HomeZo is de MensAlan WattsDeel 1Transcript van www.youtube.com/watch?v=7G-WH-My640&feature=related e.v. In mijn lezing van gisteravond besprak ik de
verscheidenheid van manieren waarop mensen hun eigen bestaan ervaren,
en de manier waarop de wetenschap natuur en mens-zijn beschrijft. Ik
heb dat uitgelegd aan de hand van subwetenschappen zoals ecologie en
biologie. Ecologie bijvoorbeeld beschrijft en bestudeert de relatie
tussen alle organismen en hun omgeving. De manier waarop zij het gedrag
van mens, dier en insect beschrijven staat in schril contrast met de
manier waarop de meesten van ons het denken, functioneren en bestaan
ervaren. We zijn opgevoed om onszelf te ervaren als geïsoleerde centra
van bewustzijn en actie, geplaatst in een wereld die wij zelf niet
zijn; die uitheems, vreemd en anders is en die we het hoofd moeten
bieden. Terwijl de manier waarop ecologisten het menselijk gedrag
beschrijven feitelijk een handeling is en jij doet dus wat het gehele
universum doet op de plek die jij het hier en nu noemt. Jij bent iets
wat het hele universum doet op dezelfde manier als waarop een golf iets
is dat de hele oceaan doet. Dit is echter niet een zogenaamd
fatalistisch of deterministisch idee. Je zou een fatalist zijn als je
denkt dat je een soort marionet bent die door het leven rond wordt
gedreven. Dat je los van het leven bent, maar het leven je toch de wet
voorschrijft (is dat nou satan?). Maar vanuit het standpunt dat ik
weergeef is het ware zelf niet een marionet die door het leven rond
wordt gedreven, het ware diepe verborgen zelf is het hele universum en
het speelt jouw levend organisme en alles wat het doet. Het drukt het
uit zoals een zanger een lied zingt. Het is ons met de paplepel
ingegoten dat we het gevoel hebben ons alleen in onze huid te bevinden
en ik heb gisteravond al laten zien dat dit een hallucinatie is. Het is
net zo gestoord als een mafkees die denkt dat hij Napoleon, of een
gepocheerd ei dat op zoek is naar een boterham. Het is precies
hetzelfde, een hallucinatie. En ik heb laten zien dat we onszelf zo
moeten ervaren dat we kunnen zeggen dat ons echte lichaam niet alleen
is wat binnen je huid zit, maar onze hele buitenwereld. Want als we
onszelf niet op die manier ervaren doen we onze omgeving geweld aan en
proberen die hardhandig in bedwang te krijgen. En als we dat doen is
dat rampzalig. We buiten de wereld waarin we leven uit, we behandelen
haar niet met liefde, mildheid en respect. We kappen miljoenen hectares
bos, om ze vervolgens nota bene in kranten te veranderen. Prachtige
bomen vermaakt tot informatie over niets. En we vervangen ze niet zoals
zou moeten. We sollen met de wereld als wraak voor het gevoel dat in
feite wij de marionetten zijn waar de wereld mee solt. Dus mijn
voornaamste punt van gisteravond was dat wij een nieuw soort bewustzijn
nodig hebben waarin elk individu gaat beseffen dat zijn ware Zelf niet
alleen zijn bewuste ego is. Laten we als voorbeeld de koplampen van een
auto nemen. De koplampen schijnen op de weg die voor hen ligt. Ze
schijnen echter niet op de draad die hen verbindt met hun eigen accu.
Dus in zekere zin is de koplamp zich er niet bewust van hoe hij
schijnt. Op dezelfde manier zijn wij ons niet bewust van de bron van
ons eigen bewustzijn. We weten niet hoe we weten. Er was eens een
jongeman die zei:"Alhoewel ik lijk te weten dat ik weet, zou ik wel
eens het oog willen zien dat mij kent wanneer ik weet dat ik weet dat
ik het weet." En zo zijn we onwetend, we negeren het, het valt buiten
ons aandachtsveld hoe wij erin slagen bewust te zijn. Hoe komt het dat
het ons lukt onze haren te laten groeien, onze botten te vormen, ons
hart te laten kloppen en alle benodigde stoffen af te scheiden die onze
klieren nodig hebben? We doen het maar we weten niet hoe we dat doen,
want onder de oppervlakkige zelf zit een andere zelf. Er is een andere
zelf, dat werkelijker "wij" is dan "ik." En wanneer je je bewust wordt
van dat onbekende zelf, - als je je daar al bewust van wordt - des te
meer realiseer je je dat het onlosmakelijk verbonden is met al het
andere aanwezige. Dat je een functie bent van dit hele sterrenstelsel,
begrensd door de Melkweg, en dat dit sterrenstelsel bovendien een
functie is van alle andere sterrenstelsels. Jij bent zelf dat enorme
ding dat je met een telescoop ver, ver, ver weg ziet en je kijkt en
kijkt en kijkt en op een dag zul je zeggen "Wel allemachtig.... dat
ben ik!" en in de wetenschap dat je weet dat je nooit zult sterven, dat
jij het eeuwige bent dat komt en gaat, dat nu eens verschijnt als Jan
Jansen, dan weer als Gerda Smit, en weer een andere keer als Bettie de
Bruin, en zo gaat het door tot in de eeuwigheid. Deel 2We geloven dat we wat natuur in ons hebben en zeggen dat er
zoiets als de menselijke natuur bestaat en dat die grotendeels slecht
lijkt. De menselijke natuur wordt volgens Dr. Freud gedreven door het
libido, en je weet wat dat is en dat je het niet kunt vertrouwen.
