het oude al zo goed, zo duidelijk en zo
zuiver is, vraag ik me steeds af? Waarom zou ik die dan niet lezen; zij
bevallen mij zo goed, maar hoe kan het dan dat niet bij iedereen het
geval is? Een paar keer heb ik, alleen bij wijze van proef, een aantal
stukken voorgelezen aan mensen, die het ongeluk hadden dat zij zelf
niet konden lezen. Ik was daar opgetogen over. Je had eens moeten zien
hoe verbaasd ze waren tijdens het luisteren. Die lectuur was voor hen
echt een feestmaal. Zij namen het zo goed mogelijk in zich op.
Weliswaar kon ik het niet nalaten het hen zo goed mogelijk uit te
leggen, omdat de echte betekenis soms verborgen is onder de oude taal,
die helaas niet meer van deze tijd is. Zo ben ik op het idee gekomen,
dat mij thans bezighoudt.
Maar hoe vaak heb ik, hoe vastbesloten ik ook was met mijn
onderneming, het werk terzijde moeten leggen, omdat ik namelijk merkte,
dat ik elke keer het werk weer verknoeide, en het, alsof ik de muren
van het huis sausde, geweld aandeed. Je zult mij dan ook, beste lezer,
nooit dankbaar genoeg kunnen zijn voor de moeite bij de uitvoering van
een zo ondankbaar werk, dat ik alleen maar door zelfopoffering heb
kunnen doorzetten, want ik ben er innerlijk van overtuigd, dat het
gerecht dat ik u opdien, nogal ondermaats is, alleen al omdat ik het
aan uw smaak heb aangepast. Dat heeft mij echt verdriet gedaan, net als
een kleermaker moet ervaren, die vol geestdrift voor de fraaie Griekse
en Romeinse kleding, die de grote Talma zo in zwang heeft gebracht in
onze theaters, toch verplicht is, omdat hij aan de grillen van de mode
moet voldoen, om de armzalige kledingstukken te vervaardigen, waar wij
ons mee toetakelen. Hij geeft ons tenminste waar voor ons geld; hij
oefent zijn beroep uit om te leven, en ik heb alleen in uw belang deze
vermoeiende en hachelijke bewerking op mij genomen. Ik zal geen spijt
hebben van mijn tijd en moeite, als ik het enige doel bereik, dat
steeds voor ogen heb en zal houden.
In plaats van lang uit te wijden over een onderwerp, waar een
goede bedoeling toereikend voor is, lijkt het mij, dat ik het, zoals u
mij misschien zult zeggen, om deze vermetele euveldaad te
rechtvaardigen,
met u moet hebben, over de verdienste van de schrijver, waarvan ik u de
oude spruit in een nieuwe omhulling ga aanbieden: hem verdedigen, zijn
talent prijzen, zijn belang ophemelen, zijn roem opschroeven, zijn
voorbeeld bewieroken, dat doen onze geleerde mensen dagelijks op de
Academies, niet tegenover hun huidige medebroeders, want die verslinden
elkaar uit afgunst, maar tegenover hun overleden medebroeders. Dat is
de taak waartoe elk nieuw lid van de Academie ten opzichte van de
overleden leden is verplicht, bij zijn toelating tot die zogenaamde
tempel der wetenschappen, waar allerlei talenten eerder worden
begraven, dan dat zij zich aan elkaar laven, en dat men zeer terecht
met de naam het campo santo van onze litteraire glorie zou
kunnen betitelen. Maar is het aan mij, armzalige, om die schrijvers van
holle frasen na te doen, die producenten van lofreden op bestelling,
die zij zo hoogdravend opdissen? Het komt niet omdat ik een beter
onderwerp heb dan zij hebben, want ik zou u in een paar woorden een
portret van mijn schrijver kunnen schetsen en het u op een
niet-academische, maar kort en bondige manier kunnen vertellen: "Hij
leefde als een Cato, en stierf als een Socrates." Maar ik kan verder
niet op andere bijzonderheden ingaan en op welke manier ik ook over die
goede Etienne de la Boétie zou spreken, ik zou hem altijd
vreselijk tekort doen. Ik laat u dus liever met hem kennismaken door
heel
eenvoudig te wijzen op wat zijn goede vriend Montaigne in een van de
hoofdstukken van zijn boek, Over de vriendschap, heeft
gezegd, door daar enkele passages uit zijn brieven te weer te geven,
waarin deze grote geest, deze diepzinnige moralist, deze wijze filosoof
ons verhaalt over het deugdzame leven en vredige sterven van de La
Boétie. Ik hoop dat u mij, na het lezen van die passages,
dankbaar zult
zijn voor het feit dat ik mij heb bezig gehouden met het actualiseren
van het werk van de La Boétie, en dat u zelfs toegeeflijk zult
zijn
voor de onvolmaaktheden, van wat ik u van harte aanbied. Geef het een
goed onthaal, meer voor uzelf, dan voor mij.
1836
Uw broeder in Christus en Rousseau,
ADOLPHE RECHASTELET
Homerus vertelt dat Odysseus ooit in het openbaar tegen de
Grieken zei:
"Het is niet goed om meerdere meesters te hebben; wij kunnen
er beter maar één hebben; één meester,
één koning."
Had hij maar alleen maar gezegd: "Het is niet goed om
meerdere meesters te hebben", dat was meer dan genoeg geweest. En
terwijl het meer terecht was geweest als hij had gezegd, dat de
overheersing
door meerdere personen niet goed kan zijn, omdat de macht van een
enkeling, vanaf het moment dat hij de titel van meester grijpt, streng
en weerzinwekkend is, voegt hij daar het tegenovergestelde aan toe:
"We kunnen maar beter één meester
hebben…"
Misschien moeten wij het Odysseus vergeven, dat hij die
woorden aanpaste, die hij destijds gebruikte om de opstand van het
leger tot bedaren te brengen: ik denk, dat hij zijn uitspraak eerder op
de
omstandigheden afstemde dan op de waarheid. Maar is het in wezen niet
uiterst beroerd om onderworpen te zijn aan een meester, van wie men
nooit zeker weet of hij goed is, en die altijd slecht kan zijn, als hij
dat wil? En is het niet zo, dat gehoorzamen aan meerdere meesters,
evenzoveel maal uiterst ongelukkig zijn betekent?
Ik wil het nu niet hebben over de vraag, die al zovaak is
opgeworpen, namelijk "of de republiek al dan niet is te verkiezen boven
de monarchie". Als ik die vraag ter discussie wil stellen, moet ik
eerst weten, zelfs voordat ik zelf heb uitgezocht welke positie de
monarchie moet innemen onder de verschillende manieren om
gemeenschappelijke zaak te dienen, of die eigenlijk wel een plaats
verdient. Want het is moeilijk te geloven, dat er iets
gemeenschappelijks is aan een regering, waarin alles maar aan
één persoon toebehoort. Maar laten wij die
vraag, die een aparte behandeling verdient, en die allerlei politieke
ruzies uitlokt, tot een andere keer bewaren.
Op dit moment wil ik alleen begrijpen, hoe het komt dat
zoveel mensen, zoveel steden en zoveel volkeren soms een enkele tiran
volkomen
steunen, die niet meer macht heeft, dan zij hem hebben toebedeeld, die
hen niet meer schade kan berokkenen, dan zij willen verdragen, en die
hen geen enkel kwaad kan berokkenen, als zij dat niet liever door hem
willen ondergaan, dan dat zij hem tegenspreken. Eigenlijk een
verbazingwekkende zaak – en toch zo normaal, dat het eerder
bedroevend
is, dan verbazingwekkend -, als men miljoenen en miljoenen erbarmelijk
onderdrukte mensen ziet, blindelings gebogen onder een beklagenswaardig
juk, zonder dat zij door een overmacht worden gedwongen, maar omdat zij
verrukt en als het ware zijn betoverd alleen al door de naam van die
ene, waarvan zij niets hebben te duchten – omdat hij alleen is
– en
waar zij niet van hoeven te houden – omdat hij ten opzichte van
hen onmenselijk en wreed is. Dat is echter de zwakheid van de mensen:
gedwongen om te gehoorzamen, verplicht om besluiteloos te zijn en
onderling verdeeld, kunnen zij niet altijd de sterksten zijn. Dus als
een volk, geketend door wapengeweld, is onderworpen aan de macht van
een enkeling – zoals de stad Athene aan de overheersing door
dertig tirannen -, is het niet verwonderlijk dat het onderdanig is,
maar die
onderdanigheid is wel deerniswekkend. Het is dus beter om daar niet
verbaasd over te zijn, en dat niet te betreuren, maar om die ellende
geduldig te dragen en zijn krachten te sparen voor toekomstige
gelegenheid.
Wij zitten zo in elkaar, dat de gewone
vriendschapsverplichtingen
een groot deel van ons leven in beslag nemen. De deugd in ere houden,
goede daden waarderen, erkentelijk zijn voor ontvangen weldaden, en
altijd ons eigen welzijn matigen om de achting en gunst vergroten van
hen die van ons houden, en die het verdienen om lief te hebben, is
allemaal heel natuurlijk. Dus als de inwoners van een land in hun
midden een van die zeldzame mensen hebben gevonden, die herhaaldelijk
blijk heeft gegeven, van een grote vooruitziende blik om hen te
beschermen, van een grote dapperheid om hen te verdedigen, van een
grote zorgvuldigheid om het te regeren; en als zij er op den duur aan
wennen om hem te gehoorzamen en zelfs zoveel vertrouwen in hem
schenken, dat zij hem een zekere oppermacht toekennen, weet ik niet of
het wel verstandig is om hem weg te halen van een positie waarin hij
goed werk verrichtte om hem vervolgens in een positie te plaatsen,
waarin hij kwaad kan doen; het lijkt inderdaad vanzelfsprekend en
redelijk om welwillend te zijn ten opzichte van iemand die ons zoveel
voorspoed heeft gebracht en geen kwaad van hem te vrezen.
Maar mijn hemel, wat is dat nou? Hoe moeten wij die slechte
eigenschap noemen, die vreselijk slechte eigenschap? Is het niet
beschamend om talloze mensen te zien, die niet alleen gehoorzamen, maar
kruipen, die niet worden bestuurd, maar worden getiranniseerd, die geen
bezit hebben, geen ouders, geen kinderen en zelfs niet de beschikking
over hun eigen leven hebben? Kijk hoe ze lijden onder plunderingen,
roof, wreedheden, en niet van een leger, niet van een horde barbaren,
waartegen iedereen zijn eigen leven met zijn eigen bloed moet
verdedigen, maar van een enkeling! Geen Mirmidon, maar een onbeduidend
mannetje, vaak het lafste, het meest nietswaardige en meest verwijfde
van het volk, dat nooit de kruitdampen van het slagveld heeft geroken,
noch het zand van het toernooiveld heeft betreden, dat niet alleen
onbekwaam is om mensen te besturen, maar niet eens in staat is om het
geringste ouwe wijf te bevredigen! Moeten wij dat nou lafheid noemen?
Moeten wij die mensen, die onder een dergelijk juk buigen, verwerpelijk
en laf noemen? Dat twee, drie of vier mensen zwichten voor een
enkeling, is vreemd, maar wel mogelijk; men zou dan terecht kunnen
zeggen: dat is gebrek aan moed. Maar dat honderd, duizend mensen zich
door een enkeling laten onderdrukken, kun je dan nog zeggen, dat zij
hem niet durven aan te pakken, of dat zij dat niet willen, en dat dat
niet van lafheid getuigd, maar eerder van verachting of minachting?
