Home
Over Antipsychiatrie
Wat is er met de antipsychiatrie gebeurd?
De term "antipsychiatrie"
werd voor het eerst gebruikt door David Cooper die in 1968 zijn boek:
"Psychiatry and Antipsychiatry" publiceerde. Het voorwoord begint hij
met: "Voor iedereen, die in de psychiatrie werkt en weigert zijn kritisch
bewustzijn, voor datgene waarmee hij zich daarmee bezighoudt, te laten
verstarren, of weigert het door de dagelijkse indoctrinatie in de
Universiteitskliniek of de psychiatrische kliniek te laten verstikken, rijzen
een aantal verwarrende vragen op. Juist op dit gebied, temidden van mensen in
extreme situaties, wordt men in het bijzonder door twijfel overmand:
Waarom ben ik hier? Wie heeft mij hier neergezet of waarom ben ik hier zelf
naartoe gekomen (en wat is het verschil tussen deze beide vragen?) Wie betaalt
mij waarvoor? Wat moet ik doen? Moet ik eigenlijk wel wat doen? Waarom
zou ik niets doen? Wat is iets en wat is niets? Wat is leven, wat is dood,
wat is geestelijke gezondheid, wat is krankzinnigheid"
Dat waren de twijfels die toegelaten werden en de vragen die toen gesteld
durfden te worden. Eigenlijk draaide het om de eeuwige taboe-vraag: "Waar
zijn we nu eigenlijk mee bezig?" David Cooper, de Marxist, is eigenlijk
de enige die zichzelf altijd uitdrukkelijk als antipsychiater heeft geafficheerd
en het zijn vooral de tegenstanders geweest, de gevestigde orde, die
zich bedreigd voelden en degenen die durfden te twijfelen aan hun
vanzelfsprekendheden als aanvallers beschouwden en hen het etiket antipsychiaters
opplakten. Voor hen werd het een geuzennaam, maar het dekte de lading
niet. Zij waren niet anti, zij vielen het bestaande systeem niet aan,
maar gaven een nieuwe en revolutionaire inhoud aan de psychiatrie.
Al in de vijftiger jaren waren in Amerika, de Palo Alto-groep in Californië, en
in Engeland, The Tavistock Clinic, die de gebaande wegen verlaten hadden en
zich afvroegen of het allemaal niet anders was en moest. Zij ontdekten
dat wat gestoord gedrag genoemd wordt, een begrijpelijke reactie was op
communicatiestoornissen in het milieu van het slachtoffer en dat het gestoord
gedrag geen oorzaak had maar een betekenis. Zij overtraden daarmee het
grootste taboe in elke cultuur, het taboe dat het gestoorde gedrag van
een gezinslid, iets te maken heeft met het gedrag van de andere
gezinsleden, de familie, grotere familieverbanden en zich verder uitstrekkend tot
volkeren en uiteindelijk tot de hele maatschappij. Een merkwaardig taboe
omdat het slechts geldt voor alles wat als ziek, gestoord, crimineel en ongewenst
wordt beschouwd en niet voor al die gewenste eigenschappen en gedrag,
prestaties, aangepast gedrag, het ver schoppen in de maatschappij,
status en rijkdom. Dat stemt namelijk opvoeders trots op hun product en zij
beschouwen dat als een eigen verdienste.
De non-conformisten kwamen dus tot de conclusie dat als de maatschappij
gestoorde mensen produceert, de maatschappij en dus uiteindelijk de
mens die die maatschappij bouwde en in stand hield, moest veranderen en
dat psychiatrische patiënten die boodschap vertelden, als je maar naar ze
luisterde. Dat het er dus eigenlijk op neer kwam dat de zogenaamde
"normale" gestoord was en dat de gestoorden dat door hadden, maar van
de "normalen" weer "normaal" moesten worden en als zij daar
niet toe bereid waren, ze geëlektroshocked, opgesloten en met
medicijnen onder controle gehouden moesten worden.
Dat viel dus niet in goede aarde en de gevestigde orde was (en is)
oppermachtig. Maar ook de gezinnen, die een patiënt hadden voortgebracht,
voelden zich aangevallen. Zij kregen het gevoel dat ze de schuld (die
verfoeilijke christelijke uitvinding) kregen: de schizofrenogene moeder en het
schizofrenogene gezin. Elk gezin is een gesloten systeem, waarin ieder
gezinslid op elkaar reageert, waarin ieder gezinslid de plaats inneemt
die hem/haar wordt toebedeeld en elke patiënt, of het somatisch of psychisch is, is
de zondebok, die overbeladen met de gezinsbagage decompenseert.
Iedereen is medeverantwoordelijk, gezinsleden, buren, familie, dorp,
volk en mensheid. Dat vertellen Laing en nog helderder Kipphardt. Ze zijn
verguisd, verketterd en daar zelf uiteindelijk aan onderdoor gegaan, zoals alle
ketters in de hele mensengeschiedenis, "Jezus" incluis. 2000 Jaar geleden koos het
volk ook voor Barabbas, de gevestigde orde, en moesten de ketters het veld
ruimen.
Wat is er met de antipsychiatrie gebeurd?
De ware, revolutionaire antipsychiatrie is volledig verdwenen.
Er resten nog wat verwaterde stromingen, die anti zijn; anti elektroshock, anti
medicijnen, anti opsluiting, anti psychiatrische inrichting, anti psychiaters en ze
geven de schuld aan alles en iedereen, maar vergeten naar zichzelf te
kijken. Zij zien schizofrenen nog steeds als ongeneeslijk en geven zichzelf en
hen daarmee levenslang.
* * *
|