Vroeger bedwongen ze dat met de zweep, maar Dr. Freud zei: "Zo moet je
het niet doen. Je moet het behandelen zoals een goede paardentrainer.
Paardentrainers geven het paard zo nu en dan een suikerklontje en
krijgen het op die manier onder controle. Wees er aardig voor,
respecteer het, ook al is het heel, heel onfatsoenlijk." Welnu, zoals
ik al zei bestaan er in de geschiedenis van de mensheid drie gangbare
theorieën over de natuur. De eerste theorie is de westerse theorie, die
beweert dat de natuur een machine is of een artefact. We hebben dat
idee geërfd van de Hebreeërs die geloofden dat de natuur gemaakt was
door God, ongeveer op dezelfde manier waarop een pottenbakker een pot
uit klei maakt, of een timmerman van hout een tafel. Het is niet zomaar
dat Jezus de zoon was van een timmerman, want traditioneel hebben wij
de wereld altijd gezien als een constructie en alsof er iemand is die
weet hoe het in elkaar is gezet. Iemand begrijpt hoe dat gedaan is en
dat is de constructeur, de architect, God. Maar in de 18e eeuw vond er
een verandering plaats van het westerse denken. Mensen gingen steeds
meer betwijfelen of er wel een Schepper was, - of er eigenlijk wel een
God was, - maar bleven de schepping zien als een artefact, als een
machine. Rond de tijd van Newton verklaarden mensen de wereld in termen
van een mechaniek en nog steeds worden wij beïnvloed door dat idee.
Toch zal de schrijver in een artikel over menselijke fysiologie gebruik
maken van tekeningen die de mens laten zien als een soort fabriek. Ze
laten zien hoe door de peristaltiek het voedsel naar binnen wordt
gewerkt en hoe het verwerkt wordt door het ene of andere orgaan, net
alsof een fabriek met een bepaald product wordt gevoed, aan de ene kant
gaat er een koe in en aan de andere kant komt het eruit als rundvlees.
Op precies dezelfde manier wordt een mens verduidelijkt. En dat gebeurt
ook in een soort nogal ontaarde geneeskunde die tegenwoordig
uitgeoefend wordt. Wanneer je naar een ziekenhuis gaat voor een medisch
onderzoek wordt je behandeld als een machine. Ze verwerken je. Je bent
geen persoon. Je wordt meteen in een rolstoel gezet, zelfs als helemaal
gezond bent en best zelf kunt lopen. Ze moeten je in die rolstoel
krijgen. En dan moet je het hele procedé doorlopen. De hartspecialist
kijkt alleen naar je hart, omdat hij niets begrijpt van al het andere.
De KNO-arts, wat keel- neus- en oren-meneer betekent bekijkt alleen dat
gedeelte van je, omdat hij van al het andere niets afweet. En misschien
werpt een psychiater ook nog een blik op je en Joost mag weten wat daar
dan gebeurt. Enzovoort enzovoort. Iedereen kijkt naar je vanuit zijn
gespecialiseerde gezichtspunt alsof ze een stelletje monteurs zijn die
je auto onderzoeken. We hebben, zoals ik gisteravond al aangaf, daar
gewoon zelf om gevraagd, omdat de meesten van ons zichzelf zien als de
chauffeur van zijn lichaam, dat we op eenzelfde manier bezitten als je
een auto bezit. En als het fout gaat breng je het naar de monteur om
het te laten repareren. Je identificeert jezelf niet echt met je
lichaam net zoals je jezelf ook niet echt identificeert met je auto.