Ten slotte, als men niet honderd, niet duizend mensen ziet,
maar honderd naties, duizend steden, een miljoen mensen, die niet de
persoon
durven aanvallen en vermorzelen, die hen allemaal, zonder uitzondering,
als lijfeigenen en slaven behandelt, hoe moeten we dat dan noemen? Is
dat lafheid? Maar aan alle ondeugden zijn grenzen, die zij niet kunnen
passeren. Twee mensen en zelfs tien, kunnen best voor een enkele
persoon bang zijn; maar dat duizend, een miljoen mensen en duizend
steden zich niet tegen een enkele persoon verdedigen! Nou! is dat niet
alleen maar lafheid? Maar zover gaat lafheid niet, net zomin als
dapperheid van een enkele persoon bij de bestorming van een fort, bij
de aanval van een leger of bij de verovering van een koninkrijk. Wat is
dat dan voor monsterlijke ondeugd, die zelfs de naam van lafheid niet
meer verdient, die op geen enkele manier in woorden is uit te drukken,
die de natuur loochent en die de taal weigert te benoemen?…
Stel vijftigduizend gewapende mannen tegenover elkaar op;
stel ze in slagorde op en laat ze met elkaar het gevecht aangaan; aan
de ene
kant, de vrijen, die om hun vrijheid vechten, aan de andere kant de
mensen, die hen de vrijheid willen ontnemen. Wie denk je dat zullen
overwinnen? Wie denk je dat de strijd dapperder aangaan? Zij, voor wie
de beloning het handhaven van hun vrijheid zal zijn, of zij die als
soldij voor de klappen die ze geven en krijgen, alleen maar
onderdanigheid aan iemand anders wacht? De mensen aan ene kant hebben
steeds het geluk van hun vroegere leven voor ogen en de verwachting van
eenzelfde vreugde voor de toekomst. Zij staan minder stil bij de
tijdelijke inspanningen en ellende van het gevecht, dan bij de
kwellingen die zijzelf, hun kinderen en heel hun nageslacht zullen
moeten verduren als ze worden overwonnen. De enige prikkel, die de
anderen hebben, is hebzucht, die bij gevaar meteen verdwijnt, en
waarvan de onechte vurigheid vrijwel meteen uitdooft in het bloed van
hun eerste verwonding. Wat gaf aan een zo gering aantal Grieken, bij de
zo beroemde veldslagen van Miltiades, van Leonidas, en van
Themistocles, die tweeduizend jaar geleden plaatsvonden en die thans
nog zo vers in de boeken en de herinnering van de mensen voortleven,
alsof ze pas onlangs in Griekenland, voor het welzijn van Griekenland
en als voorbeeld voor de hele wereld hebben plaatsgevonden, niet de
macht, maar de moed om tegen die geduchte vloten, waarvan de zee
nauwelijks het gewicht kon dragen, te strijden en om zoveel volkeren te
overwinnen, dat alle Griekse soldaten bij elkaar, nog niet eens het
aantal aanvoerders, waarover de vijandelijke legers beschikten, hadden
kunnen leveren? Maar in die roemrijke dagen ging het dan ook minder om
de veldslag van de Grieken tegen de Perzen, dan om de overwinning van
de vrijheid op de slavernij, om de bevrijding uit de slavernij.
De verhalen over de dapperheid waarmee de vrijheid de mensen
bezielt, die haar verdedigen, zijn inderdaad buitengewoon! Maar wat zie
je overal en elke dag weer gebeuren? Dat een enkel iemand
honderdduizend steden met grof geweld onderdrukt en hen van hun
vrijheid berooft. Wie zou dat nou geloven, als dat alleen maar een
praatje zou zijn en het niet telkens en onder onze eigen zou gebeuren?
En als dat bovendien alleen maar in ver verwijderde streken zou
gebeuren en men zou ons dat komen vertellen, wie van ons zou dan niet
denken dat zo’n verhaal alleen maar uit de lucht gegrepen en
verzonnen
was?
En toch is het niet nodig om zo’n enkele tiran te
bestrijden
of neer te slaan. Het is zelfs niet nodig om je daar tegen te
verdedigen.
Hij verslaat zichzelf wel, als het volk niet meer instemt met zijn
onderdanigheid. Het gaat er niet om, om hem iets te ontnemen, maar om
hem niets meer te geven. Als een land, als het dat wil, alleen maar
geen enkele moeite meer voor zijn eigen welzijn doet, als het zelf
alleen maar niet meer aan zijn eigen ondergang meewerkt. Het zijn dus
de volkeren zelf, die zich laten, of beter nog, doen knevelen, want als
ze alleen zouden weigeren om onderdanig te zijn, zouden ze hun ketenen
verbreken. Het is het volk zelf, dat zich tot slaaf laat maken en dat
zijn hoofd in de strop steekt; dat de vrijheid opgeeft en het juk
opneemt, terwijl het zelf de keuze heeft tussen onderworpen of vrij te
zijn; dat instemt, dat instemt met zijn ellende, sterker nog, het zelf
opzoekt. Als het iets zou kosten om de vrijheid te herwinnen, zou ik er
bij het volk niet op aandringen, hoewel het de mens het meest ter harte
zou moeten gaan om zijn natuurlijke rechten weer te verkrijgen en, als
het ware, van dier weer mens te worden. Maar toch verlang ik zo’n
grote
durf niet van hem; ik zou zelfs niet willen, dat hij naar, ik weet niet
wat voor, zekerheid zou streven om een rustiger leven te leiden. Maar
wat dan? Als men om de vrijheid te willen hebben, die alleen maar hoeft
te verlangen, als er niets anders nodig is dan een eenvoudig willen,
zou er dan ook maar een volk ter wereld zijn, dat zou vinden dat het
teveel zou kosten om die vrijheid door een eenvoudig verlangen te
kunnen verwerven? En wie zal er vrijwillig spijt van hebben als hij een
goed nastreeft, dat hij ten koste zijn eigen bloed moet vrijkopen, als
louter het verlies daarvan elk eerzaam mens een bitter leven oplevert
en de dood een oplossing is? Zoals het vuur uit een klein vonkje groeit
en steeds heviger wordt, en hoe meer hout het vindt, hoe verwoestender
het wordt, toch verteert het zichzelf en dooft uiteindelijk uit, als
men er geen hout opgooit, zo is het ook dat, hoe meer de tirannen
plunderen, hoe meer ze eisen; hoe meer ze verwoesten en vernietigen en
hoe meer men ze geeft, hoe meer men ze overlaadt; zij nemen daarmee in
kracht toe en zijn steeds meer geneigd om alles te vernietigen en te
verwoesten. Maar als men hen niets meer geeft, als men hen niet meer
gehoorzaamt, staan zij, zonder slag of stoot, met lege handen en
verslagen. Net als een boom, die van zijn wortels geen vocht of voedsel
meer krijgt, spoedig alleen maar uitdroogt en doodgaat.
Een ondernemend mens vreest geen enkel gevaar, als hij het
goede wil verwerven, een harde werker is geen moeite teveel. Alleen de
lafaards en afgestompten kunnen noch het kwaad verdragen, noch het
goede terugwinnen, waar zij alleen maar naar snakken. De kracht om
daarnaar te streven, is hen door hun eigen lafheid ontnomen. Hen rest
nog slechts het aangeboren verlangen om het te bezitten. Dat verlangen,
dat aangeboren willen, dat wijzen en dwazen, dapperen en lafaards
gemeen hebben, doet hen al die dingen wensen die hen gelukkig en
tevreden maken. De mensen zijn echter zelfs niet bij machte, en ik weet
niet waarom, om dat ene te wensen, namelijk de vrijheid, dat grote en
kostbare goed! Als dat is verloren, volgt alleen maar ellende, en
zonder vrijheid verliest al het andere goede, smaak en kraak. Het lijkt
wel alsof de mensen de vrijheid alleen maar verachten, want als zij het
zouden willen, zouden zij haar bezitten. Het is alsof zij weigeren om
die kostbare overwinning te behalen, omdat dat te gemakkelijk is.
Armzalige mensen, dwaze volkeren en naties, hardnekkig in
jullie kwaad en blind voor jullie welzijn! Jullie laten je onder je
eigen ogen
het mooiste en zuiverste van jullie verdiensten afnemen, jullie laten
je akkers plunderen, en jullie huizen verwoesten en leegstelen van de
oude meubels van jullie voorvaderen! Jullie leven op een manier, die
niets voor jullie zelf overlaat. Het lijkt wel of jullie het voortaan
als een groot geluk beschouwen, als men jullie slechts een deel van
jullie eigen bezittingen, jullie gezinnen en jullie leven overlaat. En
al die schade, al die ellende en uiteindelijke verwoesting, wordt
jullie niet door vijanden aangedaan, maar alleen maar door die ene
vijand, door die ene persoon, die jullie zelf hebben gemaakt tot wat
hij is, voor wie jullie zo dapper ten strijde trekken, en voor wiens
ijdelheid jullie bereid zijn om elk moment de dood te tarten. Toch
heeft die meester ook maar twee ogen, twee handen en een lijf en niets
meer dan de minste van de talloze inwoners van jullie steden. Wat hij
meer heeft, zijn de middelen om jullie te vernietigen, die jullie hem
zelf hebben verschaft. Waar zou hij die ontelbare spionnen vandaan
moeten halen, die jullie bespieden, als het niet uit jullie eigen
gelederen zou zijn? Hoe komt hij aan zoveel handen om jullie te slaan,
als hij die niet aan jullie zou kunnen ontlenen? Zijn de voeten waarmee
hij jullie steden plattrapt, niet jullie eigen voeten? Heeft hij een
ander macht over jullie, dan jullie eigen macht? Hoe zou hij op jullie
durven afstormen, als er niet een geheime verstandhouding met jullie
zou bestaan? Wat voor kwaad zou hij jullie kunnen berokkenen, als
jullie niet zelf de helers zouden zijn van de rover die jullie
besteelt, de medeplichtigen van de moordenaar, die jullie doodt en de
verraders van jullie zelf? Jullie zaaien jullie akkers, om ze door hem
te laten verwoesten; jullie meubileren en vullen jullie huizen zodat
hij zijn hebzucht kan verzadigen; jullie voeden jullie zonen op, zodat
hij er soldaten (wat zijn ze toch gelukkig!) van kan maken en hen naar
de slachtbank kan voeren; zodat hij van hen knechten van zijn hebzucht
en uitvoerders van zijn wraak kan maken. Jullie sloven je uit, zodat
hij kan baden in genot en zich kan wentelen in zijn smerige geneugten.
Jullie verzwakken jezelf, zodat hij sterker en harder wordt en jullie
teugel steeds strakker trekt. En toch zouden jullie van al die schande,
die zelfs de beesten niet zouden pikken, als ze die zouden voelen,
kunnen bevrijden, zelfs zonder dat jullie het zouden proberen, als
jullie het maar zouden proberen te willen.
Wees dus vastbesloten om niet meer onderdanig te zijn en
jullie zullen vrij zijn. Ik vraag jullie niet om tegen hem in te gaan
of zijn
gezag te ondermijnen, maar alleen om hem niet meer te steunen, en
jullie zullen zien, hoe zo’n grote kolos, waarvan men het
voetstuk
heeft verbrijzeld, onder zijn eigen gewicht ineenstort en in stukken
breekt.
De artsen zeggen dat het tevergeefs is om ongeneeslijke
wonden te proberen te genezen, en misschien vergis ik mij, als ik
adviezen zou
willen geven aan een volk, dat lang geleden elk besef van de ellende,
die het wordt aangedaan, lijkt te hebben verloren en niet eens zijn
pijn meer voelt – wat eigenlijk aangeeft dat het doodziek is.
Laten wij
dus proberen te ontdekken, hoe dat mogelijk is, hoe die hardnekkige wil
om onderdanig te zijn, zo diep is geworteld, dat men zou kunnen denken
dat zelfs de vrijheidsliefde iets onnatuurlijks zou zijn.
Op de eerste plaats staat het volgens mij buiten kijf, dat
als wij volgens de rechten, die wij van nature bezitten, en volgens de
voorschriften die de natuur ons heeft ingeprent, zouden leven, wij
vanzelfsprekend gehoorzaam zouden zijn aan onze ouders en gebonden aan
de rede, maar zonder ook van maar iemand slaaf te zijn. Ieder van ons
herkent bij zichzelf vanzelfsprekend de geheel instinctmatige drang om
zijn vader en moeder te gehoorzamen. Ik geloof niet dat ik mij vergis,
als ik zeg over de vraag of de rede bij ons al dan niet is aangeboren
–
een vraag, waar op de universiteiten uitgebreid over is geredetwist en
die uitvoerig door alle filosofische scholen is behandeld - dat er in
onze ziel een kiem van de rede aanwezig is. Die kiem, die door goede
raadgevingen en goede voorbeelden wordt verwarmd, doet in ons de deugd
ontstaan, terwijl aan de andere kant die kiem juist door ondeugden, die
maar al te vaak opdagen, de mist ingaat. Maar als er voor iedereen iets
helder en duidelijk is, en dat niemand kan ontkennen, dan is dat het de
natuur, de dienares van God, de weldoenster van de mensen, ons allemaal
gelijk heeft geschapen en ons als het ware in dezelfde gietvorm heeft
gegoten, om ons te laten zien dat wij allemaal gelijk zijn, of liever,
broeders. En als de natuur, bij de verdeling van haar gaven, bij
sommigen meer kwistig is geweest met lichamelijke of geestelijke gaven,
dan bij anderen, heeft zij in ieder geval nooit kunnen willen, dat wij
in deze wereld, als in een slagveld terecht zouden komen, en heeft zij
niet de sterkeren en slimmeren, als gewapende struikrovers het bos
ingestuurd, om de zwakkeren op te jagen. Laten wij liever aannemen, dat
zij, door aan de een, een groter deel en aan de ander een kleiner deel
toe te bedelen, dat heeft bedoeld om bij hen onderling een broederlijke
genegenheid te laten ontstaan en hen in staat te stellen om die te
beoefenen, omdat de ene groep het vermogen heeft om te helpen en de
andere de behoefte heeft om hulp te ontvangen. Maar omdat die goede
moeder aan ons allemaal de hele aarde heeft gegeven om op te
verblijven; omdat zij ons allemaal onder hetzelfde dak heeft
gehuisvest; omdat wij allemaal uit hetzelfde deeg zijn
gekneed, opdat iedereen zichzelf in zijn buurman, als in een spiegel,
kan herkennen; omdat zij ons allemaal heeft begiftigd met de
prachtige gave van de stem en het woord, zodat wij dichter tot elkaar
kunnen komen en kunnen verbroederen, en wij door het onderlinge contact
en het uitwisselen van onze gedachten, tot een overeenstemming van
gedachten en een gemeenschappelijke wil kunnen komen; omdat zij met
alle middelen heeft geprobeerd om de banden van ons verbond, van onze
gemeenschap, te vormen en te versterken; omdat zij in alles heeft laten
zien, dat zij niet alleen wilde dat wij ons verenigden en niet alleen
dat wij als het ware één geheel zouden zijn: hoe zouden
wij er dan dus
ook maar één moment aan kunnen twijfelen, dat wij allemaal
van nature vrij zijn, omdat wij immers allemaal gelijk zijn?
Het kan toch in niemands hoofd opkomen, dat de natuur, die ons eerst allemaal
in hetzelfde gezelschap heeft geplaatst, heeft gewild dat
sommigen in slavernij zouden verkeren.
Het is, om de waarheid te zeggen, echter vrij zinloos om je
af te vragen of de vrijheid wel natuurlijk is, want geen enkel schepsel
kan
onderworpen worden gehouden, zonder hem groot onrecht aan te doen: het
is volstrekt juist, dat niets ter wereld meer strijdig is met de
natuur, dan onrechtvaardigheid. Wat valt daar verder over te zeggen?
Dat de vrijheid natuurlijk is, en dat wij, volgens mij, niet alleen met
onze vrijheid zijn geboren, maar dat wij ook zijn geboren met een
hartstocht om haar te verdedigen.
En als er toevallig nog mensen zijn die daar nog aan
twijfelen en die zo ontaard zijn, dat zij hun gaven en hun aangeboren
hartstochten
niet als eigen erkennen, dan moet ik hen de eer geven die zij verdienen
en moet ik, als het ware, de wilde dieren de preekstoel ophijsen, om
die mensen over hun eigen natuur en toestand te laten onderrichten. De
dieren, zo helpe mij God, zullen dan, als de mensen willen luisteren,
hen toeroepen: "Leve de vrijheid!" Sommige van die dieren gaan dood als
ze gevangen worden genomen. Zoals een vis die uit het water wordt
gehaald meteen doodgaat, laten zij zich doodgaan omdat zij niet zonder
hun natuurlijke vrijheid kunnen leven. Als de dieren onderling standen
en macht zouden kennen, zouden zij, volgens mij, van de vrijheid een
erezaak maken. Andere dieren, van de grootste tot de kleinste,
spartelen met hun klauwen, hoorns, bekken en poten zo tegen, als je ze
vangt, dat zij daarmee laten zien wat voor waarde zij hechten, aan
hetgeen men hen ontneemt. Eenmaal gevangen, geven zij ons vervolgens
zoveel opmerkelijke tekenen van het feit dat zij zich van hun ellende
bewust zijn, dat je goed kunt zien, dat zij dan eerder wegkwijnen dan
leven, omdat ze nooit genoegen scheppen in onderdanigheid en
onophoudelijk treuren over het verlies van hun vrijheid. Wat zou je
anders van de olifant moeten denken, die, als hij zich tot het uiterste
heeft verdedigd, op het moment waarop hij wordt gevangen, met zijn kop
beukt en met zijn slagtanden bomen vernielt, als niet zijn grote
verlangen om vrij te blijven, zoals hij van nature is, hem de geest en
de slimheid geeft, om met zijn jagers te onderhandelen: om te zien of
hij zich voor ten koste van zijn tanden kan bevrijden en of hij zijn
ivoor als losgeld kan betalen, om weer vrij te komen?
En dan het paard! Dat koesteren wij vanaf zijn geboorte om
het aan gedienstig zijn te wennen. En toch verhinderen onze
liefkozingen niet
dat het op zijn bit bijt en onder zijn sporen steigert, als wij het
willen temmen. Volgens mij wil het daarmee natuurlijk laten zien, dat
het niet goedschiks onderdanig is, maar omdat wij het dwingen. Wat moet
ik daar nog meer van zeggen? "Zelfs de ossen kreunen onder het juk, en
de vogels wenen in de kooi." Ik heb dat vroeger, in mijn vrije
ogenblikken, wel eens in rijm gezegd.
Dus als elk schepsel, dat beseft dat het bestaat, de ellende
van de onderwerping ondervindt en naar vrijheid streeft; als de dieren,
zelfs
die dienstig aan de mens zijn gemaakt, zich niet kunnen onderwerpen,
zonder dat zij vanuit een tegengesteld verlangen hebben
tegengestribbeld, door wat voor ongeluk heeft de mens – die echt
slechts is geboren voor een vrij leven - dan zo kunnen ontaarden, dat
hij de herinnering aan zijn oorspronkelijke toestand en het verlangen
om dat te hervatten, heeft verloren?
Er bestaan drie soorten tirannen. Ik bedoel slechte vorsten.
De eerste zijn in bezit van het koninkrijk gekomen, doordat ze door het
volk zijn gekozen, de tweede door wapengeweld, de laatste door
erfopvolging. Zij die de macht door het oorlogsrecht hebben verworven,
gedragen zich zodanig, dat men goed merkt, dat zij, zoals men zegt, in
een veroverd land huizen. Zij die als koning worden geboren, zijn over
het algemeen geen haar beter. Geboren en gevoed aan de boezem van de
tirannie, zuigen ze met de moedermelk de tirannenaard in en zij
beschouwen de volkeren die aan hen zijn onderworpen, als hun
overgeërfde lijfeigenen. Volgens hun overheersende neiging –
gierig of
verkwistend – gebruiken zij het koninkrijk als hun eigen erfgoed.
Het
lijkt mij, dat iemand die zijn macht van het volk krijgt, acceptabeler
zou zijn; ik geloof dat hij dat ook zou zijn, als hij, zodra hij merkt,
dat hij zo hoog boven de anderen wordt verheven, gevlijd door iets,
waar ik niet van begrijp waarom men dat hoogheid noemt, niet
het ferme besluit neemt, om niet meer af te dalen. Hij beschouwt de
macht, die hij van het volk heeft gekregen, bijna altijd als iets dat
aan zijn kinderen overdraagbaar is. Maar het is inderdaad merkwaardig
als je ziet, hoezeer zij, vanaf het moment dat zij van dat rampzalige
idee overtuigd zijn, de andere tirannen in allerlei ondeugden en
wreedheden, overtreffen. Zij zien geen andere manier om hun pas
verworden tirannie te bevestigen, dan door het verhevigen van de
slavernij en door hun onderdanen zó van hun ideeën over
vrijheid, al is
die nog vers in hun herinnering, te vervreemden, dat die herinnering al
snel volledig uit hun geheugen is gewist. Eerlijk gezegd, zie ik wel
een aantal verschillen tussen de tirannen, maar voor mij is het lood om
oud ijzer: want al bereiken zij op verschillende manieren de troon, hun
manier van regeren is altijd vrijwel hetzelfde. Zij, die door het volk
zijn gekozen, behandelen het als een stier die getemd moet worden, de
veroveraars als een prooi waarop zij alle recht hebben, de opvolgers
als iets geheel natuurlijks.
Naar aanleiding hiervan zou ik de volgende vraag willen
opwerpen. Stel, dat er vandaag zomaar een aantal volstrekt nieuwe
mensen zouden
worden geboren, die niet aan onderwerping waren gewend, noch belust op
vrijheid, en die behalve de naam van het ene en het andere, niets
zouden weten. En stel dan dat men hen de keuze zou bieden om onderdaan
te zijn of in vrijheid te leven, wat zouden zij dan kiezen? Zonder
enige twijfel zouden zij veel liever alleen hun eigen verstand
gehoorzamen, dan aan iemand onderdanig zijn, tenminste als zij niet zo
zouden zijn als de joden in Israël, die zonder reden of dwang,
zelf een
tiran hebben gemaakt. Ik lees hun geschiedenis nooit zonder dat ik
zo’n
grote afschuw krijg, dat ik er bijna onpasselijk van wordt, en mij
bijna verkneukel over alle rampen die hen daardoor hebben getroffen.
Want om te zorgen dat mensen, voor zover er in hen nog een spoortje
mens is overgebleven, zich laten onderwerpen, bestaan er twee
mogelijkheden: óf ze worden gedwongen, óf ze worden
bedrogen. Gedwongen
door vreemde legers zoals Sparta en Athene door de legers van
Alexander, of bedrogen door partijen, zoals de regering van Athene,
voordat die handen van Pisistratus viel. Vaak verliezen zij ook hun
vrijheid doordat ze worden bedrogen, maar daartoe worden zij minder
vaak door een ander, dan door hun eigen verblinding verleid. Zo koos
het volk van Syracuse, destijds de hoofdstad van Sicilië, toen het
aan
alle kanten door vijanden werd aangevallen en alleen maar aan het
onmiddellijke gevaar dacht, zonder in de toekomst te kijken, Dionysus
tot leider en gaf hem het opperbevel over het leger. Het volk had niet
in de gaten, dat het hem zo machtig had gemaakt, zodat deze slimme
bedrieger, toen hij als overwinnaar naar de stad terugkeerde, alsof hij
niet zijn vijanden maar zijn medeburgers had overwonnen, zich eerst tot
bevelhebber, vervolgens tot koning en uiteindelijk van koning tot tiran
uitriep. Het is onvoorstelbaar als je ziet hoe het volk, dat op
zo’n
manier door het bedrog van een verrader wordt onderworpen, ineens in
zo’n volstrekt vergeten van zijn vrijheid vervalt, dat het uit
die
verdoving onmogelijk weer kan ontwaken om die vrijheid te heroveren:
het is zo onderdanig, en is dat zo graag, dat men, als men het ziet,
zou denken, dat het niet alleen zijn vrijheid heeft verloren, maar
bovendien zijn eigen onderdanigheid, om vervolgens af te stompen tot de
meest geestdodende onderdanigheid.