Dat is dus de hele theorie, ontwikkeld in het Westen, over de natuur
als een artefact, iets gemaakts. Deel 3Maar naarmate het verder gaat, gaat de tijd sneller dus maak je geen zorgen. Dit is dan de theorie over de natuur als drama, een schouwspel. Er is dus nog een derde theorie over de natuur, een Chinese, die heel interessant is. Het Chinese woord voor natuur is tzu-jan en die uitdrukking betekent "wat vanzelf zo is", of wat vanzelf gebeurt. We zouden het "spontaniteit" kunnen noemen. Het betekent vrijwel "automatisch," omdat automatisch iets is dat zelfbewegend is. Wij associëren het woord "automatisch" met mechaniek, maar tzu-jan, wat van zichzelf zo is, wordt in de Chinese geest niet met mechaniek geassocieerd, maar met biologie. Je haar groeit vanzelf, je hoeft niet te bedenken hoe je het moet laten groeien. Je hart klopt vanzelf, je hoeft er niets voor te doen. Dat is wat de Chinezen bedoelen met natuur. Er is een gedicht dat zegt "Stil zitten, niets doen, de lente komt en het gras groeit vanzelf". Het belangrijkste principe van de natuur wordt de Tao genoemd, uitgesproken als Dao in het Mandarijns dialect, Tou in het dialect van Sjanghai, Toe in het Kantonees dialect, dus kies maar. Tao betekent de weg van de natuur. Lao Tse, een filosoof die wat later dan 400 jaar v.Chr. leefde schreef een boek over de Tao. Hij zei "De Tao waarover gesproken kan worden is niet de eeuwige Tao." Je kunt het dus niet beschrijven". Hij zei dat het principe van de Tao spontaniteit is en dat de grote Tao overal vloeit, zowel naar links als naar rechts. Het heeft lief en voedt alle dingen, maar heerst er niet over. Het verwerft verdienste en rekent die niet als eigen. Er is dus een erg groot verschil tussen het Chinese idee van Tao, als het vormgevende principe van de Natuur, en het Judeo-Christelijk idee van God als de Heer en Meester van de natuur, omdat de Tao zich niet als baas gedraagt. In de Chinese filosofie van de natuur heeft de natuur geen baas. Er is geen principe dat dingen dwingt zich te gedragen zoals ze doen. Het is dus een compleet democratische theorie van de natuur. Overeenkomstig zie je dat de meeste westerlingen, of ze nu christen of niet-christen zijn, de natuur niet vertrouwen. Van alle dingen is de natuur het minst te vertrouwen. Je moet haar beheersen, je moet er voor oppassen en het gaat altijd fout als je niet uitkijkt. Je weet dat de aardmannetjes je zullen pakken als je niet oplet. Dus we hebben altijd het gevoel dat we haar niet kunnen vertrouwen omdat we doordrongen zijn met het idee van de erfzonde. Je kunt de natuur niet vertrouwen, want zij komt tevoorschijn met onkruid en insecten en vooral de menselijke natuur kun je niet vertrouwen, want als je jezelf niet in bedwang houdt zou je je grootmoeder nog kunnen verkrachten. De Chinezen zouden dus zeggen, "als je jezelf niet vertrouwt dan kun je niets vertrouwen, want als je jezelf niet kunt vertrouwen kun je dan je wantrouwen in jezelf vertrouwen? Is dat goed gefundeerd? Als je jezelf niet kunt vertrouwen ben je helemaal in de war. Je hebt geen poot om op te staan, je hebt geen schijn van controle over wat dan ook. Wat dat betreft zijn de Taoïstische en de Confuciaanse filosofie het met elkaar eens. In de filosofie van Confucius wordt de wezenlijke deugd van een mens Jen genoemd. Chinese geleerden weten best waarom het geschreven wordt als Jen, ik niet, maar het wordt uitsproken als Zwjen. Het is een Chinees karakter dat voor Confucius de allerhoogste deugd was. Hoger dan gerechtigheid, hoger dan goedhartigheid, en het betekent ongeveer oprechte hartelijkheid . Confucius zei ooit dat schijnheiligheid de dief van de deugden is. Deugd is in het Chinees Teh. We hebben er in westerse schrift Peh van gemaakt en het betekent niet deugd in de zin van moreel fatsoen, maar deugd in de zin van magie, zoals de helende deugden van een plant. Een man van de ware deugd is daarom een oprecht hartelijke man en dat betekent dat men boven alles de menselijke natuur zou moeten vertrouwen in het volledige besef dat die zowel goed als slecht is, zowel liefhebbend als zelfzuchtig. Welnu, ik zal je laten