Het is waar, dat de mensen aanvankelijk met geweld werden
bedwongen en overwonnen; maar hun opvolgers, die de vrijheid nooit
hadden gekend,
en zelfs niet wisten wat dat was, waren zonder spijt onderdanig en
deden vrijwillig wat hun vaderen slechts onder dwang deden. Mensen die
dus onder het juk zijn geboren, die in onderdanigheid zijn gevoed en
opgegroeid en niet vooruit keken, stellen zich tevreden met te leven
zoals zij nu eenmaal zijn geboren en denken dat zij geen andere rechten
hebben, noch andere vermogens, dan zij bij hun intrede in het leven
hebben aangetroffen; zij beschouwen de toestand waarin zij zijn geboren
zelfs als hun echte natuur.
Toch is er geen erfgenaam, hoe verkwistend of onverschillig
hij ook moge zijn, die niet op zekere dag bij zichzelf stil blijft
staan, om te
zien of hij wel in het genot is van alle rechten van zijn opvolging en
of men geen inbreuk op zijn rechten of de rechten van zijn voorganger
heeft gemaakt. Maar de gewoonte, die in alles zo’n grote invloed
op
heel ons handelen heeft, heeft vooral het vermogen om ons te leren
onderdanig te zijn en om, net als Mithridates, waarover men vertelt,
dat hij uiteindelijk aan vergif gewend raakte, op den duur zonder
afkeer het bittere vergif van de onderdanigheid te laten slikken. Het
staat buiten kijf, dat de natuur ons aanvankelijk leidt volgens de goed
en slechte neigingen waarmee zij ons geeft begiftigd, maar we moeten
toegeven, dat zij nog altijd minder macht over ons heeft dan de
gewoonte. Want hoe goed onze aard ook is, hij gaat verloren, als wij
hem niet onderhouden, terwijl de gewoonte ons steeds op zijn eigen
manier vormt, ten koste van onze oorspronkelijke neigingen. De zaadjes
van het goede, die de natuur in ons zaait, zijn zo klein en broos, dat
zij niet tegen de minste schok van de hartstochten bestand zijn, noch
tegen de invloed van een opvoeding die ze tegenwerkt. Zo blijven ze
niet goed, verbasteren dan ook gemakkelijk, en ontaarden zelfs, zoals
bij fruitbomen die allemaal hun eigen karakter hebben en dat bewaren
naarmate men ze maar natuurlijk laat groeien, maar die, vanaf het
moment waarop men ze ent, die aanleg verliezen, en volmaakt andere dan
hun eigen vruchten gaan dragen.
Kruiden hebben ook ieder hun eigen karakter, hun eigenheid en
hun bijzonderheden; maar toch verslechteren of verbeteren de kou, weer
en
wind, de bodem of de hand van de tuinman altijd hun goede
eigenschappen. Een plant, die men in het ene land heeft gezien, is in
een ander land vaak onherkenbaar. Wie bij de Venetianen heeft gezien,
hoe een handvol mensen, dat zo vrij leefde, dat niet eens de minste
onder hen koning wilde zijn, allemaal dan ook geboren en opgevoed op
zo’n manier, dat zij geen ander streven kenden, dan om hun
vrijheid zo
goed mogelijk te bewaren, en die vanaf de wieg op zo’n manier
zijn
onderricht en gevormd, dat zij geen greintje van hun vrijheid zouden
willen ruilen voor alle andere menselijke geneugten. Wie dus die mensen
had gezien en vervolgens het grondgebied van iemand, die wij "grote
heer" noemen, had betreden, waar hij mensen zou aantreffen, die slechts
zijn geboren om onderdanig te zijn, en die hun hele leven opgeven om
zijn macht in stand te houden, zou niet geloven, dat die twee volkeren
eenzelfde aangeboren aanleg hebben. Zou hij niet eerder geneigd zijn om
te denken dat hij vanuit een mensenstad in een dierentuin is beland?
Men vertelt dat Lycurgus, de wetgever van Sparta, twee honden
uit hetzelfde nest had opgevoed, die dezelfde melk hadden gedronken. De
een
werd aan de huiselijke haard had gewend en de andere aan het rennen
door de velden, bij het geluid van de hoorn en klaroen. Omdat hij de
inwoners van Lacaedamon wilde laten zien, wat de invloed van de
opvoeding op de oorspronkelijke natuur is, zette hij beide honden
midden op het marktplein en plaatste een schotel soep en een haas
tussen hen in. De ene rende naar de schotel, de andere naar de haas.
Kijk, zei hij, en toch zijn het broers!
Die wetgever wist de Lacedaemoniërs zo’n goede
opvoeding te
geven, dat ieder van hen liever duizend doden stierf, dan dat zij zich
aan een
meester onderwierpen, of andere dan de Spartaanse wetten erkenden.
Ik vind het leuk om hier een verhaal op te halen over de
gunstelingen van Xerxes, de grote koning der Perzen, naar aanleiding
van de Spartanen. Toen Xerxes voorbereidingen trof om heel Griekenland
te onderwerpen, zond hij zijn gezanten naar een aantal steden van dat
land, om te vragen om grond en water – een symbolische manie, die
de
Perzen gebruikten om steden te manen om zich over te geven. Maar hij
hoedde zich ervoor om er geen naar Sparta of Athene te sturen, omdat de
Spartanen en Atheners, waar zijn vader Darius eerder al gezanten met
dezelfde vraag naartoe had gestuurd, hen hadden gegrepen en de een in
de gracht en de andere in de put hadden gegooid met de woorden:
"Vooruit, pak daar maar grond en water en breng het naar jullie vorst."
Die trotse republikeinen tolereerden in wezen niet, dat men, zelfs met
het minste woord, hun vrijheid aanviel. Intussen begrepen de Spartanen,
dat zij, omdat zij zo hadden gehandeld, hun goden hadden beledigd, en
met name Talthybios, de god van de herauten. Om zich met de goden te
verzoenen, besloten zij om twee van hun medeburgers naar Xerxes te
sturen, zodat hij zich, naar eigen goeddunken, op hen zou kunnen wreken
voor de moord van de gezanten van zijn vader.
Twee Spartanen, Sperthies en Bulis, boden zich vrijwillig als
slachtoffer aan, gingen op weg en kwamen aan bij het paleis van de Pers
Hydarnes, stadhouder van de koning van alle steden, die aan de kust
lagen. Hij ontving hen zeer waardig, en na een aantal gesprekken vroeg
hij hen waarom zij de vriendschap van de grote koning zozeer afsloegen.
"Neem een voorbeeld aan mij", voegde hij hen toe, "om te zien hoe de
koning mensen die het verdienen weet te belonen. Neem aan, dat jullie,
als jullie in zijn dienst waren geweest en hij jullie had gekend,
allebei stadhouder van een Griekse stad waren geweest." De
Lacedaemoniërs antwoordden: "Daar kunt u ons, Hydarnes, geen goede
raad
in geven, want als u het geluk had gesmaakt, dat u ons belooft, gaat u
helemaal voorbij aan het geluk, dat wij smaken. U hebt de gunst van een
koning ondervonden, maar u weet niet hoe heerlijk de vrijheid is, en u
weet niets van het geluk dat de vrijheid verschaft. Ach, al had u daar
alleen maar een idee van gehad, dan had u ons aangeraden haar niet
alleen met lans en schild te verdedigen, maar zelfs met hand en tand".
Ook de Spartanen spraken de waarheid, want zij spraken beiden zoals zij
waren opgevoed. Het was voor de Pers immers onmogelijk om een vrijheid
te betreuren, die hij nooit had ervaren, zoals de Spartanen, die de
vrijheid hadden ervaren, zelfs niet konden begrijpen dat men in
slavernij zou kunnen leven.
Cato van Utica ging toen hij nog een kind was en onder de
plak van zijn meester zat, vaak op bezoek bij de dictator Scylla, waar
hij vrije
toegang bij had, meer dankzij de positie van zijn familie dan zijn
bloedverwantschap, dat hen met elkaar verbond. Tijdens die bezoeken was
hij altijd vergezeld van zijn leermeester, zoals het in Rome in die
tijd gebruikelijk was voor kinderen van goede huize. Op een dag merkte
hij dat men in het huis van Scylla, in zijn aanwezigheid of op zijn
bevel, sommige mensen gevangen nam en andere veroordeelde; de een werd
verbannen, de andere gewurgd. De een vroeg om verbeurdverklaring van de
bezittingen van een medeburger, de ander eiste zijn hoofd. Kortom, het
ging er allemaal niet aan toe zoals bij een rechter, maar zoals bij een
tiran; het was eerder een hol van tirannie, dan een heiligdom van
gerechtigheid. Die edele jongeman zei tegen zijn leermeester: "Waarom
geeft u mij geen dolk? Ik zal hem onder mijn mantel verbergen. Ik kom
vaak in de kamer van Scylla, voor hij wakker is…Mijn arm is
sterk
genoeg om de republiek van hem te bevrijden." Dat is een uitspraak, die
een Cato waardig is. Dat is nou een eerste optreden in een leven, dat
in overeenstemming met zijn eervolle dood was. En toch, als je alleen
maar dat feit, zoals het is, vertelt, hoef je niet eens naam en land te
noemen, want het spreekt voor zich. Men zal meteen zeggen: "dat was een
Romeins kind, toen het nog vrij was." Waarom ik dat vertel? Ik beweer
echt niet dat het land en de landstreek er niets mee hebben te maken,
want overal en op alle plekken is de slavernij verfoeilijk voor de
mensen en is de vrijheid hen dierbaar. Maar volgens mij moet men met
mensen, die al bij hun geboorte onder het juk terechtkomen, medelijden
hebben en moet men het hen niet kwalijk nemen en het hen vergeven, dat
zij, omdat zij zelfs nu eenmaal geen zweem van de vrijheid hebben
ervaren en er nooit over hebben horen praten, de ellende van het feit
dat zij slaaf zijn, niet ervaren. Als er een landstreek bestaat, zoals
Homerus vertelt over het land van de Kimeriërs, waar de zon heel
anders
schijnt dan bij ons, en waar die, nadat hij de mensen zes maanden
achter elkaar licht heeft geschonken, hen de andere zes maanden in
duisternis laat vertoeven, is het dan verwonderlijk, dat de mensen die
gedurende die lange nacht worden geboren en die nooit over het licht
hebben horen spreken en die de dag nooit hebben aanschouwd, aan de
duisternis, waarin zij zijn geboren, zijn gewend en niet naar het licht
verlangen?
Men betreurt nooit wat men nooit heeft gehad. Verdriet komt
slechts na blijdschap en de herinnering aan het geluk is altijd
verbonden aan
voorbije vreugde. Het is de mens eigen om vrij te zijn en vrij te
willen zijn, maar hij plooit zich heel gemakkelijk naar de opvoeding
die hem wordt gegeven.
Wij kunnen dus zeggen, dat al raakt de mens aan allerlei
dingen gewend en al worden die voor hem normaal, er toch diep in zijn
hart
alleen datgene overblijft, wat slechts naar eenvoud en
oorspronkelijkheid verlangt. Dus de gewoonte is de belangrijkste reden
van zijn vrijwillige onderdanigheid. Dat is dus wat er
gebeurt met die dappere paarden, die aanvankelijk op hun bit bijten en
het later prettig vinden; de paarden, die nog niet zolang geleden
steigerden onder het prachtige zadel, en die nu in het tuig lopen en
trots als een pauw onder de wapenrusting, die hen bedekt, rondstappen.
Zo maken zij zich wijs dat zij altijd onderdanig zijn geweest
en dat ook hun vaderen zo hebben geleefd. Zij denken, dat zij zich het
bit
moeten laten welgevallen, zij overtuigen zichzelf met allerlei
voorbeelden en ondersteunen dat met het feit dat er al zolang mensen
zijn die over hen heersen.
Maar geeft de tijd het recht om kwaad te berokkenen? En is
een langdurig onrecht juist niet een groter onrecht? Er zijn altijd
bepaalde mensen, moediger en meer bezield dan andere, die de last van
het juk ervaren en het niet kunnen nalaten om dat van zich af proberen
te schudden, die nooit aan de onderdrukking wennen en die, zoals
Odysseus land en zee afzocht om de rook van zijn huis weer te zien,
steeds en onophoudelijk hun aangeboren rechten nooit zijn vergeten en
die hun best doen om die hoe dan ook weer te heroveren. Het zijn mensen
met een scherp verstand en een vooruitziende blik, die zich niet, zoals
de afgestompte onwetenden, tevreden stellen met wat zij aan hun voeten
zien liggen, zonder naar het verleden of de toekomst te kijken. Zij
denken daarentegen juist wel terug aan voorbije zaken, om verstandiger
over het heden te oordelen en de toekomst te voorzien. Het zijn mensen
die van huis uit een goed verstand hebben en dat door studie en
wetenschap nog hebben verbeterd. Het zijn mensen, die als de vrijheid
volledig teloorgegaan is en uit deze wereld is verbannen, zich daar
toch een beeld van kunnen vormen, want omdat zij die vrijheid levendig
ervaren, en in hun geest de kiem ervan hebben gesmaakt en bewaard,
kunnen zij nooit tot onderdanigheid worden verleid, hoezeer men die ook
opsiert.
De grote sultan heeft heel goed begrepen, dat boeken en de
juiste leer, meer dan wat dan ook, de mensen een gevoel van eigenwaarde
geven
en hen leren de onderdrukking te haten. Ik heb dan ook gelezen, dat in
het land dat hij regeert, nauwelijks meer geleerden zijn, dan hij
toestaat. En overal elders blijven, hoe groot het aantal mensen ook is
dat de vrijheid trouw is, de ijver en de toewijding die zij aan de dag
leggen, zonder uitwerking, omdat zij het niet met elkaar eens kunnen
worden. De alleenheersers hebben hen elke vrijheid ontnomen om te
handelen, te spreken en zo goed als om te denken, en daarom blijven zij
in hun streven naar het goede volledig geïsoleerd. Momus had dus
echt
gelijk, toen hij vond dat hij een aanmerking moest maken op de mens die
Vulcanus had vervaardigd, en hem vroeg waarom hij geen venstertje in
het hart had gemaakt, zodat je zijn meest geheime gedachten kon zien.
Er wordt verteld, dat toen Brutus en Cassius het plan hadden
opgevat om Rome te bevrijden (dat wil zeggen, de hele wereld), zij niet
wilden dat Cicero, de grote en bekwame redenaar, zoals er nooit meer
een is geweest, mee zou doen, omdat zij vonden, dat zijn moed veel te
gering was voor zo’n belangrijke onderneming. Zij geloofden wel
in zijn
bereidheid, maar niet in zijn moed. Maar wie de geschiedenis van het
verleden nagaat en de oude annalen doorbladert, zal toch zien, dat
bijna iedereen, die heeft gezien dat zijn land slecht werd bestuurd en
in verkeerde handen was, en met goede bedoelingen, het plan opvatten om
het te bevrijden, daar uiteindelijk gemakkelijk geheel en al in
slaagden en dat de vrijheid hen, voor haar eigen rekening, daarbij te
hulp schoot. Harmodius, en Dion, die aan een zo grootse onderneming hun
bijdrage leverden, brachten het tot een goed einde. Bij dergelijke
heldendaden staat een sterke wil bijna altijd in voor een goede afloop.
Cassius en Marcus Brutus slaagden erin door Caesar te verslaan, om hun
land van de slavernij te bevrijden. Zij stierven weliswaar toen zij
probeerden om de vrijheid terug te brengen, maar roemrijk, want wie zou
in hun leven en in hun dood iets laakbaars durven aanwijzen? Hun dood
was echter een zeer ongelukkige zaak en oorzaak van de volledige
ondergang van de republiek, die volgens mij, samen met hen werd
begraven. De andere pogingen, die sindsdien tegen de Romeinse keizers
zijn ondernomen, waren slechts samenzweringen van wat eerzuchtige
mensen, waar je helemaal geen medelijden mee hoeft te hebben omdat hun
pogingen zijn mislukt en zij tragisch aan hun eind zijn gekomen, omdat
het duidelijk is, dat zij niet de troon omver wilden werpen, maar
alleen kroon wilden onteren, alleen maar de alleenheerser wilden
verjagen en de alleenheerschappij wilden behouden. Want hen betreft,
zou ik helemaal niet willen, dat hun poging was geslaagd, en ik ben
blij dat zij door hun voorbeeld hebben laten zien, dat je voor een
kwalijke onderneming, niet de heilige naam van de vrijheid moet
misbruiken.
Maar om op mijn onderwerp terug te komen, dat ik als het ware
uit het oog heb verloren: de belangrijkste reden waarom de mensen
vrijwillig onderdanig zijn, is omdat zij onvrij worden geboren en in
onderdanigheid worden opgevoed. Hieruit volgt vanzelfsprekend een
tweede reden, namelijk dat mensen onder de heerschappij van
alleenheersers noodzakelijkerwijs laf en zwak worden. Zoals volgens
mij, Hippocrates, de vader van de geneeskunst, dat zo juist in een van
zijn boeken met de titel ‘Over de ziekten’ heeft opgemerkt.
Bij die
rechtschapen man zat het hart op de juiste plaats en dat liet hij
duidelijk zien, toen de koning der Perzen hem met beloften en grote
geschenken voor zich wilde winnen; want hij antwoordde hem vrijmoedig
dat hij het niet met zijn geweten kon verenigen, om zich bezig te
houden met het genezen van barbaren, die de Grieken wilden vernietigen,
en dat hij hen op geen enkele manier van dienst wilde zijn. Wat hij
daarover heeft geschreven, bevindt zich thans nog steeds tussen zijn
andere werken en zal altijd van zijn rechtschapenheid en zijn goede
karakter blijven getuigen.
Het staat dus vast dat men met de vrijheid ook meteen de
dapperheid verliest. Slaven missen het vuur en de volharding in het
gevecht. Het lijkt wel of zij geketend en volkomen afgestompt zijn en
dat zij hun
taak als een soort verplichting volbrengen. Zij voelen in hun aderen
niet het heilige vuur van de vrijheid koken, dat ons het alle gevaar
doet verachten en ons doet verlangen naar een schone en roemrijke dood,
die ons voor altijd temidden van onze medemensen tot eer strekt. Vrije
mensen daarentegen, wedijveren steeds meer onder elkaar, allen voor
iedereen en iedereen voor allen: zij weten dat zij van de ellende van
de nederlaag en het geluk van de overwinning, een even groot deel
zullen krijgen. Maar de onderworpenen, geheel verstoken van moed en
levenslust, zijn laf- en weekhartig en tot geen enkele grote daad in
staat. Dat weten de tirannen heel goed en zij doen dan ook al het
mogelijke om hen steeds meer te verzwakken en laffer te maken.
De geschiedschrijver Xenophon, een van de meest belangrijke
en bewonderde van de Grieken, heeft een klein boekje geschreven, waarin
een dialoog staat tussen Simonides en Hieron, koning van Syracuse, over
de ellende van een tiran. Dat boekje staat vol leerzame en diepzinnige
lessen die, volgens mij, een tijdloze bekoring hebben. Had het God maar
behaagd, dat alle tirannen, die er ooit zijn geweest, dat boekje bij
wijze van spiegel vóór zich hadden gehad. Zij hadden dan
ongetwijfeld
hun eigen gebreken gezien en hadden dan van schaamte gebloosd. Die
verhandeling heeft het over de kommer en kwel, die de tirannen
ondervinden, die, omdat ze iedereen kwaad berokkenen, de hele wereld
moeten vrezen. Hij zegt onder andere dat slechte vorsten buitenlandse
troepen in dienst nemen, omdat zij hun eigen onderdanen, die zij op
duizend manieren slecht hebben behandeld, geen wapens meer durven
geven. Zelfs in Frankrijk zijn er, vroeger vaker dan tegenwoordig, een
aantal goede vorsten geweest, die buitenlandse troepen hebben
ingeschakeld, maar dat was meer om hun eigen onderdanen te beschermen;
zij keken niet, om dat doel te bereiken, op het geld dat die
onderneming vereiste. Dat was, naar men zegt, ook de mening van Scipio,
de Afrikaan, die het belangrijker vond om het leven van
één burger te
sparen, dan dat hij honderd vijanden versloeg. Maar wat vast is, dat de
tiran pas zeker van zijn macht kan zijn, als het zover is gekomen, dat
hij alleen maar waardeloze mensen als onderdaan heeft. Men kan hem
terecht toevoegen wat volgens Terentius, Thrason tegen de
olifantenoppasser zei:
"Denk jij dat je dapper bent,
Omdat je dieren hebt getemd?"
Maar dat foefje om hun onderdanen dom te houden, is nergens
duidelijker geweest dan in het gedrag van Cyrus ten opzicht van de
Lydiërs, nadat hij zich van Sardes, de hoofdstad van Lydië,
meester had
gemaakt en de stinkrijke Croesus, krijgsgevangen had genomen, die zich
had overgegeven en zich aan hem had overgeleverd. Men bracht hem de
tijding, dat de inwoners van Sardes in opstand waren gekomen. Hij zou
ze weer snel hebben kunnen onderwerpen, maar omdat hij hun prachtige
stad niet wilde plunderen en ook geen altijd leger bij de hand wilde
houden om hen in toom te houden, bedacht hij een prachtige oplossing om
de stad weer in bezit te krijgen. Hij vestigde er huizen van plezier,
bordelen en kroegen, liet er spelen houden, en kondigde een verordening
af, die behelsde dat de mensen verplicht waren zich aan al die
ondeugden over te geven. Met die bezetting lukt het zo goed, dat hij
het zwaard daarna niet meer tegen de Lydiërs hoefde op te nemen.
Die
armoedzaaiers vermaakten zich met het bedenken van allerlei spelen zo
goed, dat de Latijnen zelfs van hun naam het woord afleidden, waarmee
zij bedoelden wat bij ons tijdverdrijf heet. Zij noemden dat ludi
als verbastering van Lydi.
Geen enkele tiran heeft expliciet verklaard, dat hij zijn
onderdanen wilde verwijven, maar in werkelijkheid heeft het merendeel
van hen, wat Cyrus openlijk verordende, in het geniep gedaan. Om
eerlijk te zeggen is dat de normale neiging van het onwetende deel van
de mensen die, zoals gewoonlijk, in de steden het meest talrijk zijn:
zij zijn achterdochtig tegenover degene die om hen geeft en hen
toegewijd is, en vol vertrouwen tegenover degene die hen bedriegt en
verraadt. Denk maar niet dat er ook maar één vogel is,
die
gemakkelijker aan de lijmstok blijft hangen, dat er ook maar
één vis
is, die voor het lekkere hapje van de worm, eerder bijt en aan de haak
blijft hangen, dan dat al die volkeren zich, met de geringste
zoetigheid die men hen aanbiedt en laat proeven, meteen laten verleiden
en tot onderworpenheid laten voeren. Het is echt wonderlijk, dat zij
zich meteen zo laten gaan, als men ze maar een beetje kietelt. Het
theater, de spelen, de kluchten, de voorstellingen, de gladiatoren, de
exotische dieren, medailles, schilderijen en meer van dat soort
bedwelmende middelen, waren voor de volkeren uit de oudheid de lokazen
van de slavernij, de prijs voor hun ontnomen vrijheid, het gereedschap
van de tirannie. Dat systeem, deze manier van handelen en deze
verleidingen zijn de middelen die de tirannen uit de oudheid
gebruikten, om hun onderdanen in hun onderdanigheid in te laten slapen.