zien hoeveel wijsheid hierin schuilt. Wanneer mensen oorlog voeren vertrouw ik ze, als de reden dat ze oorlog voeren het in bezit nemen van elkanders bezittingen en vrouwen is, want ze voeren dan een barmhartige oorlog. Ze zullen de bezittingen en vrouwen, waar ze zich meester van willen maken, niet vernielen, ze willen ervan genieten. En dat is een oorlog gebaseerd op simpele, alledaagse menselijke hebzucht. De meest afgrijselijke oorlogen zijn oorlogen die gevoerd worden vanuit morele principes. "Jij bent een vuile communist, je hebt een filosofie die vernietigend is voor de religie en alles wat we liefhebben, belangrijk vinden en eerbiedigen en daarom zullen we je tot de laatste man uitroeien tenzij je je onvoorwaardelijk overgeeft." Zulke oorlogen zijn ongelofelijk meedogenloos. We kunnen hele steden opblazen, mensen uitroeien, niet omdat we hebzuchtig zijn, maar rechtvaardig. Daarom is schijnheiligheid de dief van de deugd. Als je iets kwaads van zin bent, doe het dan vanwege een eenvoudige, oprechte en egoïstische reden, doe het niet in de naam van God. Want als je dat wel doet verandert het je in een monster dat niet langer menselijk is. Een sadist, een pure vernietiger. Dus een onwrikbaar rechtvaardig iemand is niet menselijk en daarom is in het Chinese gedachtegoed over rechtvaardigheid een goede rechter niet iemand die zich bij een boek neerlegt. Hun idee over rechtvaardigheid is "Hou de zaak in godsnaam buiten het gerechtshof. Laten we bijeenkomen achter de schermen en een compromis sluiten, want we weten dat onze tegenstander een schurk is en ik weet dat ik dat zelf ook ben, en er kan geen wederzijds akkoord gesloten worden tussen dieven." Dus we redetwisten er wat over en roepen de rechter erbij in een onofficiële samenkomst. En de rechter bromt wat en als het een goede rechter is heeft hij een gevoel voor wat lǐ wordt genoemd. Deel 4Ik ga het hebben over een andere betekenis van het woord dat
uitsproken wordt als lǐ, een tamelijk moeilijk woord. Lǐ
betekent rechtvaardigheid, maar je kunt het niet opschrijven. Er is ook
een ander woord voor rechtvaardigheid, of wet, in het Chinees: zhì.
En in de vorm van zijn Chinese karakter stelt dit woord pot
voor kookoffers voor, samen met een mes. In de lang geleden tijden van
de Chinese geschiedenis was er een keizer die met een mes de
staatswetten op de pot graveerde, zodat alle mensen, als ze hun
vleesoffers in de pot deden, ze konden lezen en konden begrijpen wat ze
betekenden. Maar de wijzen die de keizer adviseerde zeiden dat het iets
heel slechts was, omdat op het moment dat mensen zien dat de wet
opgeschreven is, ze een geletterde geest ontwikkelen, wat betekent dat
ze manieren verzinnen om ze te omzeilen en dat is wat wij nog steeds
doorlopend doen. Op het moment dat het congres een wet uitvaardigt,
vooral als het gaat om een belastingwet, komen alle advocaten bij
elkaar en zien dat die wet vol mazen zit. Ze zeggen dan "Het beschrijft
niet dit, het zegt daar niets over". En een aantal van die
Confucianisten wilde de taal ordenen en alle woorden definiëren. Maar
de Taoïsten lachten hen uit en zeiden "Als je de woorden definieert,
met welke woorden ga je de woorden definiëren die de woorden
definiëren?". Dus zeiden ze dat de keizer de wetten niet op had moeten
schrijven, omdat een gevoel van rechtvaardigheid niet iets is dat je in
woorden uit kunt drukken. Het is wat onze advocaten "billijkheid"
noemen en als je met een willekeurige advocaat praat en je met hem
verschillende rechters uit de stad bespreekt zou hij zeggen "Nou,
rechter Jansen is een vurig voorstander van de letter van de wet, maar
anderzijds heeft rechter Jansen wel een gevoel billijkheid. Hij weet
wanneer de letter van de wet gewoon niet van toepassing is op een
bepaalde zaak. Hij heeft een aangeboren gevoel voor eerlijk spel en
daarom is die man als rechter te vertrouwen.". Dit is dus wat de
Chinezen bedoelen met een rechter die gevoel heeft voor li, ware
rechtvaardigheid. Het kan niet worden opgetekend, het kan niet worden
uitgelegd, want elke zaak staat op zichzelf. Maar wat zo'n man in wezen