Zo raakten de afgestompte volkeren, die al dat tijdverdrijf prachtig
vonden en zich vermaakten met ijdel plezier, dat hen verblindde,
onnozel gewend aan het onderdanig zijn, maar nog veel onnozeler dan
kleine kinderen, die leren lezen met behulp van kleurplaatjes.
De Romeinse tirannen gingen daarmee nog verder, doordat zij
vaak feesten organiseerden, waar zij de afgestompte mensen zich lieten
volproppen en hen streelden met hetgeen, waardoor zij zich het meest
gemakkelijk lieten inpalmen: het genot van de maag. Zelfs de meest
snuggere onder hen, had dan ook zijn bord met soep niet in de steek
willen laten om de vrijheid van de republiek van Plato te
verkrijgen. De tirannen waren royaal met het uitdelen van graan, wijn
en geld en het was meelijwekkend om die mensen dan te horen roepen:
"Leve de koning!" Die onnozele halzen hadden niet in de gaten, dat zij
door al die dingen te krijgen, alleen maar een gedeelte van hun eigen
bezit terugkregen en dat de tiran, zelfs dat gedeelte dat zij
terugkregen, alleen maar kon teruggeven, omdat hij hen zelf het eerst
had afgepakt. De man die vandaag zijn geld bijeensprokkelt en de man
die zich tijdens een openbaar feest volpropt en Tiberius en Nero prijst
voor hun vrijgevigheid, en die morgen wordt gedwongen om zijn
bezittingen aan de hebzucht, zijn kinderen aan de wellust, en zelfs
zijn bloed aan de wreedheid van die schitterende keizers af te staan,
zweeg dan als een steen, sprak geen woord, en stond dan net zo roerloos
als een boomstronk. Zo is het onwetende en afgestompte volk altijd
geweest: opgewekt en losbandig bij geneugten, waar het niet fatsoenlijk
aan kan komen en volledig ongevoelig voor onrecht en leed, dat het
redelijkerwijs niet kan dulden.
Ik ken tegenwoordig niemand die, als hij alleen al over Nero
hoort praten, niet beeft bij alleen al het horen van de naam van dat
afschuwelijke monster, dat gemene en gore, wilde beest. Maar toch moet
worden gezegd, dat het befaamde Romeinse volk, hoe weerzinwekkend het
leven van Nero ook moge zijn geweest, na zijn dood, als het terugdacht
aan de spelen en feesten, zo verdrietig was, dat het bijna op rouwen
leek. Dat is tenminste wat Cornelius Tacitus ons verzekert, de zeer
waarheidsgetrouwe schrijver, die alle geloof verdient. En men zal zich
daarover niet verbazen, als men bedenkt, wat datzelfde volk al eerder
bij de dood van Julius Ceasar had gedaan, die alle wetten met voeten
had overtreden en de vrijheid van de Romeinen had beteugeld. Men prees,
volgens mij, in die man vooral zijn menselijkheid, maar die was,
hoezeer men die ook heeft geprezen, voor zijn land rampzaliger dan de
grootste wreedheden van de meest barbaarse tiran, die ooit heeft
geleefd, want in werkelijkheid was het die valse goedheid, die giftige
zachtaardigheid, die voor het Romeinse volk de pil van de
onderdanigheid verguldde. Daarom stapelde dat volk, dat nog steeds de
smaak van zijn feestmalen in de mond en de herinnering aan zijn
overdadigheden in het hoofd had, na zijn dood, op het forum dan ook de
banken op elkaar om ter ere van hem een grote erebrandstapel te bouwen,
en om zijn stoffelijk overschot tot as te laten vergaan; daarna richtte
het voor hem, als Vader des vaderlands, een zuil op (die inscriptie
staat dus ook op het kapiteel); en uiteindelijk bewees het volk hem bij
zijn dood meer eer, dan het ooit aan iemand anders tijdens zijn leven
had bewezen, behalve aan degenen die hem hadden vermoord.
De Romeinse keizers vergaten vooral niet om de titel
Volkstribuun aan te nemen, omdat dat ambt als heilig en gewijd werd
beschouwd. Het was immers ingesteld voor de verdediging en bescherming
van het volk,
en speelde een grote rol in de Staat. Hiermee verzekerden zij zich
ervan, dat het volk het volk meer vertrouwen in hen had, alsof zij aan
die naam genoeg hadden, zonder dat zij zich om nadelige gevolgen
daarvan bekommerden. Maar zij handelen nauwelijks beter, dan die mensen
die tegenwoordig, voordat ze hun misdrijven, zelfs de meest
weerzinwekkende, begaan, dat altijd vooraf laten gaan door wat loze
praatjes over algemeen welzijn, de openbare orde en hulp aan de
misdeelden. Je kent die aanpak wel, waar zij zo vaak en verraderlijk
gebruik van maken; maar bovendien is er bij een aantal van hen zelfs
geen plaats voor slimheid, zo schaamteloos zijn ze.
De Assyrische koningen, en na hen de koningen van de Meden,
verschenen zo weinig mogelijk in het openbaar, om het volk in de waan
te laten, dat zij iets bovenmenselijks hadden en om de mensen, die zich
opwinden over hun hersenspinsels over de dingen, die zij niet met hun
eigen ogen hebben zien, in die waan te laten. Vandaar dat zoveel
volkeren, die lang onder het bewind van die geheimzinnige koningen
verkeerden, gewend raakten aan het onderdanig zijn aan hen, en hen des
te bereidwilliger dienden, naarmate zij in het ongewisse verkeerden
over hun meester, of zelfs niet wisten of ze er wel een hadden; zo
leefden zij dus, in de vrees voor iemand, die niemand ooit had gezien.
De eerste koningen van Egypte vertoonden zich nauwelijks
zonder dat ze de ene keer een tak en de andere keer een vlam op het
hoofd droegen: zij vermomden zich en veranderden zichzelf in
kunstenmakers, en dwongen
met die zonderlinge gedaanten respect en bewondering af bij hun
onderdanen die, als zij niet zo stom en onderdanig waren geweest, daar
de draak mee hadden gestoken en hen hadden uitgelachen. Het is echt
tragisch om te horen, wat de tirannen uit het verleden allemaal hebben
uitgehaald om hun tirannie te grondvesten, om te zien van wat voor
geringe hulpmiddelen zij zich bedienden, waarbij zij altijd een
onwetende bevolking aantroffen, die zo aan hun willekeur blootstond,
dat zij alleen maar een strik hoefden te spannen om hen te vangen. Zij
zouden het volk nooit zo gemakkelijk hebben kunnen bedriegen en hadden
het nooit kunnen onderwerpen, als de mensen zich minder van hen hadden
aangetrokken.
Wat moet ik nog zeggen over dat andere praatje, dat de
antieke volkeren voor zoete koek aannamen? Zij geloofden echt dat de
grote teen van Pyrrhus, de koning van Epirus, wonderen verrichtte en
ziekten van
de milt genas. Zij poetsten dat verhaal nog verder op, door te
vertellen dat, toen men het lijk van de koning verbrandde, men de teen,
gespaard door het vuur, ongeschonden in de as terugvond. Altijd is het
volk zo onnozel geweest om zelf leugenachtige verhalen te verzinnen, om
daar vervolgens een krankzinnig geloof aan op te hangen. Talrijke
schrijvers hebben herhaaldelijk van die leugens melding gemaakt, maar
op zo’n manier, dat het eenvoudig is te zien, dat ze op straat en
op de
straathoeken zijn verzameld. Men vertelt dat Vespasianus, toen hij uit
Assyrië terugkeerde en Alexandrië aandeed, voordat hij naar
Rome trok
om zich van het keizerrijk meester te maken (zie Suetonius, Het leven
van Vespasianus, hfdst. 7) wonderbaarlijke zaken verrichtte. Hij liet
kreupelen weer lopen, gaf blinden het zicht weer terug, en duizend
andere dingen, die volgens mij ongeloofwaardig zijn, behalve voor
dwazen die nog blinder zijn, dan de blinden, waarvan men beweert dat
hij die genas.
Zelfs de tirannen vonden het heel vreemd, dat de mensen
iemand gedoogden, die hen slecht behandelde. Zij gebruikten graag de
godsdienst als dekmantel en dirkten zichzelf nu en dan op met de
attributen van de goddelijkheid, om meer gezag aan hun kwalijke daden
te geven. Zo bevindt zich onder andere Salmoneus, omdat hij het volk in
de maling had genomen, dat hij wilde laten geloven dat hij Jupiter was,
volgens de Sybille van Vergilius, die hem daar heeft gezien, nu in het
diepst van de hel, waar hij nu boet voor zijn brutale heiligschennis:
'k Zag er ook Salmoneüs, Aeols zoon, vervaarlijk
pijnigen,
die, als een allernoodste,
Gods weerlicht, donderkloot en bliksemstraal nabootste.
Dees liet in Griekenland, en midden door de stad
Van Elis, daar hij trots op zijnen wagen zat,
Zich met vier paarden door de drang der Grieken voeren,
En, zwaaiende Ene toorts, braveerde met rumoeren
De Goden in de lucht, en stak ze naar hun kroon.
Dees zinnelooze durft de kopren brug uit hoon
Oprennen met zijn paard', en weet met razen, ruischen
En storm, de bliksem en de donder na te kuischen,
Dat niemand ooit vermocht. Maar Gods almogendheid,
Om fakkel, rook'rig licht noch zulk een onbescheid
Verlegen, schoot met kracht, en uit de dikke wolken
Dreef met een dwarrelwind, ten spiegel aller volken.
Hem neder, dat hij plofte.
(Vertaling van Vondel, uitgave Van Lennep)
Als iemand die alleen maar een godslasterlijke dwaas is
geweest, daar beneden al zo goed wordt behandeld, zullen de
ellendelingen die de
godsdienst hebben misbruikt, door daar kwaad mee aan te richten, daar
nog meer terecht worden gestraft voor hun daden.
Onze eigen alleenheersers hebben in Frankrijk voor ons ook
iets dergelijks rondgestrooid: padden, leliën
(de
drie leliën in het wapen van de Bourbons), het heilige
olieflesje
(waar de Franse koningen mee werden gezalfd) en de oriflamme
(de banier van de Franse koningen). Allemaal zaken waar ik, wat mij
betreft en hoe het ook zij, nog niet van kan geloven dat het alleen
maar flauwekul is, omdat onze voorouders daarin geloofden en wij, in
onze tijd, geen enkele reden hebben hen van iets dergelijks te
verdenken. Want wij hebben een aantal vorsten gehad die zo kundig in
vrede waren en zo dapper in de oorlog, dat het, hoewel zij als koning
zijn geboren, wel lijkt of de natuur hen niet zo als de andere koningen
heeft gemaakt en dat God hen zelfs al vóór hun geboorte
heeft
uitgekozen om hen het bestuur en de zorg voor dit koninkrijk toe te
vertrouwen. En zelfs als uitzonderingen niet zouden bestaan, zou ik nog
niet met een polemiek de strijd willen aanbinden over de waarheid van
onze geschiedenis, noch zou ik te vrijmoedig die geschiedenis willen
uitpluizen, om daar niet al het moois van af te willen doen. Daar
sloven zich onze schrijvers wel over uit, die zich met onze Franse
dichtkunst bezig houden, en die niet alleen wordt verfraaid, maar als
het ware wordt vernieuwd door onze dichters, Ronsard, Baïf en du
Bellay, die daarmee onze taal zo ontwikkelen, dat wij weldra, naar ik
hoop, bij de Grieken en Latijnen niets meer vinden, waar wij jaloers op
moeten zijn, behalve het eerstgeboorterecht.
Ik zou zeker groot onrecht doen aan ons rijm (ik gebruik dat
woord, dat mij zo bevalt, graag) want ofschoon er een aantal mensen
zijn, die het rijm zuiver werktuiglijk hebben gemaakt, zie ik echter
voldoende
anderen, die in staat zijn om het te veredelen en het zijn
oorspronkelijke luister terug te geven. Ik zou dus, zoals ik al zei,
het rijm groot onrecht aandoen, als ik het de mooie verhalen over
koning Clavis zou ontnemen, waarin volgens mij, met zoveel bekoring en
zoveel gemak, de geestdrift van onze Ronsard, en zijn Franciade, tot
uitdrukking komt. Ik begrijp zijn strekking, ik ken zijn fijngevoelige
geest en de charme van die man. Hij rekent af met de oriflamme, net als
de Romeinen met hun dienstmaagden deden en met die wapenschilden,
die uit de hemel naar beneden werden gegooid, waar Vergilius het
over heeft. Hij zal uit ons heilige olieflesje net zoveel goeds halen,
als de Atheners uit het mandje van Erisichton. Men zal dan straks ook
over onze wapenschilden net zo spreken als over Minerva. Het zou echt
lichtvaardig zijn als ik onze beroemde boeken zou willen tegenspreken
en zo het gras voor de voeten van onze dichters zou wegmaaien.
Maar om op mijn onderwerp terug te komen, waar ik, ik weet
niet hoever, van ben afgedwaald: is het niet duidelijk, dat de
tirannen, om hun positie te versterken, zich doorlopend hebben
ingespannen om het
volk niet alleen te laten wennen aan gehoorzaamheid en onderdanigheid,
maar ook aan een soort persoonsverheerlijking? Alles wat ik tot hiertoe
heb gezegd over de middelen die door de tirannen worden gebruikt om
mensen onderdanig te maken, wordt door hen alleen maar gebruikt voor
het onwetende en onbeschaafde deel van het volk.
Ik kom nu bij een punt dat, volgens mij de drijfveer en het
geheim van de overheersing is, de steun en basis van elke tirannie. Wie
denkt dat het de hellebaarden van de bewakers en het instellen van de
nachtwacht zijn, die de tirannen beschermen, maakt een ernstige
vergissing. Zij dienen, volgens mij, meer voor de vorm en als
vogelverschrikkers, dan dat zij erop vertrouwen. De boogschutters
kunnen wel de ingang van het paleis versperren voor meer onhandige
lieden, die over geen enkel middel beschikken om schade aan te richten,
maar niet voor de dappere en goed bewapende mensen, die iets willen
ondernemen. Het is ongetwijfeld duidelijk dat er van Romeinse keizers
minder aan het gevaar zijn ontsnapt, dankzij de hulp van hun
boogschutters, dan er door hun eigen bewakers zijn gedood. Het zijn
niet de groepen te paard, de compagnieën voetvolk, kortom, het
zijn
niet de wapenen die een tiran beschermen, maar altijd (het is eigenlijk
ongelofelijk, maar het is echt waar) vier of vijf mensen, die hem
steunen en voor hem het hele land onder de duim houden. Het is altijd
zo geweest, dat de tiran vijf of zes mensen heeft vertrouwd, die hem
uit zichzelf hebben benaderd, of die door hem zijn benoemd, om
medeplichtig te zijn aan zijn wreedheden, zijn metgezellen bij zijn
pleziertjes, de souteneurs van zijn wellust en de deelnemers aan zijn
plunderingen. Dat zestal richt zijn baas zo goed af, dat hij
kwaadaardig ten opzichte van de maatschappij wordt, niet alleen meer
door zijn eigen kwaadaardigheid, maar ook nog eens door die van hen.
Dat zestal heeft zeshonderd anderen onder zich, die zij net zo
bederven, als zij de tiran hebben bedorven. Die zeshonderd hebben weer
zesduizend ondergeschikten, die zij een hogere positie hebben
toegekend. Zij hebben het bestuur over een provincie gekregen of het
beheer over de openbare penningen, zodat zij bij hen hebzucht of hun
wreedheid in de hand werken, dat zij in de praktijk brengen en verder
zoveel kwaad aanrichten, dat zij zich alleen dankzij hun bescherming
kunnen handhaven en dat zij alleen maar dankzij hun bescherming boven
de wet en strafvervolging staan. En zij worden door een hele grote
groep gevolgd. En wie dat web zou willen ontwarren, zal merken dat de
tiran niet slechts zesduizend, maar honderdduizend en miljoenen mensen
in zijn macht heeft, door middel van die ononderbroken keten, die
uiteindelijk bij hem uitkomt. Zoals Homerus door Jupiter laat zeggen,
dat hij er prat op gaat, dat hij door aan zo’n keten te trekken,
alle
goden naar zich toe kan halen. De reden waarom onder Julius Caesar de
macht van de Senaat zo toenam was omdat men nieuwe functies
creëerde en
nieuwe instanties in het leven riep, en echt niet om de rechtspraak te
reorganiseren, maar om de tirannie een nieuwe steun te verschaffen.
Kortom, door het profijt en de gunsten die men bij de tirannen bereikt,
komt men op het punt waarop er bijna evenveel mensen zijn, voor wie de
tirannie nuttig is, als mensen voor wie de vrijheid nuttig is.
Volgens de artsen lijkt er vrijwel niets in ons lichaam te
veranderen, tot het moment dat zich op een enkele plek een gezwel
openbaart, en dat alle sappen zich dan naar die verdachte plek begeven.
Op dezelfde manier verzamelen zich, vanaf het moment dat een koning
zich tot alleenheerser uitroept, al het kwaad, het hele droesem van het
koninkrijk – ik heb het niet over een groep kleine beruchte
boeven en
schurken, die in een land kwaad noch goed kunnen doen, maar de mensen
die door een brandende eerzucht en een buitengewone hebzucht zijn
bezeten – rond de alleenheerser en zij steunen hem om in de buit
te
kunnen delen en om, onder de grote tiran, zelf kleine tirannetjes te
zijn.
Zo is het ook met de grote dieven en de befaamde rovers; de
ene groep struint het land af, de andere maakt jacht op de reizigers;
de ene groep ligt in de hinderlaag, de andere ligt op de loer; de ene
groep moordt, de andere plundert, en hoewel er onder hen een
hiërarchie
bestaat, namelijk dat de een slechts knecht en de andere leider van de
bende is, is er uiteindelijk niet één, die er geen
voordeel bij heeft,
is het niet van de hoofdbuit, dan is het wel van de restjes. Er wordt
verteld dat de Siciliaanse piraten zich niet alleen in zo grote getale
verzamelden, dat men de grote Pompejus op hen af moest sturen, maar dat
zij bovendien een aantal mooie en grote steden tot bondgenoot maakten,
in de havens waarvan zij zich, als zij van hun strooptochten
terugkeerden, in veiligheid brachten. In ruil daarvoor gaven zij die
steden een deel van de geroofde spullen.
Zo ook laat de tiran de ene onderdaan door de andere
onderdaan onder de duim houden. Hij wordt bewaakt door mensen, waar hij
voor op zijn hoede zou moeten zijn, als ze zich niet zo hadden
vernederd. Maar
men zegt heel terecht dat men, om hout te kloven, wiggen van hetzelfde
hout moet maken; zo is het ook met zijn boogschutters, zijn bewakers en
zijn hellebaardiers. Niet dat die mensen niet zelf vaak onder zijn
onderdrukking lijden, maar die ellendige, door God en mens vervloekten,
nemen genoegen met het verdragen van die ellende en met het aanrichten
van ellende, niet bij hem die het hen aandoet, maar bij de mensen, die
het net als zij, verdragen, tot ze niet meer kunnen. En elke keer, als
ik denk aan die mensen, die de hielen van de tiran likken om
tegelijkertijd munt te slaan uit zijn tirannie en de onderdanigheid van
het volk, ben ik vaak net zo verbijsterd over hun onnozelheid, als over
hun kwaadaardigheid.
Want om de waarheid te zeggen: is de nabijheid zoeken van een
tiran iets anders dan zichzelf van de vrijheid verwijderen en bij wijze
van spreken, met twee handen de onderdanigheid naar zichzelf toehalen
en
omarmen? Zouden zij maar ook maar één moment hun eerzucht
naast zich
neer willen leggen, zouden zij maar een beetje van hun schraperige
hebzucht willen laten varen, en zouden zij dan maar eens naar zichzelf
willen kijken en zich willen bedenken. Dan zouden ze duidelijk zien dat
die dorpelingen, die boeren, die zij met voeten treden en die ze als
dwangarbeiders en slaven behandelen, dan zouden ze, zeg ik, duidelijk
zien, dat zij, hoe slecht ze ook worden behandeld, gelukkiger zijn dan
zij en op een of andere manier ook vrijer. De handwerker en de
kunstenaar, hoezeer ze ook zijn onderworpen, hoeven alleen maar te
gehoorzamen. Maar de tiran ziet hoe de mensen die hem omringen streken
uithalen en om zijn gunsten bedelen. Het is niet alleen dat zij moeten
doen wat hij beveelt, maar zij moeten ook denken wat hij wil en vaak
zelfs ook nog zijn eigen wensen vóór zijn. En hem
gehoorzamen is nog
niet alles, ze moeten hem ook nog ter wille zijn. Zij moeten zich
uitsloven, zich aftobben, zich voor hem doodwerken, en bovendien alleen
maar genoegen scheppen in zijn genoegens, zij moeten hun eigen smaak
opofferen voor de zijne, zij moeten hun eigen aard geweld aandoen en
hun oorspronkelijke aard opgeven. Zij moeten doorlopend zorgvuldig op
zijn woorden letten, op zijn stem, op zijn blik, op zijn geringste
gebaren, zodat hun ogen, hun voeten en hun handen doorlopend bezig zijn
met het loeren naar wat hij wil en het raden van zijn meest geheime
gedachten.
Is dat nou een gelukkig leven? Is dat wel leven? Is er ter
wereld iets onverdraaglijkers dan die toestand? Ik zeg dat dus niet
voor al die rechtschapen mensen, maar alleen maar voor die mensen die
alleen
maar een eenvoudig gezond verstand hebben, of zelfs nog de gedaante van
een mens hebben. Welke toestand is ellendiger dan die manier van leven,
als je niets voor jezelf hebt en als je voor je welzijn, je vrijheid,
je lichaam en je leven van iemand anders afhankelijk bent?
Maar zij willen onderdanig zijn om bezit te verwerven. Maar
wat als ze alleen maar iets kunnen verdienen, wat henzelf toebehoort,
en ze zelfs niet kunnen zeggen, dat zij zichzelf toebehoren? En wat als
iemand onder een tiran iets voor zichzelf zou willen hebben en zich
bezitter zou willen noemen, waarbij hij vergeet dat hijzelf de tiran de
macht heeft verschaft om allen alles te ontnemen en niets over te
laten, waarvan men kan zeggen dat het iemand toebehoort? Zij weten
toch, dat het de bezittingen zijn die mensen afhankelijk maken van zijn
wreedheid; dat volgens hem geen enkele misdaad tegen hem en volgens hem
de dood meer waard is, dan de onafhankelijkheid, of het bezit van
iets. Dat hij alleen maar van rijkdom houdt en bij voorkeur
alleen maar rijken aanpakt, die zich toch, als schapen bij de slager,
bij hem komen aanbieden, volgepakt en verzadigd, alsof ze zijn
gulzigheid willen prikkelen.
Die gunstelingen zouden minder moeten denken aan de mensen
die onder de tirannen veel hebben verworven, dan aan de mensen die een
tijd lang zijn vetgemest en kort daarna zowel hun bezittingen als hun
leven
hebben verloren. Ze zouden minder moeten denken aan al die andere
mensen, die daar rijkdommen hebben verzameld, dan aan het kleine aantal
mensen dat die heeft behouden. Men zou alle verhalen uit de oudheid
moeten doorbladeren, zodat men zou kunnen bedenken en uitstekend zou
kunnen zien, hoe groot het aantal mensen is dat op een schandelijke
manier tot bij het oor van de vorsten is gekropen, óf door hun
slechte
neigingen mooier te maken, óf door van hun onnozelheid misbruik
te
maken, maar ook hoe zij uiteindelijk zijn vernietigd door diezelfde
vorsten, die het hen net zo gemakkelijk maakten om naar boven te
kruipen, als zij het hen moeilijk maakten om die positie te verdedigen.