in zijn hart heeft is dat hij zowel het goede als kwade van de
menselijke natuur vertrouwt. Mensen zijn ingewikkeld, we kennen onszelf
helemaal niet. Neem je zenuwstelsel. Neurologen zijn nog niet eens
begonnen het uit te zoeken en toch zijn al onze bewuste beslissingen op
dit ding gebaseerd dat we niet eens begrijpen. Van nature ben je
ongelofelijk veel wijzer dan je ooit in je bewuste gedachten zult zijn,
want achter je bewuste gedachten ligt je zenuwstelsel. En dan zeg je
"Nou ja, mijn zenuwstelsel is nu eenmaal onbetrouwbaar. Het zijn gewoon
een stel rare biologische toevalligheden die op een of andere manier in
de war zijn geraakt." Dan is die mening die je uitdrukt nou net een
functie van dat zenuwstelsel. Dus je zegt dat je jezelf volledig voor
de gek houdt. Je kunt jezelf helemaal niet vertrouwen. Dit is dus een
stel spelregels dat nergens toe leidt. Je zit je daarmee volledig zelf
in de weg. Zoals je ziet hebben de Chinezen daarover een theorie
ontwikkeld - Ik zei al dat er drie theorieën waren: De westerse
mechanische theorie, de natuur als een artefact, de hindoeïstische
toneelspel-theorie en de Chinese organische theorie - waarin natuur,
waaronder de menselijke natuur, een organisme is. En een organisme is
een systeem van geordende anarchie. Er is geen sprake van een baas,
maar het gaat zijn gang door met rust gelaten te worden en door de
dingen die het doet mogelijk te maken. Dat is wat de Chinese
taoïstische filosofie Wu Wei noemt, wat niet betekent niets doen, maar
het niet ingrijpen in de loop der dingen, niet tegen de stroom in
bewegen. Nu is het tijd om het tweede Chinese woord li te
introduceren. Het eerste woord betekent rechtvaardigheid, het
tweede woord li is een karakter waarvan de oorspronkelijke
betekenis is: de markeringen in jade, de patronen in hout en het
weefsel in spieren. Het wordt normaal gesproken vertaald als het
principe der dingen. Dit zijn niet echt juiste vertalingen. De beste
vertaling van li is organische kracht. Kijk, als je naar
wolken kijkt zie je dat ze niet symmetrisch zijn, ze vormen geen paren,
ze komen niet voorbij als kubussen, maar je ziet meteen dat het geen
zootje is. Een vieze oude asbak vol troep is een rotzooi, maar zo zien
wolken er niet uit. Als je naar de patronen van het schuim op water
kijkt, zie je dat ze nooit een artistieke fout maken, het is geen
rotzooi. Ze zijn bewegelijk, maar op een ordelijke manier en voor ons
is het moeilijk om dat soort orde te beschrijven. Kijk nu eens naar
jezelf, je bent helemaal instabiel. We denken dat we vrij gewoon zijn
omdat veel van ons er ongeveer hetzelfde uitzien. We zien een mens en
denken "Nou, dat is redelijk in orde, regelmatig en dat klopt wel". We
realiseren alleen niet hoe instabiel we zijn, we zijn net wolken,
rotsen en sterren. Bekijk eens de manier waarop de sterren gerangschikt
staan. Heb je kritiek op de manier waarop ze gerangschikt staan? Zou je
willen dat ze paren vormen? Zou je willen dat ze als speldenknopjes aan
de hemel staan? In de 18e eeuw, in de tijd dat ze geordende tuinen
aanlegden met gesnoeide heggen en waarin alle tulpen als soldaten in
het gelid stonden, was er iemand die daar kritiek op had omdat ze zo
gelijkmatig gerangschikt stonden. Maar vandaag de dag hebben we dat
gevoel niet meer. We houden van de manier waarop de sterren zijn
verspreid en nooit een fout in hun rangschikking maken. En bergketens?
Heb je er kritiek op dat de dalen laag en de toppen hoog zijn? Je zegt
gewoon dat het goed is zoals het is. Aan die vorm van ordening betoont
een artiest eer door een schilderij van een landschap te maken. In elk
nationaal park zijn zogenaamde inspiratiepunten en nu gaat mensen daar
naartoe en zeggen "Oh het is net een plaatje". En 400 jaar geleden zag
niemand dat. De kunstenaar was nodig om eerst het landschap te
schilderen en toen besefte mensen pas hoe mooi het was. Nu schilderen
kunstenaars afbeeldingen van muren en vloeren waar veel verf op is
verspreid en dat soort dingen en dan zeggen ze "Mijn hemel het lijkt
net een Jackson Pollock. Het is net een plaatje." Begrijp je het nu? De
artiest is altijd nodig om ons te laten zien wat we kunnen zien. |