Onder het grote aantal mensen dat zich in de nabijheid van slechte
koningen bevond, is er vast geen een, die niet zelf de wreedheden heeft
ondervonden van de tiran, die zij voordien zelf tegen anderen hadden
opgestookt, en die zich zeer vaak in de schaduw van zijn gunst hadden
verrijkt met wat zij van anderen afpikten, en die anderen alleen maar
verrijkten, met hun eigen stoffelijk overschot.
En zelfs eerbare mensen – het komt af en toe wel eens
voor
dat de tiran daarvan houdt – zouden zich, hoezeer ze ook bij hem
in de
gunst vallen, hoezeer zij ook uitblinken in deugd en onkreukbaarheid
(mensen
die zelfs bij een kwaadwillende enig ontzag afdwingen, als hij hen van
dichtbij meemaakt) die eerbare mensen dus, zouden zich niet in de
nabijheid van de tiran kunnen handhaven. Zij zouden ook de nadelige
gevolgen ondervinden van het gemeenschappelijke kwaad en de tirannie
ten koste van zichzelf ervaren. Men kan een aantal van hen noemen:
Seneca, Burrhus en Thraseas, die drie-eenheid van eerbare mannen,
waarvan de eerste twee het ongeluk hadden om met een tiran in aanraking
te komen, die hen het beheer van zijn zaken toevertrouwde; beiden
werden door hem gewaardeerd en mocht hij graag hoewel de eerste hem had
opgevoed, en voor de zorg die hij tijdens zijn kinderjaren aan hem had
besteed zijn vriendschap als beloning kreeg. Zijn die drie mensen, die
zo’n wrede dood ondergingen, niet een voldoende voorbeeld van het
geringe vertrouwen dat men in de gunst van een slechte meester moet
hebben? Wat voor vriendschap kan men inderdaad verwachten van iemand,
wiens hart zo is verhard dat hij een heel koninkrijk, dat hem alleen
maar gehoorzaamt, toch haat en van iemand die, omdat hij niet weet lief
te hebben, zichzelf verarmt en zijn eigen rijk vernietigt?
Welnu, als men zou willen tegenwerpen dat Seneca, Burrhus en
Traseas die ellende alleen maar hebben meegemaakt omdat zij te eerzaam
zijn geweest, kijk dan maar eens aandachtig naar de omgeving van Nero
zelf: dan zal men zien dat alle mensen die bij hem in de gunst waren
gekomen en die zich daar door hun slechtheid konden handhaven, geen
beter lot is beschoren. Wie heeft ooit over een zo onstuimige liefde,
over een zo hardnekkige genegenheid, horen praten en wie heeft ooit
iemand gezien die zo aan een vrouw was gehecht, zoals hij en Popea?
Toch heeft hij haar zelf vergiftigd. Had niet zijn eigen moeder,
Agrippina, haar eigen man Claudius gedood, en had zij dat allemaal niet
ondernomen, en al die misdaden begaan, om hem te begunstigen? En toch
nam haar eigen zoon, haar kind, die zij met haar eigen handen keizer
had gemaakt, haar het leven, nadat hij haar had vernederd. Niemand
ontkende dat zij die straf, die men doorgaans had toegejuicht, als hij
aan heel iemand anders was toegediend, zelf had verdiend.
Er is vast nooit iemand geweest, die gemakkelijker was te
leiden, of liever gezegd, die nog onnozeler was dan keizer Claudius. Er
is ook vast nooit iemand geweest, die gekker op een vrouw was, dan hij
op
Messalina. Toch leverde hij haar over aan de beul. Domme tirannen zijn
altijd dom, als het gaat om goed te doen, en ik weet niet hoe het komt,
maar uiteindelijk ontwaakt in hen het beetje geest dat ze hebben, zodat
ze zelfs wreed zijn tegen mensen die hen het meest na staan. Je kent
vast de woorden van Caligula die, toen hij de blote hals van zijn vrouw
zag, die hij zeer beminde, en zonder wie hij dacht dat hij niet kon
leven, haar het aardige compliment gaf: "Als ik het bevel geef, zal die
fraaie hals meteen worden afgesneden." Dat is nou de reden dat de
meeste tirannen uit de oudheid bijna allemaal door hun gunstelingen
zijn gedood: zij wisten hoe de tirannie in elkaar zat en zij waren niet
bepaald verzekerd van de gunst van de tiran en wantrouwden doorlopend
zijn macht. Zo werd Domitianus gedood door Stephanus, Commodius door
een van zijn maîtressen, Caracalla door de honderdman Martiales, die
door Macrinus was opgehitst, en bijna alle anderen op dezelfde manier.
Zonder enige twijfel kan de tiran nooit liefhebben, en wordt
ook nooit geliefd. Vriendschap is een gewijd woord, iets heiligs.
Vriendschap kan uitsluitend tussen eerzame mensen bestaan. Vriendschap
ontstaat uit een wederzijds respect en houdt minder stand door
weldaden, dan door een juiste levenswandel. Een vriend weet dat hij op
de ander kan rekenen, omdat hij zijn onkreukbaarheid kent. Als waarborg
heeft hij zijn goede inborst, zijn betrouwbaarheid en zijn
standvastigheid. Waar wreedheid, oneerlijkheid, en onrechtvaardigheid
heerst, kan geen vriendschap bestaan. Als slechte mensen bij elkaar
komen, ontstaat er een samenzwering en geen gemeenschap. Zij gaan niet
met elkaar om, maar zij zijn bang voor elkaar. Het zijn geen vrienden,
maar handlangers.
Zelfs als die belemmering er niet zou zijn, zou het toch
moeilijk zijn om in een tiran een betrouwbare vriend te vinden, want
omdat hij boven iedereen staat en dus geen gelijken heeft, bevindt hij zich al
voorbij de grenzen van de vriendschap. De basis van vriendschap bestaat
uit een volmaakte gelijkwaardigheid, die altijd hetzelfde tempo heeft
en waarbij niets mank loopt. Daarom bestaat er ook, naar men zegt, een
soort eerlijkheid onder dieven bij het verdelen van de buit, want dan
zijn zij allemaal gelijk en metgezellen. Als zij niet van elkaar
houden, zijn ze tenminste bang voor elkaar. Zij willen hun kracht ook
niet verminderen, door uit elkaar te gaan.
Maar de gunstelingen van een tiran kunnen nooit op hem
rekenen, omdat zij hem zelf hebben geleerd, dat hij alles kan, dat er
voor hem rechten noch plichten gelden, dat hij eraan moet wennen, dat
zijn wil zijn enige leidraad is, dat hij geen gelijke heeft en dat hij de baas
over iedereen is. Is het niet uiterst tragisch dat, ondanks al die
overduidelijke voorbeelden en het besef van een zo wezenlijk gevaar,
niemand een wijze les wil trekken uit die trieste ervaringen en dat nog
steeds zoveel mensen zo graag naar tirannen toetrekken? En dat er niet
een onder hen is die zo onbevreesd en moedig is om tegen hen te zeggen,
zoals de vos in de fabel tegen de leeuw zei, die de zieke uithing: "Ik
zou je graag in je hol willen opzoeken, maar ik heb zoveel dierensporen
gezien die daar naar binnen gingen; maar ik heb er geen een naar buiten
zien komen."
Die ongelukkigen zien de schatten van de tiran blinken en
verbijsterd kijken zij vol bewondering naar de pracht van die luister;
aangelokt door het schijnsel komen ze naderbij, zonder dat ze in de
gaten hebben, dat zij zich in een vlammenzee werpen, die hen wel moet
verslinden. Zo verging het ook met de onvoorzichtige sater, zoals de
fabel verhaalt, die, toen hij het vuur zag dat Prometheus had geroofd,
het zo mooi vond dat hij het kuste en zich verbrandde. En de vlinder
die zich, in de verwachting dat het prettig zou zijn, tegen de lamp
aanvloog, omdat zij die zo prachtig vond, maar, zoals Lucianus vertelt,
meteen merkte dat die ook kon verbranden.
Maar laten we aannemen, dat al die lievelingen alsnog uit de
handen van de persoon die zij dienen, weten te ontsnappen, dan redden
zij zich toch nooit uit de handen van de koning die hem opvolgt. Als het een
goede koning is, moeten zij verantwoording aan hem afleggen en zich
onderwerpen aan de rede; als het een slechte koning is, zoals zijn
voorganger, moet hij ook wel zijn gunstelingen hebben die, zoals
gewoonlijk, niet tevreden met het innemen van hun plaats, hen ook nog
maar al te vaak hun bezittingen en leven ontnemen. Hoe is het mogelijk
dat iemand die oog in oog staat met zo’n gevaar en met zo weinig
zekerheid, zo’n moeilijke en betreurenswaardige positie wil
bekleden en met zoveel gevaren een zo gevaarlijke meester wil dienen?
Mijn God, wat een moeite, wat een lijdensweg! Dag en nacht
bezig zijn met het behagen van iemand en toch voor hem meer op zijn
hoede zijn dan voor wie ook ter wereld. Altijd het oog in het zeil, het oor
gespitst, om te zien waar de klap vandaan komt, om de hinderlagen te
ontdekken, om de gelaatsuitdrukking van zijn rivalen af te tasten, om
de verrader van de meester te ontmaskeren. Tegen iedereen lachen en
voor iedereen bang zijn, geen openlijke vijand hebben en geen
betrouwbare vriend, altijd een lachend gezicht tonen, met een kleumend
hart; niet vrolijk kunnen zijn, niet verdrietig durven zijn!
Maar het is echt merkwaardig als je bedenkt wat die
vreselijke lijdensweg hen oplevert, en wat voor goeds zij voor hun
moeite en hun ellendige leven kunnen verwachten. Doorgaans is het niet
de tiran, die door het volk wordt beschuldigd voor de ellende waar het onder lijdt,
maar juist de mensen, die de tiran sturen.
Van hen kennen de volkeren, de naties, iedereen, tot aan de
boeren en arbeiders toe, de namen en ontdekken hun fouten; zij
overladen hen met duizend beledigingen, duizend smadelijke opmerkingen
en duizend verwensingen. Alle verwensingen, alle vervloekingen zijn tegen hen
gericht. Alle onheil, alle plagen, alle hongersnoden worden hen
aangerekend door degenen, die zij hun onderdanen noemen; en
al doen ze soms alsof ze hen eer bewijzen, tegelijkertijd vervloeken ze
hen in het diepst van hun hart en ze verafschuwen hen nog meer dan de
wilde dieren.
Dat is nou de roem, dat is nou de eer die zij ontvangen voor
de dienst die zij bewijzen aan mensen die, zelfs al zouden zij allemaal
een stukje van hun uiteengerijte lichamen hebben, nog niet zouden
vinden dat zij tevreden waren gesteld, en volgens mij zelfs niet half
voor hun ellende waren getroost. En zelfs als de tirannen er niet meer
zijn, blijven de schrijvers die na hen komen, de herinnering aan die
volksverslinders op duizend manieren zwart maken. Hun reputatie wordt
in duizenden boeken verscheurd en zelfs hun beenderen worden door het
nageslacht als het ware door het slijk gehaald, en dat alles om hen ook
nog na hun dood te straffen voor hun erbarmelijke leven.
Laten wij daar een les uit trekken; laten wij leren om goed
te doen. Laten wij onze ogen ten hemel heffen, en laten wij ons voor
onze eigen eer of juist uit liefde voor de deugd, tot de almachtige God
richten, de getuige van al onze daden en rechter over onze fouten. Ik
voor mij, denk – en ik denk dat ik mij niet vergis – omdat
voor een absoluut rechtvaardige en goede God niets meer tegenstrijdig is als de
tirannie, dat hij ongetwijfeld voor de tirannen en hun medeplichtigen
in het diepst van de hel, met opzet een vreselijke straf in petto
heeft.
Naar boven
|